אתר חדש בסביבות הלמידה המתוקשבות: הוראת הכתיבה – הבעה בכתב

כתובת האתר :
המטרות והמבנה של האתר
מטרתו של האתר היא לתת למורים, למורי מורים ולסטודנטים ידע וכלים שיעזרו להם לקדם את ההבעה בכתב של תלמידיהם. לצורך כך האתר מתמקד בהוראה של תהליכי ויסות עצמי ואסטרטגיות בכתיבה, מסביר את חשיבותם ומאפשר למורה להתנסות בהם. האמונה ביסודו היא שהוראה המבוססת על כלים אלה מפתחת כותב עצמאי הפועל באופן מבוקר תוך הפעלת מודעות, ותורמת משמעותית למוטיבציה שלו לכתיבה.
תחום ההבעה בכתב, למרות חשיבותו הרבה, אינו נלמד מספיק הן בבית הספר והן במכללות להכשרת מורים, והמטרה היא לענות על הצורך המשמעותי שיש לידע וכלים בנושא. כמו כן ניתן לצפות שהלמידה האינטראקטיבית של תיאוריה והתנסות בכלים יעלו את המודעות של המורים והסטודנטים לתהליכי הכתיבה שלהם עצמם, ואף יביאו לקידומם. חוויה מסוג זה דווחה לעתים קרובות על ידי מורים וסטודנטים בקורסים שהועברו בנושא זה במכללות. המרכיב העיקרי באתר הוא פעילויות שבמרכזן נמצא המורה כלומד עצמאי. הכוונה הייתה ליצור סביבה מתוקשבת המאפשרת למידה פעילה וחווייתית תוך קבלת הסברים ורקע תאורטי.

האתר כולל שלושה חלקים מקבילים המקושרים זה לזה ותומכים זה בזה:

רקע תאורטי :  הרקע התאורטי להוראת ההבעה בכתב בבית הספר כולל שלושה נושאים עיקריים: תהליכי כתיבה, ויסות עצמי בלמידה ומוטיבציה. ברקע התאורטי מודגשים מראי מקום )היפרטקסט( המאפשרים לקבל תימוכין, הסברים ודוגמאות שימושיות שיאפשרו הן עיגון במחקר הקיים בנושא והן יישום של הידע בכיתה.

מחוון לניתוח התוצר: בחלק זה מוצגים קריטריונים לניתוח טקסטים של תלמידים תוך הכוונה להתנסות מודרכת. המטרה היא ללמד את המורה לאתר את מצבו של התלמיד בכתיבה: להגדיר את נקודות הכוח ונקודות הקושי העיקריות שלו כדי לבנות עבורו תכנית טיפולית תואמת. באתר מובאות גם דוגמאות של ניתוח טקסטים של תלמידים לפי קריטריונים אלה.

תהליך הוראת הכתיבה: חלק זה עוסק בתהליך ספירלי של הוראת אסטרטגיות ותהליכי ויסות בכתיבה לפי שלושת שלבי הכתיבה: תכנון, תרגום ושכתוב ומתוך התייחסות לפן המוטיבציוני וההקשר החברתי של הכתיבה Hayes & Flower, 1986; Hayes, 1996)  ) . במודול הכוונה לשיקולי דעת, ליישומים דידקטיים ולדוגמאות שיקלו על המורה את השימוש בכלים.

יתרונותיה של הסביבה המתוקשבת


האתר מבוסס ברובו על חלקים מתוך הספר "האתגר שבהבעה:תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה" ועל קורסים רבים בנושא שהעבירה ד"ר עינת ליכטינגר במכללת אורנים ובמכללת אחוה.   הסביבה המתוקשבת שנבנתה בניצוחה של ניקול איתן משפרת את הפורמט הטקסטואלי ויש בה יתרונות מספר:

