כיצד מלמדים שיעור באופן מעניין ויצירתי?

זמסקי, א' (2015). כיצד מלמדים שיעור באופן מעניין ויצירתי? בתוך: חשיבה יצירתית בהוראת מדעי הטבע. תל אביב: הוצאת מכון מופ"ת

כדי לנהל בהצלחה שיעור מדעים באופן מעניין ויצירתי יש להשקיע בהכנה מוקדמת, לשלוט במהלך השיעור ולהרבות בתנועה.

הכנה מוקדמת: חשוב להציב לשיעור מטרה מוגדרת ולחשוב כיצד משיגים אותה. כדאי להכין מראש אמצעי המחשה מפתיע, מיוחד ומעניין. אין להקריא מתוך דפים, אלא רק להציץ בהם מדי פעם במידת הצורך כדי לא לשכוח דבר מה חשוב.

מהלך השיעור: בתחילת השיעור יש להודיע מה מטרתו ובסופו יש לסכם את מה שנלמד בו. אחר כך מנהלים דיאלוג של שאלות ותשובות עם התלמידים, כדרך שעשה סוקרטס. לא נותנים מידע בחינם, אלא קודם כל דורשים מהתלמידים להשיב על שאלות; מאתגרים את התלמידים בשאלות פרובוקטיביות; משתדלים להפעיל את כל החושים של התלמידים. לא מתביישים להודות שהמורה אינו יודע הכל. מביאים דוגמאות משטחים אחרים. אם השיעור מלווה במצגת, אין לכלול בה את כל החומר ומוטב להסתפק רק בשש שורות בכל שקף, ולא יותר משש מילים בכל שורה.

תנועה: במהלך השיעור משתדלים להיות לא שגרתיים ולנוע בכיתה, ולא להיתקע מאחורי שולחן המורה.

סיום השיעור: בסיום השיעור, כדאי לעודד את התלמידים לצאת עם מסקנה ברורה: take home lesson.

לרכישת עותק מקוון או מודפס של הספר

לקריאה נוספת

אפילו איינשטיין נאבק: השפעת הלמידה על התמודדותם הקשה של מדענים גדולים על מוטיבציה של תלמידי תיכון ללמוד מדעים

תכנון, חניכה והוצאה לפועל של הזדמנויות למידה באיכות גבוהה עבור תלמידים המקדמות חשיבה מדעית

 

 

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?