הפיכת קורסים מסורתיים לסביבת למידה מקוונת או משולבת

Bazluki, M. & Milman, N. B. (2019). Transforming traditional, face-to-face courses to online or blended learning environments. Distance Learning, 16, 1, 49-51

ככל שמוסדות להשכלה גבוהה מגבירים את ההיצע של הקורסים והמסלולים המקוונים, מלאכתם של המרצים הופכת להיות תלויה יותר ויותר במעצבי הוראה (Instructional designers). במוסדות האקדמיים שמעסיקים מעצבי הוראה, הם נמנים עם הסגל המנהלי ומוטל עליהם לפתח תכנים וממשקים ללמידה מקוונת, לספק תמיכה מרחוק לקהל הסטודנטים, להקל על המרצים את המעבר מהוראה פרונטלית למקוונת ולעזור לתכנן ולהכין קורסים.

חברי סגל שעוברים מהוראה מסורתית להוראה מקוונת צריכים להסתגל לשינוי מהותי, להתמודד עם חוויה טכנולוגית חדשה ולענות על צרכי הסטודנטים מעבר למסך. מרצים רבים שאינם מתמצאים במרחב המקוון עלולים לדבוק בשיטות הוראה מסורתיות של פנים-מול-פנים ולתהות מדוע הן לא עובדות. אפילו מרצים שלימדו במשך שנים רבות, עלולים שלא להצליח להשתלט על אומנות ההוראה המקוונת. לכן, שיתוף פעולה בין חברי הסגל האקדמי לבין מעצבי ההוראה הוא קריטי.

כדי לאתגר סטודנטים בעידן הנוכחי, על המרצים לשאוף להתמקצע בהוראת קורסים מקוונים ולשתף פעולה עם מעצבי הוראה. לשם כך, חשוב לעבוד לפי הכללים הבאים:

השתמשו בהוראה כבסיס התחלתי: הבינו כי הבסיס הפדגוגי נשאר דומה. הוראה, ללא קשר לסביבת הלמידה, אף פעם אינה מושלמת, וקורסים מקוונים, על אחת כמה וכמה, דורשים מספר הרצות על מנת להגיע לתוצאה מספקת ולזרימה חלקה. לכן, נסו להגדיר מראש את יעדי הקורס, להבין כיצד המערכת פועלת ובקשו משוב בונה מהסטודנטים בסוף השיעור.

התייחסו אל המעבר לעיצוב מחדש כהזדמנות: ודאו כי המרצים ומעצבי ההוראה מקיימים דיון פתוח שבו מודגשות האפשרויות החדשות והמגוונות שמאפשרת ההוראה המקוונת והציגו בפניהם את השיטות הטובות ביותר להוראת סטודנטים בסביבה המקוונת ואת האתגרים הטכנולוגיים שיכולים לצוץ.

עצבו סביבת למידה ידידותית: שתפו את חברי הסגל האקדמי בתהליך העיצוב הממוחשב, הקשיבו להצעות ולדרישות של המרצים והמעצבים וזהו את המכשולים שעלולים לצוץ. כל משתתף יוכל לתרום מניסיונו ולבקש את ההתאמות הדרושות לקורסים שהוא מלמד.

הסתגלות והשתפרות: על המרצים להכיר ביכולותיהם, קשייהם ומחסומיהם, ולהתחיל משם. משיעור לשיעור, תצליחו להוסיף מיומנויות חדשות לארגז הכלים המקוון. 

לתקציר באנגלית

השפעת אורייניות מחשב ומידע של מורים על הבנייה מתמדת בסביבה מקוונת במסגרת תוכנית התקשוב החדשה

השוואת תפיסת למידה פורמאלית ולמידה אַ -פורמאלית בין סביבת פנים אל פנים ובין סביבה מקוונת

מסד נתונים שיתופי ככלי לבניית ידע וארגומנטציה בסביבה מקוונת

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya