אל תירא : משחק תפקיד ממוחשב להפחתת אלימות באירופה

מאת: Sibylle Enz
מקור וקרדיט:
Sibylle Enz, Carsten Zoll, Natalie Vannini, Wolfgang Schneider, Lynne Hall, Ana Paiva and Ruth Aylett.  "e – Motional Learning in Primary Schools: FearNot! an Anti-bullying Intervention Based on Virtual Role-play with Intelligent Synthetic Characters", EJEL Volume 6 Issue 2  April 2008
משחקי תפקיד בחינוך הם אמצעי חינוכי ואסטרטגיית למידה שמוכיחה עצמה בחינוך בעשור האחרון בעיקר לאור כניסת משחקי תפקידים ממוחשבים למקצועות לימוד שונים באירופה ובארה"ב , אך אף לא אחד חשב על הפוטנציאל של משחקי תפקיד ממוחשבים כאמצעי חינוך חברתי ולהפחתת אלימות בכיתות. המאמר מראה כיצד היוזמה הייחודית של האירופאים ( אנגליה, גרמניה, סוקטלנד ופורטגל)  הנקראת  FearNot! המבוססת על משחק תפקידים ממוחשב בכיתה מצליחה להפחית אלימות היכן שתוכניות התערבות שגרתיות רק הותירו התלמידים אדישים. תוכנת FearNot! מיועדת לתלמידים בגילאים 8-13 והיא כוללת מערכת אנימציה תלת-ממדית ודמויות ממוחשבות המעורבות באירועים מחוללי אלימות בביה"ס, כגון דחיפות, הצקות, תגרות ידיים ביו ילדים וכדומה. משחק התפקידים הממוחשב כולל שורה של תסריטים דרמתיים סיפוריים בהם נדרש התלמיד להיות מעורב ולנקוט עמדה מול הדמויות השונות במשחק התפקידים. תפקידו של התלמיד במשחק התפקיד הוא לייעץ לדמויות המעורבות בתגרות ובהצקות ואף לנסות להשכין שלום ביניהם. הגישה הפדגוגית שמשולבת במשחק אכן הוכיחה את עצמה והתלמידים לומדים לנקוט עמדה נגד האלימות ע"י מערכת היחסים שהם מפתחים תוך כדי משחק התפקידים הממוחשב ההולך ונרקם על מסך המחשב שלהם והמושפע מהעמדות שהם נקטו והעצות שהגישו לדמויות התלת-ממדיות. המחקר המלווה של הפרויקט הניסיוני מצא כי התלמידים נעשים מעורבים בדרמה המוצגת לפניהם וחשים היטב את תחושת הקורבן שח חלק מהדמויות. האמפטיה שנוצרו אצלם תוך כדי המשחק הממוחשב יוצרת מעורבות רגשית בעקבות תחושת המצוקה של הדמויות במחשק התפקידים . התוצאה היא הפנמה של רגשות אצל תלמידים שמשכנעים אותם כי התנהגות אלימה פוגעת בעמיתיהם בכיתה. משחק התפקידים הממוחשב מופעל בבתי הספר באנגליה ובגרמניה במשך 10 שבועות כל שנה.
מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?