מקרבים את הבית: פעילויות לקידום הקשר בין בית הספר לבין הבית בגיל הרך

Lott, K. et al., (2020). Bridging the gap: Activities to promote early childhood connections between home and school. Science & Children, 57, 9, 26-34

החשיבה והתפיסה המדעית של ילדים (גילאי 8-5) מתבססת, מתפתחת ומטופחת, במידה רבה, באמצעות חוויות שהם עוברים בחיק המשפחה. למשל, טיול לגן חיות, לפארק לאומי או לטבע. למעשה, ילדים שמפתחים את חשיבתם המדעית בבית מגיעים מוכנים יותר לשיעורי המדעים בבית הספר.

בשיתוף פעולה יעיל בין מורים לבין ההורים טמון פוטנציאל אדיר להגברת מוטיבציה, סקרנות והצלחה בקרב ילדים. באמצעות תכנון יעיל וחשיבה יצירתית, מורים יכולים לשכלל את מערכי השיעור, להעצים את התלמידים ולהרחיב את אופקיהם באמצעות עירוב ההורים במטלות.

על רקע זה, המאמר מציג מגוון פעילויות שיכולות להגביר את מעורבותם של הורי ילדי גן חובה וכיתות א'-ג' במטלות בתחומי המדעים:

● ערבו את ההורים מהרגע הראשון: עם פתיחת השנה, על המורים לאפשר להורים להתוודע לערך המוסף של חינוך מדעי, ואת יכולתם לסייע לילדיהם לפתח חשיבה מדעית. אפשר, למשל, לנסח ולשלוח במייל עלון מידע, שנתי או חודשי, ודרכו לנסות לעורר עניין, להסביר את מערכי השיעור, לתאר את הציפיות מההורים ולהציע מטלות העשרה ביתיות.

● יום הולדת מדעי: ילדים אוהבים לחגוג ימי הולדת עם חברים. בקשו מהתלמידים לשלב הצגה של ניסוי מדעי בחגיגת יום ההולדת של אחד התלמידים, בעיקר אלו שנולדו בחודשי הקיץ ואינם זוכים לחגוג יום הולדת בבית הספר. אתרי Science Kids, מדעטק ומכון דוידסון למדע מציעים מגוון ניסויים שמתאימים לילדים. למשל, להמיס שוקולד, לגרום לביצה לצוף במים, לערבב שמן ומים ולבחון שקיעה או ציפה של עצמים בקערת מים.

● ניסויים ביתיים: המורים יכולים לשלוח להורים רשימת פעילויות מדעיות שמצריכות שימוש בחומרים פשוטים הנמצאים בכל בית. רשימה זו צריכה לכלול הוראות מדויקות, חומרים דרושים, שאלות ותשובות, הסברים מדעיים ונהלי בטיחות.

לאחר מכן, הקדישו זמן בכיתה לשוחח עם התלמידים על המטלות הביתיות ואפשרו להם לדווח על חוויותיהם. שאלו אותם שאלות כמו: "האם זה עבד בבית כמו בכיתה"? "מה הפתיע אותך בניסוי"? "איך אפשר לשכלל את הניסוי"? כאשר התלמידים שביצעו ניסויים בבית תורמים לדיון הכיתתי ונמצאים, לכאורה, באור הזרקורים, הדבר יעורר וימריץ תלמידים נוספים לבצע ניסויים ביתיים.

● מדע ביתי: אחת הדרכים הפשוטות לפתח חשיבה מדעית היא לעודד תלמידים לחפש את המדע בחיי היומיום. הכינו מערך שיעור בשם: "איפה נמצא המדע בבית"? או "החיפוש אחר המדע בביתי" בו התלמידים יתבקשו לבחון בביתם: עצמים בתנועה, צמחים, בעלי חיים, צלילים, אור וצל, חום וקור ועוד.

● השוו בין הסביבה הביתית לבית ספרית: באמצעות הגדרת ביתם של התלמידים כמרחב לאיסוף ידע ניתן ללמוד האמצעות שדות זמן ומקום גדולים יותר. אפשר, למשל, לבקש מהתלמידים להציב מד גשם בחצר ביתם, ולהשוותו למד הגשם שהוצב בחצר בית הספר. לחילופין, בקשו מהתלמידים להציב שעון שמש, ולחקור באמצעותו את השינויים בתנועת וכיוון השמש בבית אל מול בית הספר או לנהל יומן רישום חודשי של הירח מחלון חדרם.

לאורך השנה, שוחחו עם התלמידים על הניסויים שהם עורכים, ומקדו את הדיון לאופן שבו המידע נאסף, ולא בהכרח לתוצאות.

● מדעי המשפחה: לומדים בגיל הרך צריכים לחוות תופעות מספר פעמים בכדי להפנימן. בהקשר זה, בקשו מהתלמידים להביא מהבית תצלומים שלהם, לצד בני משפחתם מתוך מטרה לחקור תורשה, גנטיקה ושוני. זאת, באמצעות בחינת הדומות והשונות התוך-משפחתית. אפשר גם להתייחס לתכונות אופי, כגון חוש הומור משפחתי או חיבה לתחומי עניין מסוימים. הצעה נוספת היא לבקש מהתלמידים להביא עמם אבנים מסביבות ביתם, בכדי לחקור ולהשוות חומרים בטבע.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

חמש דרכים לשילוב מקצועות המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה (STEM)

כיצד מלמדים שיעור באופן מעניין ויצירתי?

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya