ללמד את מורי המורים. היזמה למחקר יישומי בחינוך

כרמי, ט' (2018). ללמד את מורי המורים. היזמה למחקר יישומי בחינוך

היוזמה למחקר יישומי בחינוך הוציאה דו"ח הסוקר את המחקר על דרכים לשיפור עבודתם של מורי המורים. הדו"ח סוקר תוכניות לפיתוח מקצועי של מורים מהעולם, ובוחן מהם אופני הניהול האפקטיביים. הדו"ח גם עורך השוואה לפיתוח המקצועי בתחום הרפואה. הדו"ח משיב על השאלות כיצד מנוהל מגזר מורי המורים ברחבי העולם, מהם מנגנוני ההכשרה וההסמכה למורי מורים, מהם מנגנוני הפיתוח המקצועי למורי מורים וכיצד מתבצעת הערכת מורי מורים. בנוסף בודק הדו"ח מהי המדיניות המנחה את הפיתוח המקצועי בתחום הרפואה בארה"ב.

ממצאים בולטים:

  1. דגם מוביל הפיתוח המקצועי בבית הספר בסינגפור נראה רלוונטי במיוחד לישראל. התפיסה ששררה בעבר, לפיה הובלת הפיתוח המקצועי של מורים היא מתפקידי המנהל, התגלתה כבלתי־מעשית. לכן חיוני שיהיה איש צוות שזה תפקידו. על משרד החינוך להקצות לנושא שעות הוראה ייעודיות, והמערכת צריכה לאפשר למנהל לבזר סמכויות.
  2. נראה שבארץ כבר מאמצים אלמנטים מהתוכניות המתוארות בדוח, למשל במודל של "השקפה".
  3. מרכזי פסג"ה בארץ מזהים את הצורך להכשיר ולפתח מקצועית את מורי המורים עצמם, אולם זהו אתגר גדול, מפני שאין דרך לתגמל את מורי המורים על הכשרות כאלו.
  4. ההגדרה של "מורים מובילים" בישראל מניחה היררכיה מול עמיתים ולכן יוצרת קושי כלפי קהילת המורים וכלפי המערכת. ניתן לפתור זאת באמצעות הטמעת המונח "מורים מנחים": מונח זה מציג את המנחה כשווה בין שווים בקהילת פיתוח מקצועי, ומאפשר למורים שונים להנחות את הקהילה ברוטציה.
  5. מורים שמתפקדים גם כמורי מורים צריכים לעבור תהליכים תפיסתיים, כי הם קודם כול מורים הרגילים לעבוד בשיטות הוראה מעבירניות (מוסרות מידע) מיושנות: עליהם לקבל את הכשרה במתודה טרנספורמטיבית כדי שיוכלו להבין כיצד אמורות להיראות קהילות מורים.

 

לדוח המלא

לקריאה נוספת

זהות מקצועית של מכשירי מורים בעידן הדיגיטלי לנוכח דרישות לחדשנות פדגוגית

צרכים וסדרי עדיפויות של מורי מורים בהשכלה הגבוהה באנגליה, אירלנד וסקוטלנד.

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya