אתגרים של מורות, גננות ומטפלות בקידום אורח חיים בריא בגילאי 8-4

Villegas, E., Sutter, C., Koester, B., & Fiese, B.H. (2021). Barriers to Implementing a Healthy Habits Curriculum in Early Childhood Education: Perspectives from Childcare Providers and Teachers. Early Childhood Education Journal, 49, 4, 593-606

המלצות לקידום אורח חיים בריא בגן או בבית הספר

הפיקו והפיצו איגרת מידע (ניוזלטר) שמציגה להורים מידע תזונתי ומאפשרת להם לקדם בבית אורח חיים בריא בתיאום עם המוסד החינוכי

פתחו קבוצה (בוואטסאפ או בפייסבוק) שבה תוכלו לעדכן את ההורים, להציג נתונים תזונתיים ולהעלות תצלומים וסרטונים בנושאי שינה, תזונה, התעמלות ובריאות

עבו את סגל בית הספר או הגן במומחה בריאותי או מנו את אחת המורות בעלות הזיקה לתחום כרכזת בריאות בית ספרית

שתפו פעולה עם מרכזי בריאות ציבוריים כדי לקבל תמיכה מקצועית ולחסוך בעלויות

חשפו את הילדים והתלמידים למאכלים אותנטיים של מגוון עדות

בררו מראש אם יש לילדים אלרגיות או רגישויות למזונות מסוימים

חינוך לבריאות

אורח חיים בריא מתחיל בגיל צעיר. אולם, למרבה הצער, יותר מ-80% מילדי ארה"ב אינם אוכלים את כמות הירקות והפירות המומלצת על ידי משרד הבריאות, כ-50% אינם מבצעים פעילות גופנית מדי יום, זמני הבהייה במסכים נוסקים והיושבנות הופכת לתופעה נפוצה ומדאיגה. כדי לטפל בבעיות האלו, למנוע השמנת-יתר ולצמצם תחלואה עתידית עודפת, יש ללמד ילדים ותלמידים לקבל החלטות בריאותיות מושכלות, לבחור את תזונתם בקפידה, לנהל שגרת חיים פרודוקטיבית ולשמור על כושר.

קידום אורח חיים בריא בקרב ילדי גן ותלמידי כיתות א'-ב' לא צריך להסתמך על הצגת נתונים תזונתיים בלבד. נהפוך הוא, יש לעורר את סקרנותם וללמד אותם על סגולות בריאותיות בצורות חדשניות ומאתגרות. אפשר, למשל, לשאול אותם:

1) היכן וכיצד צומח וגדל האוכל?

2) איך מבשלים אוכל בריא?

3) באילו דרכים הגוף צורך ושורף אנרגיה?

4) מהן ההשלכות של ישיבה ממושכת?

5) מהי שינה איכותית? אילו תהליכים מתרחשים במהלך השינה? למה חשוב ללכת לישון באותה שעה מדי יום?

6) מדוע כדאי לקיים אורח חיים בריא?

מתודולוגיה

מתוך מטרה לגלות את האתגרים המרכזיים ואת השיטות היעילות ביותר להוראת והנחלת אורח חיים בריא בגילאי 8-4, רואיינו טלפונית 35 מורות בכיתות א' ו-ב' וסייעות וגננות (לגילאי 6-4) במערכת החינוך הציבורית במדינת אילינוי, ארה"ב.

אתגרים בקידום בריאות בגילאי 8-4

בעיות התנהגות – המרואיינות סיפרו שהילדים בררנים מאוד באכילתם, מגלים עניין מועט במדעי התזונה, סולדים מטעמים חדשים ואף מתנגדים להתנסות במאכלי בריאות. בנוסף לכך, הקושי הטמון בניהול כיתה ובהשלטת סדר ומשמעת מקשה על סייעות, גננות ומורות לחרוג מתוכנית הלימודים וללמד נושאים תזונתיים. זאת ועוד, מן הממצאים עולה שבקרב ילדי משפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יש פחות נכונות להיחשף למגוון של מטעמים.

עם זאת, המרואיינות דיווחו שמערכי שיעור בנושאי פעילות גופנית ושינה זכו לעניין, תהודה והשתתפות ושהיו ילדים ותלמידים שנהנו להיחשף למאכלים חדשים, בעיקר אלו שהוריהן שמים דגש על קידום בריאות.

קשרי מורים-הורים – אורח חיים בריא של ילד תלוי, במידה מכרעת, בערכים ובהרגלים הבריאותיים והתזונתיים שהוריו מורישים לו. לכן, מערכי שיעור שחותרים לעודד מודעות וליצור שינוי מחייבים מעורבות ושיתופי פעולה מלאים מצד ההורים. למרבה הצער, מורות, גננות וסייעות מדווחות על אדישות מצד חלק מההורים.

זמן ומשאבים – קידום אורח חיים בריא במוסד חינוכי מצריך להקדיש שעות ארוכות לתכנון מערכי שיעור וגוזל נתח ניכר מן התקציב המוסדי. זאת, לצורך רכישת ספרים, חוברות, משחקים, חומרי גלם, מזון ועוד.

על טעם ועל ריח – חלק מהמרואיינים התקשו לנהל את השיעור בשל מגוון הטעמים, ההעדפות, האלרגיות והרגישויות של הילדים או התלמידים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך ובריאות

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya