אינטראקטיביות בלמידה מתוקשבת אינה מובילה בהכרח ליצירת עניין

מקור: Who Says Learning Should Be Fun ?

מתכנני ההוראה המקוונת נוטים להדגיש שוב ושוב את הצורך ביצירת אינטראקטיביות בלמידה מתוקשבת, אך אינם מבינים את ההבדל בין אינטראקטיביות ויצירת עניין ואתגר. יצירת עניין ואתגר פירושה קליטה מנטאלית של הלומד במצבי למידה מעניינים, בעוד אינטראקטיביות נועדה רק להעסיק את הלומד במטלות שטחיות. אינטראקטיביות טובה בלמידה מרחוק צריכה בראש ובראשונה להוביל להתעניינות קוגניטיבית של הלומד בנושא ולא לבדר אותו או להעסיק אותו כדי שלא ישתעמם.

יצירת אינטראקטיביות לצורך אינטראקטיביות היא כשלעצמה מוטעית מבחינה פדגוגית. אחת משאלות המפתח שצריכים מתכנני הלמידה המתוקשבת לשאול את עצמם היא מדוע לשלב אינטראקטיביות באותו מטלה מקוונת? מדוע יש להוסיף פעילות בקטע כלשהו, מה היא המטרה? כאמור, הפעלת הלומד אינה בהכרח יצירת עניין אצלו. יצירת עניין ומעורבות הוא תהליך עמוק יותר מאשר הפעלת הלומד והעסקתו. האתגר הוא יצירת עניין ומעורבות מנטאלית ולא העסקת הלומד. ישנם כמה דרכים ושיטות מומלצות ליצירת עניין ואתגר בלמידה מתוקשבת:

נסה/נסי להפוך את הלמידה לכזו שתהיה רלבנטית לצרכים המיידים של הלומד. כדאי לסייע ללומדים למצוא את הקשר הנכון ולחוש מתוגמלים.

נסה/נסי ליצור חילופי מידע וחילופי דעות בין הלומדים, תיאוריות הלמידה מצדיקות חילופי מידע בין הלומדים.

אל תשתמש בבדיחות שטחיות כדי לנסות להסיח את דעתם של הלומדים. הכיף בלמידה נובע מהשגת תחושת הסיפוק, מהתגברות על בעיות, מהישגים ומתחושת טובה של הלומד מיכולתו.

 נסה/נסי ליצור מצבים של הצלחות קטנות, אלו מגבירים את המוטיבציה אצל הסטודנטים לשקוד על הלמידה ולעבוד קשה יותר, ומובילים בסופו של דבר להצלחה נוספת. בלמידה מתוקשבת יש לשבץ כל העת רגעים של הצלחות קטנות. עם זאת, אל תנסה/תנסי להשתמש בבחינה כדרך ליצירת אותה תחושת פנימית של הצלחה! הצלחה צריכה לנבוע מפנימיותו של הלומד ולא ממבחנים מלאכותיים.

 באינטראקטיביות אמיתית צריך לאפשר ללומד אפשרויות אמיתיות באופן שהוא ישאב קורת רוח מתוצאות בחירתו.

נסו ליצור חילופי מידע אמיתיים וחילופי דעות בין הלומדים. נסו ליצור תחרויות חיוביות ביניהם והעניקו להם חיזוקים חיוביים במצבי התמודדות אלו.

 אל תיצרו לחצי זמן במטלות המקוונות, יש לאפשר די זמן כדי להפנים את למידה. תיצרו הצלחה על ידי יישום ושיבוץ למידה קודמת במטלות.

 נסו לעודד עבודת צוות. מרבית הסטודנטים הלומדים בלמידה מתוקשבת מעדיפים עבודת צוות מאשר למידה יחידנית. למידה בצוות יוצרת גם מוטיבציה בין הלומדים.

רקע על המחבר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya