טיפים להוראה טובה באוניברסיטה ובמכללה

חטיבה, נ' (2006). טיפים להוראה טובה באוניברסיטה ובמכללה. ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה (לא צוין מקום)

בספר זה שלל עצות מעשיות והמלצות למורים שיסייעו להם לתכנן את שנת הלימודים או את הקורס, לבחור חומר קריאה, לנהל דיונים, לתת מטלות הולמות, לנסח מטרות לימוד ולהשתמש בלוח, במצגות ובסרטונים.

גם בעידן הדיגיטלי, להרצאה פנים אל פנים ולאינטראקציה עם התלמידים יש ערך מוסף על פני קריאת חומר בבית. יישום של ההמלצות המופיעות בספר, כמובן בהתאם לנושא הנלמד, לגודל הכיתה, למאפייני התלמידים ולאישיותו של המורה, יכול למקסם את היתרון היחסי שיש למפגש החי בכיתה על פני קריאת החומר בבית.

לרכישת עותק דיגיטלי של הספר

לקריאה נוספת

 ניהול כיתה: ספר חדש בהוצאת מכון מופ"ת

 

תכנון הקורס

בכל הזדמנות שאתם פוגשים בפריטים מתאימים הרלוונטיים לחומר שאתם מלמדים או עשויים ללמד, מצאו דרך לרכוש או לתעד אותם.

דוגמאות לפריטים לאיסוף: פתגמים, ציטוטים, סיפורי מקרה (cases), מאמרים, תצלומים, אנקדוטות ופרטי הומור.

הגבילו את עצמכם לשלוש עד חמש מטרות לקורס מבין רשימה כללית של מטרות אפשריות:

  • הכנה לקריירה ולמקצוע
  • התפתחות אינטלקטואלית
  • קידום החשיבה
  • הערכת מורשת התרבות
  • הכשרה לאזרחות ולמעורבות בחיי החברה והפוליטיקה של המדינה
  • טיפוח יצירתיות ותפיסה אסתטית
  • קידום יכולות אישיות כגון:
    • א. כושר התבטאות
    • ב. חשיבה ביקורתית
    • ג. יוזמה
    • ד. הבדלה בין עיקר וטפל
    • ה. הבחנה בקשרים לרוחב תחומים, רעיונות ותרבויות שונים.

 

על ניסוח המטרות להיות במונחים ממוקדי-תלמיד ולהבהיר מה הסטודנטים ילמדו בקורס, אילו כישורי יכולת אישית של חשיבה ותפקוד יפותחו ויקודמו אצל הסטודנטים ומה הסטודנטים יהיו מסוגלים לעשות אחרי שיסיימו את הקורס.

 

חומר קריאה

שיקלו את ההכרח בחומר הקריאה ובאורכו, והשאירו רק את מה שחיוני.

קשרו את חומר הקריאה להצלחה בקורס. מה התלמידים יפיקו ממנו, מה הם צריכים להבין.

שאלו את התלמידים מה המאמר לא גילה להם? מה לא למדו מהקריאה שהיו אמורים ללמוד? מה חסר להם?

 

כללי השתתפות בדיוני השיעור

בשיעור הראשון קבעו כללי ההשתתפות בדיון. אמרו לתלמידים:

חישבו על הדיונים הטובים ביותר שהתנסיתם בהם במהלך חייכם – מה עשה אותם כה טובים?

חישבו על הדיונים הגרועים ביותר שהתנסיתם בהם במהלך חייכם – מה עשה אותם כה גרועים?

רשמו את הכללים על הלוח: עשו ואל תעשו.

דוגמאות לכללים:

  1. יש להאזין בתשומת לב לעמיתיהם
  2. להיות סובלנים לדעות מנוגדות
  3. ללמוד איך לשכנע, אבל גם איך להשתכנע
  4. להכיר בכך שבדרך כלל אין תשובה אחת נכונה, היו מוכנים לשנות את דעתכם
  5. לנמק ולבסס עם ראיות, דוגמאות ותוך שימוש בטיעונים ושיקולים הגיוניים
  6. לנסח את הדברים בקצרה, ישר ולעניין
  7. לא לסטות מנושא הדיון, להסביר למה דבריכם רלוונטיים וקשורים לדיון
  8. לא לבקר תלמידים אחרים אלא את העמדות והדעות שלהם
  9. אם מישהו מבטא דעה שאתם מסכימים לה, אל תחזרו עליה אלא אם יש לכם משהו חשוב להוסיף

 

השיעור הלפני אחרון

בקשו מהסטודנטים לחשוב בבית על מקרה שבו היו מרוצים מדבר מה שכתבו, ולתאר את תהליך הכתיבה ההוא. דרך תהליך זה הם יגלו את הנקודות החיוניות לכתיבה טובה. התשובות יוצגו בשיעור סיכום.

 

השיעור האחרון: סיכום הקורס או השנה

שאלו את הסטודנטים את השאלות הבאות:

  1. אילו מיומנויות למדתם בקורס?
  2. מהם הנושאים החשובים ובעלי הערך הגבוה ביותר עבורכם שלמדתם בקורס?
  3. מהם הנושאים שהפתיעו אתכם או שהיו מעניינים עבורכם במיוחד?
  4. מה השתנה אצלכם – בחשיבה, בגישות וברגשות כלפי מקצוע הלימוד?
  5. איזו תועלת הפקתם מהקורס מעבר ללמידת נושאיו, איך התפתחתם באופן אישי?

ארגנו אירוע מפתיע, מרתק ויוצא דופן לשיעור זה. למשל, הביאו כיבוד.

ציינו את התרומה החברתית של הקורס לתלמידים – הזכירו שהקורס התחיל עם אוסף של אינדיבידואלים זרים זה לזה ומסתיים כקבוצה מגובשת.

 

כניסה לשיעור

הגיעו לכיתה לפני השיעור והישארו מעט אחריו, כך שתוכלו לשוחח עם התלמידים.

 

פתיחת השיעור

כתבו על הלוח את השאלה שתפתח את הדיון.

ספקו לתלמידים פתיח או גורם מעורר לפתיחת הדיון בשאלה. פתחו את הדיון בעניין המוכר לכל התלמידים והרלוונטי לשאלה: סיפור מקרה, חומר חזותי, חפץ, נתון, סרטון, פרדוקס, בעיה שצריך לפתור.

שמרו על שגרת שיעור ידועה-מראש, באופן שהתלמידים ידעו מה ראש מה ילמדו ובאילו שלבים.

שרטטו בתחילת השיעור את תוכניתו על הלוח.

 

מפת דרכים / מתווה לשיעור

הכינו מראש תוכנית התקדמות לכל הקורס, ולכל שיעור ושיעור במהלכו .

הציגו לתלמידים בתחילת כל שיעור את מטרותיו.

קשרו את החומר שיילמד בשיעור למכלול הקורס, למה שנלמד קודם לכן ולמה שיילמד אחר כך.

ציינו כניסה ויציאה מנושא: "בזאת סיימנו את נושא X, ועכשיו נוכל לעבור לנושא Y".

 

סיום השיעור

בסוף הדיון – הציגו לתלמידים סיכום: בחינה של החומר שנלמד ושל המסקנות או התועלת שניתן להפיק ממנו.

הציגו לתלמידים את השאלות הבאות:

  1. מהם שלושת הרעיונות החשובים ביותר שלמדתם היום בשיעור?
  2. מהם הכלים העיקריים שלמדתם היום בשיעור? הסבירו אותם בקצרה.

קשרו את שיעורי הבית לשיעור הבא.

הסבירו לתלמידים איך לגשת למטלות הבית. מה לסכם, איך לתכנן את הזמן.

עודדו את הסטודנטים להתארגן בקבוצות למידה.

 

ניהול דיון

הציגו את נושא הדיון לפני פתיחת הדיון והקציבו זמן לתלמידים לחשוב לעצמם על הנושא. החלק השני הוא חשוב יותר, ואפשר גם לקיימו גם במהלך השיעור ולא רק בפתיחתו.

אפשרו גם למי שאינו מהיר מחשבה לגבש תשובה ולהשתתף בדיון: הקציבו "זמן המתנה" למתן תשובה לשאלו שעולות בדיון. אל תפנו למתן תשובה לסטודנט הראשון שמצביע. תגידו: "אני מחכה לעוד ידיים", "אני יודע שיש עוד תלמידים כאן שרוצים לענות".

 נסחו שאלות פתוחות ולא שאלות סגורות (לא שאלות שמטרתן לכוון לדעתו של המורה, לקלוע לתשובה נכונה ועובדתית אחת). במקום לשאול את התלמידים "האם אתם מבינים?" / "יש לכם שאלות על?", בקשו מהם להסביר, לנמק, לשפוט, להציע דרך אחרת וכדומה.

פנו לתלמידים שהתנסו בחייהם במקרים הקשורים לנושא.

הטילו מראש על סטודנטים מסוימים לייצג עמדות בהקשר לנושא הדיון. בקשו מהם להציג ולהגן גם על עמדות הפוכות לעמדותיהם האמיתיות.

בחרו קטעים קצרים לקריאה בזמן השיעור, ואז דונו בהם. צרפו שאלות מנחות לקטעי הקריאה, או הטילו על התלמידים לנסח שאלות על החומר.

 

מטלות קבוצתיות בכיתה

חלקו את הכיתה לקבוצות שונות ולהטיל על כל אחת מהן מטלה שונה – כך שבחזרה לפורום הכיתתי הכללי לא תהיה חזרה מונוטונית ומשעממת על אותם פתרונות. אופציה נוספת היא להטיל על כל קבוצה לעבוד על פרק או שלב אחר בבעיה נרחבת, כך שביחד ייווצר מכלול שלם.

הקציבו זמן לחשיבה שקטה ואישית על הבעיה, ולרישום הרעיונות על נייר.

זכרו, כל רעיון הוא מבורך ואין להעלות בשלב הזה ביקורת על רעיון שמוצע. עם זאת, עליכם להביע התנגדות מנומסת ומנומקת לרעיון שהקבוצה מסכימה עליו אם הוא נראה לכם שגוי.

קבצו את הרעיונות הטובים ביותר, והציגו אותם בפורום הכללי של הכיתה.

שלבי העבודה בקבוצות:

  1. ערכו תדרוך קצר במליאת הכיתה: הצגת המשימה, רענון הרוטינות של עבודה בקבוצה, חלוקת תפקידים לחברי הקבוצה, הגדרה מראש של הזמן הכולל העומד לרשות הקבוצה.
  2. בזמן העבודה עיברו בין הקבוצות, הציגו שאלות מנחות וסייעו להן.
  3. בחזרה למליאה כל נציג קבוצתי מציג את פירות עבודת הקבוצה. תנו לנציגים משוב.

 

ספרו לתלמידים על עצמכם

ספרו לסטודנטים על דברים הלקוחים מניסיון החיים שלכם.

אתם מדגימים בכך כי לנושא יש יישומים מעשיים ורלוונטיים לחיי היומיום.

תארו את עמדתכם ודעתכם, גם ובעיקר בסוגיות שמצויות במחלוקת פוליטית ואחרת.

תארו מה נעשה כיום בתחום שלכם.

 

לוח

כתבו על הלוח בצורה מאורגנת, בטורים בכיוון עקבי.

כשהלוח מלא, מחקו את הטור בו התחלתם וכן הלאה.

שמרו את הטור השמאלי לרשימה קבועה של תוכנית-הדיון שצריכה להופיע לאורך כל השיעור.

הרבו בכותרות ובתת-כותרות, ומספרו אותן.

 

מצגת

כללו בשקף דברים בלתי שגרתיים: שאלה פרובוקטיבית, פרדוקס, הומור, איור, קומיקס.

גלו את המידע בשקף בשלבים.

 

סרטונים

הכינו את תלמידיכם מראש לצפייה בסרטון.

הסבירו להם לפני ההקרנה למה אתם מראים את הסרט ומה אתם מצפים שהם ילמדו ממנו.

קשרו את הסרטון לידע הקודם של הסטודנטים בנושא.

תנו להם מטלות חשיבה למהלך הצפייה.

עצרו את ההקרנה באמצע, ושאלו מה דעתם יהיה הצעד הבא בסרט, מה הולך לקרות?

 

יצירת אווירה נעימה ופורייה בכיתה: הפסיכולוגיה של השיעור

הימנעו מתגובות בלתי מילוליות המשדרות משוב שלילי, כמו שעמום או חוסר הסכמה.

שדרו לתלמידים מסר של אמונה ביכולת להצליח ולהתגבר על הקשיים.

צרו אווירה של שיתוף פעולה ולא של תחרות.

שבחו את התלמידים על מאמץ, לא על השתתפות גרידא ולא באופן אקראי.

אל תעודדו השוואת ביצועים בין הסטודנטים.

אל תשבחו לעיתים קרובות מדי ואל תגזימו בתשבוחות.

שידור ציפיות חיוביות לסטודנטים: ציפיות המורה מהתלמידים נוטות להתגשם: "הנושא הזה קשה להבנה אבל הוא בהחלט בתחום היכולת שלכם. אני אחזור עליו כמה פעמים ואין לי ספק שתבינו אותו לבסוף".

הימנעו מוויכוחים עם סטודנטים והזמינו את הסטודנטים המתווכחים להמשיך עימכם את הוויכוח בשיחה אישית. כך גם לגבי סטודנטים ששואלים שאלות לא רלוונטיות.

הזמינו תלמידים לשעת הקבלה.

אם אתם נתקלים בשאלות עוינות או בתלונות, בעיקר לגבי ציונים: נסו לנטרל את הרגשות השליליים עד שהסטודנט יירגע. וקבעו איתו פגישה נוספת לשבוע הבא.

 

גיוון

שנו את מבנה השיעור כך שהתלמידים לא יידעו למה לצפות.

מדי 15 דקות שנו את יחידת לימוד או את צורת הוראה

גוונו את נעימת הדיבור שלכם

החליפו בין עמידה, ישיבה והליכה

הוציאו את התלמידים מחדר הכיתה לסיורים בשטח או סתם לשיעור בדשא

 

 

 

מה דעתך?

    יופי של סיכום. אין ספק שאתשתמש בו לקריאה חוזרת לפני תחילת השנה אפילו בשנת קורונה. תודה רבה
    יונת

    פורסמה ב 07/10/2020 ע״י יונת אדמוני
    מה דעתך?