זמינות – באתר מרוכזים חומרים באופן שקל מאוד להגיע אליהם, והם יכולים לתת תימוכין לעשייה ( פתרון בעיה, דיון, לימוד, הוראה).
אינטראקטיביות – הכלי מאפשר ליחיד ולקבוצה לקבל משוב בזמן אמת )תגובה מידית של מערכת המחשב להקלדת המשתמש או למידע אחר הנקלט בה ( בפעילות מקוונת )במופתנ"ט(, בפורום ובדוא"ל.
למידת חקר - אותם "כפתורים" משמשים במקביל גם לאיסוף מידע וגם לעיבודו, כך שהכלי נוח ללמידת חקר ולבנייה עצמאית של חומרי למידה.
הדרכה – הכלי מאפשר להתייעץ ולקבל הדרכה מידית מצוות האתר לגבי איתור מצבם של התלמידים בכתיבה והתאמה של תהליכי הוראה וכלים העונים על צורכיהם.
התעדכנות שוטפת – הכלים המתוקשבים מהווים טכנולוגיה יעילה לעדכון חומרים. גם המשתתפים יכולים להציע חומרים ודרכי הוראה משלהם  (באופן מבוקר ).
סביבה המסייעת לפיתוח חשיבה רפלקטיבית ולקידום תהליכי הוויסות של הלומד – התוצרים של הפעילות המקוונת מתועדים בו-בזמן ומאפשרים למשתמש "להתבונן מרחוק" על הלמידה שלו בזמן אמת ( on going process).  המורים אף מוזמנים לתת משוב במהלך העבודה באתר.


    לפריט זה התפרסמו 10 תגובות

    מה קרה לאתר 'הוראת הכתיבה – הבעה בכתב'? יש סיכוי שיחזור?

    פורסמה ב 20/01/2024 ע״י מיכל לוי

    חבל שהאתר לא נשאר!

    פורסמה ב 11/10/2021 ע״י משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שהאתר של ליכטינגר לא נשאר. אשמח אם תחזירו אותו. הוא אתר נהדר.
    תודה

    פורסמה ב 31/05/2021 ע״י אסתי בקון קאופמן

    ענת שלום רב, אני סטודנטית לתואר שני בחינוך מיוחד השנה אני עושה עבודת גמר בנושא "שיפור הבעה בכתב בעזרת המחשב" בעיקרון הסתמכתי על המאמר שלך " ויסות ההבעה בכתב" . אני צריכה את עזרתך באיתור מקורות למאמרים עדכניים מהשנים האחרונות הקשורים לנושא זה. אשמח מאוד אם תעזרי לי כי עד עכשיו אני מתקשה במציאת מאמרים.

    פורסמה ב 01/11/2015 ע״י ריטה הוזייל

    אשמח מאוד להיעזר באתר זה כדי להשביח את הלמידה בכיתה.

    פורסמה ב 22/08/2013 ע״י ברכה חדד

    נועה שלום,באתר יש חומר שעוסק באתור הקשיים של התלמידים (לפי מאפיני הטקסטים שלהם) ואסטרטגיות ותהליכי ויסות עצמי שאפשר ללמד אותם בכדי לשפר את כתיבתם.אני מציעה שתעברי עליו ואם יש לך שאלות ספציפיות תפני אלי שוב.בהצלחה,עינת

    פורסמה ב 24/04/2011 ע״י עינת ליכטינגר

    אשמח לקבל כל עזרה להשביח את כתיבתם של תלמידיי. אני לומדת לתואר שני הנקרא טכנולוגיה בחינוך, אני עדיין לא יודעת איך אני משתלבת כאן, אך אשמח לקבל כל פרט של מידע הקשור לנושא הכתיבה.

    פורסמה ב 24/04/2011 ע״י נועה חבר

    אשמח לקבל המלצות לעבודה עם תלמידים בחנ"מ שיש להם קושי בקוגניציה חברתית. אני רוצה לעבוד איתם על מודעות לנמען. אשמח לקבל חומר לקריאה או טיפים לעבודה בתחום המודעות הנמוכה לנמען.תודה מראש.מרים

    פורסמה ב 04/07/2010 ע״י מרים מולא

    שלום לך, הפרק השלישי של האתר מציע אסטרטגיות ותהליכי ויסות באופן שאפשר ליישם בכתה. הפרק השני נותן קריטריונים לניתוח הטקסטים של התלמידים ובפרק הראשון יש רקע נלווה. אני מקווה שהם ישמשו אותך בעבודה עם התלמידים. זו המטרה.כל טוב, עינת.

    פורסמה ב 26/10/2009 ע״י עינת ליכטינגר

    אשמח לקבל חומר לעבודה עם תלמידי

    פורסמה ב 26/10/2009 ע״י תמי בר אדון
    מה דעתך?
yyya