אינטרטקסטואליות ככלי לטיפוח חשיבה ביקורתית

איזיקיאל, ש' (2012). אינטרטקסטואליות ככלי לטיפוח חשיבה ביקורתית. במעגלי חינוך, 2, 51-40. נדלה מתוך כתב העת המקון של מכללת דוד ילין ,

תארנים: אינטרטקסטואליות, חשיבה ביקורתית, שירת האותיות לעגנון, פרשנות ספרותית, הכשרת מורים לספרות

אינטרטקסטואליות היא שיטה ספרותית אשר שימוש בה כמוהו כקוד המאפשר – במילים ספורות – התחברות לעולם אחר, לסיפור שכבר סופר ומאיר בדרכו את הטקסט העילי. בספרה "הקסם שבקשר" (אלקד-להמן, 2006) הרחיבה פרופ' אילנה אלקד-להמן את המושג וטענה כי השיח הספרותי הוא בין הטקסט העילי לבין רקעים שונים שאינם בהכרח טקסטים, אלא כאלה העשויים לייצג ביוגרפיה, תרבות, מגדר, פסיכולוגיה ועוד. במהלך קורס שהעבירה מחברת המאמר בנושא אינטרטקסטואליות, נתבקשו הסטודנטים לפרש את "שירת האותיות" מאת ש"י עגנון על פי השיטה האינטרטקסטואלית בהגדרתה המורחבת. הסטודנטים נתבקשו להציע לפחות שתי קריאות שונות של הטקסט, ולבנות כל אחת מהן על תשתית אחרת.

המאמר מביא מפרי עטם של הלומדים ומעלה מבחר ססגוני של פרשנויות תוך מתן לגיטימציה מחשבתית כעקרון מנחה בהכשרת מורים לספרות. הקריאה האינטרטקסטואלית משמשת מתודה מובנת וישימה; כזו המאפשרת ניעות מחשבתית אינדיווידואלית החשובה כל כך לפיתוח חשיבה ביקורתית.

קישור למאמר

מקורות
אלקד-להמן, א' (2006). הקסם שבקשר: אינטרטקסט, קריאה ופיתוח חשיבה. תל אביב: מכון מופ"ת.

ראה גם : אינטרטקסטואליות כשיטה פרשנית במחקר האיכותני

ראה גם : אני נהנית ללמד, לעורר תלמידים לחשיבה בעקבות הספרות: אתגרים בהוראת ספרות בבית הספר התיכון

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?