התחלה של מהפכה כבר מתרחשת
מאת: יורם הרפז
מילות מפתח:
הכשרת מורים: תפיסות
הצעות
הצעות לשינוי
ישראל
מכללות להכשרת עובדי הוראה
תהליכי הכשרה
תהליכי שינוי
תוכניות
תוכניות הכשרה
תוכניות פעולה מערכתיות
מאת : יורם הרפז , עורך "הד החינוך"
מקור וקרדיט : הד החינוך , דצמבר 2009 , גיליון מס' 03 , דצמבר 2009 , כרך פ"ד . ע"ע 36-38 .
ראיון עם ד"ר אהרון זיידנברג בגיליון "הד החינוך" מדצמבר 2009. אחרי 23 שנים בתפקיד מנהל מכללת בית ברל שלפניהן ובמהלכן הכשיר מורים באוניברסיטת תל אביב ובמכללת בית ברל, מגבש ד"ר אהרון זיידנברג תכנית מרחיקת לכת לארגון מחדש של הכשרת המורים בישראל.
ד"ר זיידנברג מציע להפוך את הכשרת המורים לתואר שני. במקום הכשרה של ארבע שנים לתואר ראשון , הוא מציע שנתיים הכשרה לתואר שני. יש כיום מסה של צעירים בגיל 26-27 שלמדו היסטוריה, סוציולוגיה , ספרות, אמנות, פילוסופיה ועוד. מוצע לנצל את התהליך החברתי הזה לטובת ההוראה. מוצע לגייס אותם להוראה ולאפשר להם ללמוד לתואר שני. כך יהפכו כל בוגרי מדעי הרוח והחברה למאגר פוטנציאלי של עובדי חינוך. תהליך זה צריך להיעשות על ידי העברת לימודי ההכשרה להוראה לרמת תואר שני, או לפחות ללימודים פוסט-ב"א. התוכניות הללו יוכלו להתקיים באוניברסיטאות ובמכללות לחינוך. בסופו של דבר רואה ד"ר זיידנברג את המכללות לחינוך קושרות את עצמן לאוניברסיטאות, כמו בתי הספר המקצועיים האחרים, לרפואה, להנדסה, למנהל עסקים , לעבודה סוציאלית וכדומה. ד"ר אהרון זיידנברג מדבר על מהפכה מבנית גדולה הזקוקה לעשרים שנה בערך. יש תקדימים להיערכות כזו במדינות אחרות בעולם ( כגון פינלנד , גרמניה , אנגליה) . בעולם יודעים את מה שגם אנחנו יודעים – שאין טעם בהכשרה מקדמית ארוכה כל כך. הבעיה של המורים היא בכניסה לעבודה ולא בהכנה אליה. כאשר מורה נכנס לכיתה הוא כבר שכח מזמן את מה שלמד בשנה הראשונה או השנייה בהכשרת המורים . לפי תכניתו של ד"ר זיידנברג ההכשרה תתקצר מארבע שנים לשנתיים, וממילא היא תתרכז יותר בהתנסות פרקטית וממוקדת מאשר שינון תכנים תיאורטיים. יושם דגש רב יותר על סייע למורים בשנים הראשונות לעבודתם , שהן שנות הלם לרוב המורים ובהן מרוכזות הבעיות העיקריות שלהם.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya