-
תקציר
מחקר זה גורס כי דווקא המרחק מבית הספר בחופשת הקיץ הופך את השיבה ללימודים למבהילה ומאתגרת פי כמה. אובדן השגרה היומיומית וסדר היום ומחסור בתמיכת עמיתים וצוותי הוראה הופכים את ההסתגלות המחודשת לבית הספר ב-1.9 לחוויה קשה ומלחיצה. על רקע זה, המאמר מנחה מדוע וכיצד בתי הספר והורים, במאמץ משותף, נדרשים להתערבות קיץ שמטרתה לשמר שגרה לימודית, לטפח שייכות חברתית ולגבש חוסן מנטלי.
-
תקציר
פעם, היה נהוג להטיל על תלמידים שסיימו את המטלה בהצלחה ומוקדם להצטוות למתקשים ולעזור להם. או, לחילופין, לנווט את הרמה הפדגוגית לכיוון הממוצע הכיתתי, וכפועל יוצא מכך לקצץ את כנפי המצטיינים. היום, ברור כי הדרך הנכונה והמקובלת היא הוראה מותאמת. אבל, האם הדבר אכן אפשרי? כיצד מיישמים ומטמיעים הוראה מותאמת כיתתית? כריסטינה דאובט, חוקרת חינוך ומורה לשעבר, מציעה להלן פרוטוקול של יישום הוראה מותאמת בכיתות א'-י"ב.
-
תקציר
מחקרים עדכניים מוכיחים שברגע שבית הספר נותן לתלמידים להביע את דעתם, לעגן את תחומי העניין שלהם בלמידה, לעסוק בתחומי לימוד יוצאי-דופן וחדשניים ולבחור את לוח הזמנים המתאים עבורם, הם נוטים להפגין מעורבות, נוכחות והתלהבות ואף להניב תוצרים. בהקשר זה, מוצגות במאמר זה המלצות והצעות שימושיות עבור מורי, מחנכי ומנהלי חטיבות הביניים.
-
תקציר
מחקרים חדשים מראים את ההשפעה של שימוש בכלי AI ללמידה – הלומדים מצליחים להשיג תוצאות טובות יותר בזמן הלמידה, אבל הביצוע העצמאי שלהם, נפגע. הם גם מציגים "עצלנות קוגניטיבית" – ומפעילים פחות חשיבה ומטה-קוגניציה בזמן הלמידה. באותו הזמן, אנחנו מוצאים גם דוגמאות שבהן נעשה שימוש מושכל בבינה מלאכותית ללמידה שהניבו תוצאות טובות. לפניכם המלצות מבוססות המחקר לשימוש מושכל ופורה בבינה מלאכותית:
-
סיכום
תוכניות הכנה קדם-צבאיות (מכינות) בישראל הן מוסדות חינוכיים לגברים ונשים צעירים לפני שירותם הצבאי. מוסדות אלה פתוחים לכל מי שישרת בצבא. המכינות זכו להצלחה רבה, כפי שמשתקף מהגידול העקבי באוכלוסיית התלמידים שלהן. הן גם זכו להכרה רחבה, שהגיעה לשיאה בהענקת פרס ישראל למפעל המכינות בשנת 2016. מטרת מחקר זה היא לחשוף את הפילוסופיה החינוכית של המכינות, שהיא חיונית להבנת מהות הגישה הפדגוגית שלהן ופענוח מקור הפופולריות שלהן
-
סיכום
-
תקציר
-
תקציר
כל מורה ומחנך מפתח לאורך הקריירה מומחיות ספציפית, מיומנות מיוחדת או תובנות חשובות שחייבות להישמע, להיחשף ולתרום. לפעמים, הבמה הנכונה לכך היא דווקא מחוץ לכותלי בית הספר ותלויה בנכונותו, עצמאותו, יזמותו ונחישותו של המורה. בהקשר זה, בפריט זה מוצגים כמה צעדים שיכול כל מורה או מחנך לקחת או לשקול בבואו להשמיע את קולו, לתרום מניסיונו ולפרוק את שעל לבו
-
תקציר
כיתה ג' נחשבת לנקודת מפנה קריטית באוריינות קריאה, משום שבשנה זו מצופה מהתלמידים להתחיל לקרוא באופן שוטף ונהיר, לפרש טקסטים ארוכים ולהביע עצמם באריכות. למעשה, מדובר בקפיצה גדולה ברמה, עד כדי כך שתלמיד שמסיים את כיתה ג' בלי לדעת לקרוא באופן שוטף עלול למצוא עצמו חסר אונים בכיתות ד'-ו' ולהתקשות מאוד במקצועות לימוד שאינם קריאה, ובכלל זה מתמטיקה ומדעים. על אף שמדובר בחומרי לימוד מספריים ומדויקים, גם בהם קריאה מהווה ערוץ מרכזי להעברה ויישום של מידע.
-
תקציר
-
תקציר
פעם, היה נהוג להטיל על תלמידים שסיימו את המטלה בהצלחה ומוקדם להצטוות למתקשים ולעזור להם. או, לחילופין, לנווט את הרמה הפדגוגית לכיוון הממוצע הכיתתי, וכפועל יוצא מכך לקצץ את כנפי המצטיינים. היום, ברור כי הדרך הנכונה והמקובלת היא הוראה מותאמת. כיצד מיישמים ומטמיעים הוראה מותאמת כיתתית? כריסטינה דאובט, חוקרת חינוך ומורה לשעבר, מציעה להלן פרוטוקול של יישום הוראה מותאמת בכיתות א'-י"ב.
-
תקציר
-
סיכום
על פי מבחנים בינלאומיים, בעידן הפוסט-קורונה חלה נסיגה במיומנות, בהתקדמות ובציוני תלמידים בתחום השפתי, ומערכת החינוך היסודית תרה אחר דרכים להתגבר על מחסום כיתה ג'. לשם כך, הומלץ על הוראה פרטנית למתקשים, התאמת ספרים מהספרייה והחלפתם מדי שבוע ולמידה מהנה, פעילה, משחקית ויישומית. עוד קודם לכן, הוסק כי ראוי להנחיל מיומנויות קריאה וכתיבה כבר בשכבות הטרום-חובה והחובה, תוך מתן הדרכה לגננות, סייעות והורים ברמה הארצית, המחוזית והעירונית.
-
תקציר
בעיות מילוליות מהוות אתגר מהותי עבור תלמידים בכלל ועבור לומדי שפה, תלמידים המתקשים בקריאה או בעלי מוגבלויות בפרט. אם התלמידים מבזבזים זמן רב על הבנת הנקרא או על פענוח הקשרים, ייעודו המתמטי של התרגיל דועך. אבל, אין בכך כדי לומר שהפתרון הנכון הוא כתיבת בעיות מילוליות קלות ומאמר זה מציג להלן דרכים מיטביות לכתיבת והוראת בעיות מילוליות.
-
סיכום
בהרצאה שנשא באוניברסיטת אוסטין שהוא אחד ממקימיה, טען ההיסטוריון הבריטי-אמריקאי ניל פרגוסון כי על האקדמיה להתמודד עם אתגרי הבינה המלאכותית באמצעות הקמת "מנזרים": מרחבים מבודדים שבהם ניתן לשמר את שיטות הלימוד המסורתיות ולהוציא מהם את כל המכשירים הדיגיטליים. לדבריו, אם אנחנו רוצים לדעת איך ללמוד, אז אנחנו גם צריכים להיות מסוגלים להתנתק מהטכנולוגיה למשך חלק מהיום, לאורך כל הקריירה האקדמית שלנו
-
סיכום
הדרך להפיח מוטיבציה מחודשת בלומדים ,להניעם למעורבות ולסייע בעיצוב מחודש של סביבות הלמידה בעידן הבינה המלאכותית מצריכה יצירתיות, מאמץ ומעוף. בהקשר זה, מציג המאמר שלל טיפים, דוגמאות, עזרים ומנועי בינה מלאכותית חדשניים אשר מאפשרים לדמיין מחדש את המרחב הפדגוגי ולהציע חוויית למידה אינטראקטיבית ומלהיבה יותר בכיתות א'-י"ב.
-
תקציר
תלמידים רבים מצליחים לקרוא את המילים עצמן, אך מתקשים להבין את ההקשר הלוגי וכושלים בזיהוי הרעיון המרכזי, התשובה המבוקשת או המסקנה. לכן, כפי שמודגם במאמר זה, חשוב שגננות החובה ומורי כיתות א'-ב' יוסיפו לארגז הכלים מערך שיעור הכולל זיהוי מבנה לשוני, ניתוח רוחבי, פענוח טקסטואלי, הבנת הנקרא והכרת תבניות סיפוריות.
-
תקציר
בכוחה של למידה חברתית רגשית לסייע בטיפוח מיומנויות חשיבה, הבנת הסאב-טקסט, העמקת כושר הניתוח המילולי והחזותי ואפילו טיפוח האינטליגנציה הרגשית וההתפתחות החברתית. הטמעה ויישום של למידה חברתית רגשית אינם מתרחשים מאליהם וזו מצריכה השקעה, נכונות ויצירתיות. אבל, בכוחה לייצר לומדים רגישים, מווסתים, מודעים ומכילים. על רקע זה, מציג המאמר ארבע אסטרטגיות להטמעה ויישום של למידה חברתית רגשית בכיתה.
-
תקציר
כל מפגש מחודש עם טקסט מהילדות אוצר בתוכו מכלול של זיכרונות, חוויות ותכנים שאינם נגישים במסגרת שיח רגיל. בספר בחזרה לטקסט ילדות חושפת המחברת קשת של מערכות יחסים אפשריות בין קול המבוגר לקול הילד, חלקן נובעות מהתמות של הטקסט עצמו וחלקן עולות מכוח המגע שבין הטקסט לקורא המסוים שלו. למפגשים האלה על ריבוי קולותיהם נודעת איכות תרפויטית, ובכוחם לזרות אור על תהליכי הקריאה ולהעניק פרספקטיבה רעננה לשיח הטיפולי.
-
סיכום
נמצאו 20
פריטים