הרהורים על למידה מקוונת: אתגר שונה

מאת: Tom Drange

Drange, Tom; Roarson, Frode. "Reflecting On E-Learning: A Different Challenge", eLearning & Software for Education, 2015, Issue 2, p442-446.

הקשר בין המורה לתלמיד משתנה לקראת סביבה דיגיטלית יותר. סביבה זו מאפשרת צורה חדשה של למידה חדשנית, אבל יש לכך אתגרים. לא רק שללומד יש השקפות שונות לגבי כיצד לתקשר, אלא שהמחנכים חייבים גם להשתמש בטכנולוגיה שייתכן ואינה מוכרת להם. מאמר זה מציג התנסויות; בעיות שיש להתגבר עליהן ואתגרים מזוהים מראש בחינוך הדיגיטלי.

המאמר מבסס עצמו על ניסיון של יותר מ-15 שנים בלמידה מקוונת ברמת החינוך המקצועי, החינוך התיכוני והחינוך האקדמי. המחברים משתמשים בדוגמאות מהחיים האמיתיים כדי לדון ביישומים הנבחרים הנוגעים לשימוש בטקסט, בתמונות ובסרטוני וידאו בסביבת למידה מקוונת, בדרך התומכת בצורה הטובה ביותר את סביבת ההוראה.

המחברים מציגים דרך המאמר את הפרספקטיבה של המרצה הן לגבי סביבות ההוראה והן לגבי הטכנולוגיה. ההוראה המסורתית מתמקדת סביב מורה העומד מול לוח או מקרן המציג ישירות בפני התלמידים. זה אינו זמין ישירות בסביבת למידה מקוונת. להפך, אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר בלמידה מקוונת היא שלתלמידים המקוונים אין מורה/מנחה זמין למענה על שאלות בכל זמן נתון בכיתה.

כדי להימנע מתלמידים היושבים מאחור ולא מקבלים מענה לשאלותיהם, הסביבה המקוונת צריכה להשתמש בטקסט, בתמונות ובסרטוני וידאו בדרך כזו שתענה על כל השאלות שהתלמידים עשויים לחשוב עליהן - ושהיא מסבירה את רוב המצבים העולים כאשר התלמידים ממלאים אחר הוראות.

בנוסף לכך, המחברים גם יישמו צורה מעורבת של הוראה, תוך שימוש בשיחות צ'ט בזמן אמת כדי להחזיר את האפשרויות עבור התלמידים לשאול שאלות במהלך ההרצאות. הדבר יכלול את התלמידים המקוונים בסביבה מבוססת קמפוס; ועל ידי כך מוצעות הנחיות לפרקטיקה הטובה ביותר עבור חינוך והכשרה מקוונים.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

ראו גם:

מחקר ניסויי למחצה של קורס בלמידה מעורבת ששילב פדגוגיה המתווכת על ידי הרשת עם למידה שיתופית ולמידה מווסתת עצמית

למידה מרחוק בכיתות מסורתיות – מודל מעורב


    לפריט זה התפרסמו 17 תגובות

    הקשר בין המורה לתלמיד בעיניי חשוב, גם בצורה הדיגיטלית של ההוראה עדיין, חשוב שתישמר סמכותו של המורה כמנחה הדרך. התלמיד צריך לרכוש אמון במורה ולרצות ללכת אחריו. מהצד השני על המורה לשמור על צניעות בהובלת התלמיד. גם אם המורה אינו בקי לגמרי בתחום הנלמד – דבר שיכול בהחלט לקרות בעידן המודרני באמצעות חיפוש אינטרנטי פשוט יכול התלמיד (שלאט לאט לוקח את התפקיד המרכזי והופך להיות לומד עצמאי) למצוא חומר שהמורה אינו מכיר. יחד עם זאת זה בסדר, אין כל בעיה עם זה לפי דעתי – הקשר בין התלמיד למורה חשוב לפיכך שניהם יכולים ללכת בשדות לא חרושים, לחקור ולהכיר נושא חדש מבלי לפגוע במעמדו של המורה ו/או במערכת האמון ביניהם.
    השאיפה היא לעודד חקר של התלמידים, גם אם המורה אינו זמין לו 24/7 על התלמיד להיות אחראי בהגשת המשימות, מעמיק בחקר שלו ולהציע את הפתרונות מתוך למידה עצמאית. המורה מצדו יכול להעיר / להאיר את הארותיו בצורה שתתן לתלמיד מוטיבציה להמשיך ולחקור, לשפר את מסקנותיו ולהגיע למסקנות לאחר התייעצות.
    למידה מרחוק היא מיטבית כאשר שני הצדדים אחראיים לעמידה בלוחות הזמנים ומילוי המשימות בזמן. באופן אישי אני רואה הרבה יתרונות בלמידה מרחוק, מורגלת בה כבר הרבה שנים ומצליחה להוכיח התפתחות של קשר עמוק לאורך שנים בין המורה לתלמיד, קשר שמהווה את הסיבה והמטרה או בעצם את המוטיבציה של התלמיד להמשיך וללמוד.

