פרחי הוראה מעריכים למידה מתוקשבת
בהרצאה זו, שהוצגה בכנס מו"ח 2005, מתואר מחקר שבדק כיצד תלמידים במכללה להכשרת מורים מעריכים למידה מקוונת במוסד אקדמי.
סביבות למידה מתוקשבות הן בעלות מאפיינים יחודיים, לפיכך אין להסתפק באמצעי הערכה מסורתיים אלא בפרמטרים המותאמים לסביבות אלו (זילר, 2003). מחקרים קודמים התייחסו לקריטריונים להערכת למידה מקוונת בקרב אוכלוסיות שונות (NETS, 2004 ;Bonk et Al, 1999). מחקר זה יתייחס לקורס א-סינכרוני באמצעות האינטרנט על בסיס "בכל מקום", "בכל זמן" עם נגישות למשאבים בקמפוס, כלומר, קורס המסווג ברמה 8 ומעלה על פי רמות לשילוב האינטרנט בהוראה של בונק.
המחקר נערך בקרב סטודנטים הלומדים בקורס של שנה ד', לאחר למידה של נושאים דידקטיים ורובם מורים בפועל. הקורס עוסק במודלים שונים של למידה מרחוק, ואיפשר ללומדים להכיר שילוב מערכות למידה מרחוק בהוראה ובלמידה. הקורס הועבר בלמידה מרחוק (פרט לשלושה מפגשי פנים אל פנים).
הלומדים התבקשו (בתחילת הקורס) להעריך קורס מתוקשב על פי קריטריונים המופיעים בעבודתו של זילר (2003), והתבקשו שוב להעריך קורס מתוקשב על פי אותם קריטריונים כאחת ממטלות הסיום של הקורס.
ממצאי המחקר
בתחילת הקורס הסטודנטים התמקדו בעיקר בקריטריונים הטכניים וההתייחסות לקריטריונים הדידקטיים הייתה פחותה. בסוף הקורס הסטודנטים ציינו מגוון שיטות הוראה, התאמתן ללומד ולרמתו, אך עדיין ההתייחסות המפורטת יותר הייתה ליכולת הטכנית שלו, למידת הידע שלו במחשבים ולא לדרכי הוראה (כדוגמת שיתופיות, קונסטרוקטיביזם, נגישות למומחים) המתאפשרות משימוש במדיה מתוקשבת. הסטודנטים שהשתתפו במחקר ניסחו קריטריוני הערכה נוספים לאור התנסותם בקורס מתוקשב.
כחומר משלים ראו קישור מימין למצגת שהוצגה ע"י המחשבים במושב "פדגוגיה מקוונת מנקודת מבטם של סטודנטים" בכנס "גולשים באינטרנט 6", במכון מופ"ת 31.5.05
מקורות
זילר, ג' (2003). אפקטיביות קורס אקדמי ממוחשב.עבודת תיזה למ.א. אוניברסיטת תל אביב.
http://www.biu.ac.il/bar-e-learn/thesis/gidon_zayler.doc
Bonk, C. J., Cummings, J. A. , Hara, N., Fischler, R. B. & Lee, S. M. (1999). A Ten Level Web Integration Continuum for Higher Education: New Resources, Partners, Courses,and Markets. http://php.indiana.edu/~cjbonk/paper/edmdia99.html
NETS National Educational Technology Standards (2004). National Educational Technology Standards and Performance Indicators for All Teachers.
http://cnets.iste.org/teachers/t_stands.html