מצוינות מקוונת: סטנדרטים מקצועיים להוראה מרחוק
Kirk, S. (2019). Excellence online: Professional teaching standards for distance learning. American Music Teacher, 68, 5, 14-17
ככל שלמידה מרחוק הופכת להיות נפוצה יותר, על המורים לנסות למצוא דרכים נוספות לייצר סביבת למידה יעילה עבור התלמידים. לכן, חשוב לוודא שפרקטיקות ההוראה המקוונת עונות על אותם סטנדרטים של השיעורים הכיתתיים ומאפשרות לתלמידים להתרכז בצורה מיטבית. לשם כך, בשלב ההכנה לשיעור, על המורים לדאוג לדברים הבאים:
■ הימנעו מבלגן או מעומס של קישוטים ברקע החלל ממנו אתם מלמדים
■ ודאו כי התאורה טובה
■ השאירו חיות מחמד וילדים מחוץ למסגרת
■ השקיטו רעשי רקע
לאיכות הטכנית של המחשב והמיקרופון יש השפעה מכרעת על רמת הקשב של התלמידים. לכן, עליכם לוודא שאתם מחוברים לאינטרנט מהיר, שאין יותר מדי אתרים פתוחים בדפדפן, שאתם משתמשים בפלטפורמת הוידאו-צ'אט הנוחה והמתאימה ביותר (למשל,Skype, Zoom, FaceTime) ושהתלמידים רואים אתכם בצורה ברורה ככל האפשר, אפילו משתי מצלמות במידה וקיימת אופציה כזו.
ארגון זמן נחשב לחלק בלתי נפרד מהוראה איכותית, על אחת כמה וכמה בהוראה מקוונת. על מנת להספיק להעביר את חומר הלימוד, לפתח קשר עם השומעים, לעורר עניין ולשמר את האנרגיה של התלמידים, נקטו באמצעים הבאים:
■ הכינו מערכי שיעור קצובים בזמן
■ קחו בחשבון שחמש הדקות הראשונות יבוזבזו על קשיים טכניים, כגון בעיות חיבור, שמע ומצלמה.
■ הכינו תוכנית ב': אם, למשל, האינטרנט נופל או חלק מהמשתתפים מתנתקים לפתע, שלפו מטלת תרגול שהכנתם מראש, בצעו חזרה קצרה על החומר או נצלו את הזמן כדי לענות על שאלות תלמידים.
ציפיות מהתלמידים: אמנם, לא ניתן לדרוש מהתלמידים שהחדר ממנו הם לומדים יהיה מסודר. אבל, באחריותכם לוודא שהם (בעזרת הוריהם) מגיעים מוכנים לשיעור בעזרת הפעולות הבאות:
■ שלחו לתלמידים רשימת פריטים שחובה להביא לשיעור
■ הבהירו שיש כללי נימוס בשיעורים מקוונים: על התלמידים לדאוג לאכול, לשתות, להשתמש בשירותים או לצאת לטיול עם הכלב לפני או אחרי השיעור.
■ בקשו שחדר הלמידה של התלמידים יהיה חף מהסחות דעת כמו: משחקי מחשב, סרטונים, טלוויזיה ובני משפחה שנכנסים ויוצאים.