    פורסמה ב 18/01/2021 ע״י אדר זקס

    מסכימה עם הנדברים שנאמרו כאן, יש פלוסים לכאן ולכאן

    פורסמה ב 05/01/2021 ע״י הודיה סרור

    דעתי היא, למידה מקוונת היא אינה אישית , ודורשת מאמץ והמון מוטיבציה מצד הלומדים, וזה לא מתאים לכולם ובמיחוד לא להעביר בה נושאים מורכבים , אך עם זאת נושאים החוזרים על עצמם יכול המחנך לשלב בלמידה מקוונת , בעד למידה מעורבת.

    פורסמה ב 14/11/2020 ע״י לירון פנסו

    דעתי היא, למידה מקוונת היא אינה אישית , ודורשת מאמץ והמון מוטיבציה מצד הלומדים, וזה לא מתאים לכולם ובמיחוד לא להעביר בה נושאים מורכבים , אך עם זאת נושאים החוזרים על עצמם יכול המחנך לשלב בלמידה מקוונת , בעד למידה מעורבת.

    פורסמה ב 12/11/2020 ע״י משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ההוראה המקוונת היא אתגר גם למורה וגם לתלמיד אך עם זאת שילוב העולם הדיגיטלי יותר מדבר לנוער של היום ולכן יכול ליצור עניין ורצון ללמודיה, ובנסוף העולם הזה מאפשר מגוון של דרכי למידה

    פורסמה ב 31/10/2020 ע״י אלמוג מרי כהן

    למידה דיגיטלית עשויה להיות יעילה לשני הצדדים
    הן למורה והן לתלמיד אך!! מחייבת הכשרה של היכרות ושימוש נכון ורלוונטי

    פורסמה ב 09/09/2020 ע״י ירון קרמניסקי

    לדעתי, שיטת הלמידה מעשירה ומאפשרת למידה בדרכים שונות ואפקטיבית יותר.
    הלמידה הדיגיטלית הינה שיטות חדשניות ותורמת לרכישת כלים חדשים כיצד להשתמש בהן עם תכניות והיכולת והלמידה בעידן החדש.

    פורסמה ב 17/07/2020 ע״י סוהיר חוסין

    לדעתי, שיטת הלמידה מעשירה ומאפשרת למידה בדרכים שונות ואפקטיבית יותר.
    הלמידה הדיגיטלית הינה שיטות חדשניות ותורמת לרכישת כלים חדשים כיצד להשתמש בהן עם תוכניות והיכולת והלמידה בעידן החדש.

    פורסמה ב 17/07/2020 ע״י סוהיר חוסין

    שיטת הלימוד, בהתחלה הבנתי את ההסבר שלה והיה ההסבר באופן מובן בהמשך הרגשתי ששיטת הלימוד והדיבור מהיר וזריז, דלגה על מענה לסטודנט, הסבירה הדברים באופן לא ברור ואמרה שכולנו יודעים את זה איך היא ידעה שולם יודעים חומר מסוים.
    לדעתי היה אפשר לדבר לאט יותר ולתת הסבר ברור לגבי מענה לסטודנט.

    פורסמה ב 17/07/2020 ע״י סוהיר חוסין

    העידן הדיגיטלי טומן בחובו חדשנות בלתי פוסקת , שילוב העולם הדיגיטלי בדרכי הוראה עשוי לתרום רבות הן לתלמיד והן למורה.

    פורסמה ב 08/07/2020 ע״י גלית ארז

    אני חושבת שדרך הלמידה הדיגיטלית החדשנית הרווח הוא גם של המורה וגם של התלמידים, יחד עם זאת, כדאי שהמורה יישאר מעודכן בחידושים ושיפורים על מנת שתלמידיו יוכלו להתעדכן בטכנולוגיה שסביר להניח ישתמשו בה גם בעתידם המקצועי

    פורסמה ב 02/07/2020 ע״י גלית ארז

    אני רואה בהוראה מקוונת אתגר, הן למורה והן לתלמיד.
    על המורה מוטלת אחריות רבה ליצירת קשר עם התלמיד, מאחר ואין אינטרקציה בינאישית, החומרים צריכים להיות מובנים, חד משמעיים, מוסברים היטב ונגישים, בנוסף לשעות השיעורים יש צורך לפתוח ערוצי תקשורת נוספים מה שיגזול יותר זמן והשקעה.
    מבחינת התלמיד המילה המרכזית זאת אחריות!
    אני חווה זאת על עצמי, אין קמפוס ושיחות מסדרון, מה כל אחד חושב (חוכמת המונים), מתי צריך להגיש, מה הדרישות בקורס כזה או אחר.
    יש צורך באיפוס תמידי ואין יחסיות, אני לא יודעת איפה אני לעומת אחרים. האחריות האישית היא עצומה לעומת למידה פרונטלית.

    פורסמה ב 17/06/2020 ע״י ורוניקה וולפסון

    לימודים בסביבה דיגיטלית מחוברים לרוח התקופה בה אנו חיים ואף הכרחיים ליצירת שיח פורה בין המורים לתלמידים. עולם הסביבה הדיגיטלית משתנה ומתקדם ללא הרף, ועל המורה להישאר מעודכן ולמנף את הכלים הדיגיטלים ליצירת מרחב למידה חווייתי ומהנה. בנוסף, סיבה דיגיטלית הנלמדת במסגרת הבית ספרית מנגישה לתלמיד כלים להם הוא יזדקק בעולמו המקצועי בעתיד.
    שילוב של הוראה במרחב דיגיטלי עשוי לתרום גם למערכת היחסים בין המורה לתלמידים, שכן, המורה נמצא כמעין מתווך בין העבודה המיחשובית והתלמיד, על מנת לתמוך וללוות את הילד בלמידה הפעילה והחווייתית שלו.

    פורסמה ב 16/06/2020 ע״י גלית ארז

    לדעתי, למידה דיגיטלית היא למידה המתקדמת ברוח התקופה בה אנו חיים ומתוך כך גם רלוונטית ביותר. מעבר לאפשרויות הרבות שמזמנת הלמידה הדיגיטלית, היא גם תורמת למיומנויות תקשורת נחוצות בחייהם הבוגרים של התלמידים ומהווה קרקע פוריה להיכרות עם העולם הדיגיטלי בו יפגשו בחייהם המקצועיים. סביבת הלמידה הדיגיטלית היא דינמית ומתפתחת כל הזמן ובמהירות, ועל המורה להיות מעודכן ולפתח מיומנויות שימוש בסביבה זו , מה שיתרום למוטיבציה לימודית אצל התלמידים, ואולי אף ישנה את גישת המורים לתלמיד , שכן בסביבה דיגיטלית התלמיד לוקח חלק פעיל בחווייה הלימודית והמורה מהווה מעין מתווך, שעוזר לתלמיד במשימות הנדרשות מול המחשב.

    פורסמה ב 16/06/2020 ע״י משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לדעתי, זה נכון שהסביבה הטכנולוגית יוצרת בעיות, אך אלה הן בעיות שיש להתגבר עליהן ואתגרים מזוהים מראש בחינוך הדיגיטלי.
    כשהעולם כולו מתקדם ברוב התחומים בעולם הדיגיטלי, גם התחום החינוכי צריך להיות שם.
    נכון שנפגעת השיטה הישנה, הצורך במחנך הולכת ופוחתת, כאשר התלמידים עובדים עבודה עצמית, מחפשים תכנים ולומדים אותם לבד.
    האינטרקציה מקבלת התייחסות אחרת, היא איננה נעלמת, היא עוברת שינוי ומקבלת נראות אחרת, בה אולי מקום המחנך מאבד קצת מקום, אך בהחלט לא מאבד חשיבות.
    אך, חשוב שהדבר ייעשה בצורה מושכלת, בתכנון נכון, כך שגם המשתמשים ייהנו מחוויה לימודית מבלי לפגוע בצד המחנך, לא בהיבט הרגשי ולא בהיבט הטכני. זוהי בהחלט מערכת יחסים המושתת על אמון וכבוד הדדי, וכאשר זה יתקיים, אני מאמינה שהתהליך יצלח והמערכת תאפשר התפתחויות נוספות, מעניינות ומאתגרות.

    פורסמה ב 14/06/2020 ע״י סיגל רחום קייקוב

    אני חושבת שלצרף מס שיטות לימוד זה מעשיר ומאפשר לימוד באופנים שונים ומנקודות מבט רחבות

    צט בזמן אמת הוא רעיון מצוין ומיסיון מאד אפקטיבי

    פורסמה ב 10/06/2020 ע״י הדר ביניה

    אני מאוד בעד למידה עם סביבה דיגיטלית מפני שכך הלמידה רלוונטית ומותאמת לעידן המידע, של המאה ה-21 כדי לאפשר הוראה מיטבית הכיוון הוא ללמידה שיתופית ולמידה מקוונת, כך אנו יוצרים תלמידים סקרנים אשר יקבלו כלים ומיומנויות אשר יסייעו להם בחייהם המקצועיים, האישיים והבין אישיים, כך יוכלו להתמודד עתידית בצורה טובה יותר עם המציאות המשתנה והאתגרים. סביבת תוכן הלמידה הדיגיטלית עשיר, מתעדכן ובכך המורה יעסוק באופן ממוקד בפיתוח שיח ענייני בכיתה. הלומד יקבל מוטיבציה להשתתף בפעילויות למידה מגוונות ויגבש תפיסת למידה כחלק מתהליך ההתפתחות האישי שלו.

    פורסמה ב 07/11/2019 ע״י חגית קדמי
    מה דעתך?
yyya