תזכורת אישית יכולה להניע מורים להשתמש בנתוני תלמידים בדרך חכמה
Sparks, S. D. (2025). A personal “nudge” can get teachers to use student data in smart ways. Education Week, 45, 8–9
ידוע כי מורים מהווים דמויות מפתח בהטמעה של טכנולוגיות מידע ותקשורת בבית הספר, אך לא כולם ששים לעשות כן. מחקר זה בודק: כיצד אפשר להניע מורים לשימוש בעזרים טכנולוגיים? אילו מסרים יכולים לעודד אותם להשתמש באפליקציות חדשניות? לפי מחקר זה, רצוי לעודד מורים להיות פרו-טכנולוגיים ולהיעזר בכלים דיגיטליים, אך יש לעשות זאת בעדינות, ברגישות, בתבונה ובבהירות.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה
בזמן שמערכת החינוך מזרימה תקציבי ענק ומשקיעה משאבים ומאמצים אדירים ביישום והטעמה של למידה והוראה מבוססות טכנולוגיה, הספרות האקדמית מגלה שמורים רבים אינם ממהרים לאמץ את טכנולוגיות חדשות. אותם המורים שנמנעים מספרים שהם חוששים, מותשים ועמוסים ולכן ממאנים ליטול תחום אחריות נוסף. בין כה וכה, הם טובעים בתחומי אחריות נוספים, מלמדים מאות תלמידים, לא מספיקים את העבודה השוטפת, מסרבים לשנות את שיטות ההוראה כל שני וחמישי, אין להם זמן מיותר לתכנון מחדש וחלקם אף קורס תחת הלחץ.
מתודולוגיה
במחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה נבחנו 15 סוגי מסרים, או התראות, שמטרתם להניע מורי מתמטיקה להשתמש בפלטפורמת הלמידה Zearn. זהו ממשק שאומץ על ידי מערכת החינוך בארה"ב ומציע תרגילים, שיעורים, תמיכה ומשוב אינטראקטיביים עבור תלמידי מתמטיקה בכיתות א'-ח'. היישום הזה הוכיח את עצמו במחקרים קודמים, כאשר תרם לשיפור רוחבי בציוני התלמידים. כאמור, הצלחת האפליקציה מוכחת, ומושקעים בה כספים אדירים, אבל החלק הקשה הוא לשכנע את המורים להשתמש בה בפועל.
כ-140,000 מורי יסודי, שאמורים להשתמש באפליקציית Zearn במהלך השנה קיבלו מגוון סוגים של תזכורות במייל, המעודדות אותם להשתמש ביישום ולהיעזר בו לניתוח ההתקדמות של הלומדים. התזכורות היו שונות זו מזו, וחלקן כללו הודעות מסלבריטאים, שי צנוע, טיפים להוראת מתמטיקה, עדכונים אישיים לגבי תלמידים והוכחות לטיב ולאיכות של האפליקציה.
ממצאים וניתוח
אמנם, רק 25% מן המורים טרחו לפתוח את המייל. אבל, בהשוואה למורים שלא קיבלו התראות כלל, נמצא שהמורים שפתחו את ההתראות הספיקו יותר חומר בכיתה והניעו תלמידים לציונים גבוהים יותר בכ-2% עד 5% מהממוצע. ההתראות היעילות ביותר הן אלו הפונות אל המורה בנימה אישית, ולא מרגישות כמו מייל תפוצה, ופיצ'ר חשוב במיוחד הוא שהאפליקציה מסוגלת לשלוח התראות למורה כאשר תלמיד שלהם נתקע בבעיה מסוימת או משלים את כלל המטלות. עוד יודעת האפליקציה לדווח כמה זמן בדיוק לקח להשלים את החומר, או כמה זמן הושקע בפתירת הבעיה או בהתמודדות עמה.
ההתראות שנשלחו למורים בקשר לתלמידים נחשבו לאפקטיביות ביותר, והן עודדו את המורים להיכנס בעצמם לאפליקציה, וכך להתמקצע בה. זאת אומרת שמורים רבים ממאנים לפתוח התראות כלליות הקוראות ומדרבנות להשתמש באפליקציה, ורואים בהן מטרד. אבל, כאשר נודע להם שאחד התלמידים שלהם מתקשה, או מצליח באופן מרשים, הם נוטים להירתם למשימה, אפילו יותר מהתראות המציעות שי צנוע או המלצה פרקטית.
איך לנסח תזכורת והתראות?
באופן כללי, מנהלים ורכזים צריכים לחשוב היטב על הטון בו הם מתקשרים אונליין ולהתאים אותו לנושא הנידון. כמו שלא נצפה מקופת החולים לתבל את ההודעות וההתראות עם בדיחות קרש, כך בדיוק יש להישמע מקצועי, ענייני, ברור וממוקד-נושא בנושאים פדגוגיים-טכנולוגיים. מעבר לכך, את השימוש בטכנולוגיה חשוב להטמיע בחזון הבית ספרי וכחלק שוטף מהשפה המקצועית ורצוי מאוד, עם מבט לעתיד, להתעניין בתוספות ובשיפורים שבכוחה של הבינה המלאכותית להציע.

