אפקט ה'פייסבוק': תפיסותיהם של סטודנטים במכללות בחו"ל לגבי דיונים מקוונים בעידן של רשתות חברתיות

מאת: N. E Hurt

Hurt, N. E., Moss, G., Bradley, C. L., Larson, L. R., Lovelace, M. D., Prevost, L. B., Riley, N., Domizi, D., & Camus, M. (2012, July). The 'Facebook' effect: College students' perceptions of online discussions in the age of social networking. International Journal for the scholarship of teaching and learning, 6(2). Retrieved May, 5, 2013, from 

מילות מפתח: פייסבוק, דיון מקוון, אינטראקציית עמיתים, רשת חברתית, תפיסות סטודנטים

למרות הנוכחות הגוברת של הפייסבוק בחייהם של תלמידי מכללות, מעט מחקרים בחנו את הפוטנציאל של כלי התקשורת מבוססי האינטרנט החדשניים הללו לצורך משיכת סטודנטים לדיונים אקדמיים. מחקר זה עשה שימוש במערך "לפני-אחרי" (pre-test, post-test design) בשני קורסים ברמת מבוא באוניברסיטה ציבורית גדולה בארה"ב לצורך השוואת תפיסותיהם של סטודנטים (n = 107), נטיותיהם, ותפיסת הלמידה שלהם הקשורות לשני כלי דיון מקוונים שונים: קבוצת הפורום של הפייסבוק וכלי מקוון בחסות האוניברסיטה.

אף על פי שסקרים לפני הקורסים הצביעו על כך שמעט סטודנטים נהנו מדיונים מקוונים, ניתוח אחרי הקורסים חשף שינויים משמעותיים בדעותיהם של סטודנטים ביחס לערך ולפונקציונליות של פורומים של דיון מבוססי אינטרנט, עם העדפה ברורה לפייסבוק. סטודנטים אשר השתתפו בדיונים בפייסבוק נהנו מההיכרות עם האתר, יכולת הניווט, והממשק המושך מבחינה אסתטית. משתמשי הפייסבוק דיווחו גם שהם היו מסוגלים להכיר טוב יותר את חבריהם לכיתה, חשו כמשתתפים מוערכים בקורס, ולמדו יותר חומר קורס. מחקר זה מציע שאם משתמשים בפייסבוק כהלכה, הוא עשוי לעזור ולהגביר את ההשתלבות של תלמידי מכללות בהקשרי למידה מסוימים באמצעות טיפוח קהילה כיתתית ודיון אינטלקטואלי מעורר.

הסיכום נכתב ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

למאמר המקורי באנגלית

ראה גם :
שימוש בפייסבוק בכיתה: שילוב בין דיונים בכיתה לדיונים מקוונים בשיעורים

תרומת הפייסבוק להוראה בקורסים באקדמיה

התנסות לומדים בקורס מתוקשב מבוססי רשת חברתית – ממצאי מחקר

ללמוד במגרש המשחקים של הסטודנטים – הפייסבוק"

ממצאי מחקר : ניהול למידה מקוונות באמצעות פייסבוק

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya