חינוך ביתי משולב: המסע המשפחתי שלנו

Forsyth, P. (2020). Hybrid homeschooling: Our family's experience. Old schoolhouse, Fall 2020, 68-69

חינוך ביתי משולב הופך להיות פופולארי יותר, ובתקופת משבר הקורונה יכול להפוך לאופציה ריאלית ואף מתבקשת. כאשר שיטה פדגוגית זו מיושמת בצורה מיטבית, יש בכוחה למקסם את הפוטנציאל הגלום בשילוב בין למידה כיתתית לבין ליווי הורי, ולהקנות להורים זמן לסידורים ו\או עבודה.

שיטת חינוך זו דוגלת בחלוקה שבועית בין שיעורים בכיתה לבין למידה בבית, כאשר רוב בתי הספר המשולבים בארה"ב מציעים שניים עד שלושה ימי לימודים במוסד חינוכי. בתי הספר הללו קובעים את תוכנית הלימודים השנתית, מגדירים את מערכת השעות הביתית ואחראים על מתן הציונים הסופיים. במקביל, על ההורים לעזור בפתרון שיעורי בית ולוודא כי הילדים עומדים בדרישות, מבינים את החומר, עומדים בקצב ומגיעים מוכנים לכיתה.

להלן מוצגים שלושה יתרונות מרכזיים שמציע חינוך ביתי משולב:

קידוש המרחב הביתי

שיטת החינוך הביתי המשולב מחזקת את מקומו המרכזי של בית המשפחה בחיי הילדים. ההורים והאחים מהווים דמויות ראשיות של סמכות והשפעה וניתן להשריש ולהנחיל את הערכים המשפחתיים ולהעצים את מערכות היחסים התוך-משפחתיות.

תמיכה במקצועות מאתגרים

אם הילדים נתקלים בחומרי לימוד מסובכים בהם ההורים אינם יכולים לסייע, למשל במתמטיקה או בביולוגיה, הם יכולים לשאול את המורה בימים בהם הם הולכים לבית ספר. זאת, בניגוד לחינוך ביתי מלא בו התלמידים אינם רשומים למסגרת חינוכית.

חיזוק הקשר

חינוך ביתי משולב אינו מונע מהילדים לקיים אינטראקציות ולפתח קשרים חברתיים חיוניים עם בני גילם ומוריהם. שכן, הם יכולים לשחק עם חברים, להיוועץ עם חברי סגל בבית הספר, לקבל מכתבי המלצה ממורים (לראיון עבודה, מלגה או לימודים אקדמיים) ואף להשתתף במסגרות העשרה בית ספריות, כמו: נבחרת ספורט, חוג תיאטרון או מגמת תקשורת.

יחד עם זאת, חינוך ביתי משולב טומן בחובו גם את החסרונות הבאים:

אובדן שליטה

בזמן שחינוך ביתי מלא מאפשר להורים לבחור את תוכנית הלימודים ושיטות הלימוד המתאימות ביותר עבור ילדיהם, בחינוך ביתי משולב מוסד הלימוד מחליט עבורם. וכך, עלולים הילדים ללמוד מקצועות שאינם הכרחיים (לדעת הוריהם), להתמודד עם עומס מטלות ולעבוד בצורה שאינה תואמת את אופני חשיבתם.

חוסר גמישות בלוח זמנים

על אף ששלושה עד ארבעה ימים בשבוע הילדים נמצאים בבית, לוח הזמנים עדיין נשלט ומוכוון על ידי בית הספר. לראיה, בימים בהם הילדים מגיעים לבית הספר ההורים נכנסים ללחץ של השכמות, הכנת אוכל והסעות למסגרות בשעת העומס. אם לא די בכך, אין המשפחה יכולה ליזום ולתכנן שהיא יוצאת לטיול שטח לימודי באמצע השבוע במהלך שנת הלימודים.

תשלומים

חינוך משולב אינו זול בהכרח, והוא עולה יותר מחינוך ביתי מלא ובמקרים מסוימים יותר מחינוך ציבורי רגיל.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

חינוך ביתי למגוון גילאים וכיתות: טיפים ממורה

 מקרבים את הבית: פעילויות לקידום הקשר בין בית הספר לבין הבית בגיל הרך

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya