זה לא מוקדם מדי: אוריינות מוקדמת עובדת

מאת: Pam Allyn

Allyn, P. (2025). It’s not too soon: Early literacy works. Educational Leadership, 82, 7, 26–34

עיקרי הדברים:

● הקניית מיומנויות קרוא וכתוב יכולה וצריכה להתחיל בשכבות הטרום-חובה והחובה

● העברה של אוריינות קרוא וכתוב אינה צריכה להיעשות בפורמט של לומדים ישובים ומורה מרצה מתוך מצגת, אלא בדרכים עקיפות, מסקרנות, צבעוניות, משחקיות, אקטיביות ומלהיבות

● לא חייבים להסתפק רק בעברית כשפת אם. אפשר ורצוי בשכבות הטרום-חובה והחובה ללמד לכתוב אותיות ומילים באנגלית, או בשפה אחרת

● הורו לילדים לכתוב עבור הגן שלטים בהם כתוב כניסה, יציאה, מטבח, שירותים, חצר וספרייה, מלאו את הגן במשחקי אותיות ומילים, עודדו קריאת ספרים, כתבו מילים בחול, במלח, בחמר או בפלסטלינה ונגנו בגן את שירי האל"ף-בי"ת וה-ABC

● הנחלת מיומנויות קרוא וכתוב אינה מתרחשת כמובנת מאליה, ויש להכשיר ולמקצע לשם כך גננות וסייעות ולשתף, להנחות ולרתום את ההורים לנושא

● יש לוודא כי הספרים המונגשים עבור הלומדים בספריית הגן הינם תלויי-נושא ומסייעים בתרגול מודעות פונטית מסוימת

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא אוריינות

לנתר מעל מחסום כיתה ג'

בסוף כיתה ג' צריכים תלמידים לבצע מעבר חד מללמוד לקרוא ל-לקרוא כדי ללמוד. אולם, על פי מבחנים בינלאומיים, בעידן הפוסט-קורונה חלה נסיגה במיומנות, בהתקדמות ובציוני תלמידים בתחום השפתי, ומערכת החינוך היסודית תרה אחר דרכים להתגבר על מחסום כיתה ג'. לשם כך, הומלץ על הוראה פרטנית למתקשים, התאמת ספרים מהספרייה והחלפתם מדי שבוע ולמידה מהנה, פעילה, משחקית ויישומית. עוד קודם לכן, הוסק כי ראוי להנחיל מיומנויות קריאה וכתיבה כבר בשכבות הטרום-חובה והחובה, תוך מתן הדרכה לגננות, סייעות והורים ברמה הארצית, המחוזית והעירונית.

אוריינות קריאה וכתיבה בגיל מוקדם

אוריינות קרוא וכתוב עוזרת לילדים צעירים לגלות את העולם, להביע את עצמם, להבין את תשוקותיהם, להעשיר את אוצר המילים, לפתח מודעות פונולוגית, לסגל לעצמם מיומנויות חשיבה ולגבש אופי וזהות עצמית. למעשה, כושר פענוח השפה בגיל שלוש עתיד לחזות את יכולת הקריאה בכיתות א'-ב' (Flax et al., 2008; Hall, 2019). על רקע האמור לעיל, מחקר זה מציע ומציג ארבע אסטרטגיות מרכזיות להערכה והטמעה של אוריינות קריאה וכתיבה בגיל הרך.

אסטרטגיה 1: למדו קריאה וכתיבה באופן מותאם ומדוד

אף פעם לא מוקדם מדי להקים את התשתית עבור אוריינות שפה. הווה אומר, הכרת מבנים לשוניים, ניהול שיח, דיבור שוטף, סיפור סיפורים והתנסחות תקינה. בזמן שהילדים לומדים לקשר בין אותיות לבין צלילים, הם מבינים את המבנים השפתיים ואת המשמעויות הסמנטיות ומתרגלים יכולות קוגניטיביות חשובות מאין כמוהן. ידע הוא כוח – גם בגיל הרך. אלא שהדרך לתודעתם ושימת לבם של הילדים חייבת להיות מסקרנת, משחקית, מהנה, מדודה ומושכלת.

ישנן למעשה ארבע דרכים מרכזיות ללמד אוריינות קריאה וכתיבה בתקופה הקדם בית ספרית:

  1. צלילים ואותיות – הלומדים מתוודעים לקשר בין צליל לבין אות, הוגים בקול רם, לומדים לכתוב אותיות ומתחילים להבין כיצד אותיות מתחברות לכדי מילה או משפיעות זו על זו.
  2. שטף כתיבה – הלומדים מתרגלים את כתב ידם, מנסים לדייקו, כותבים מכתבים (להורים, לסבים, לחברים או לדודים) ומתחילים להבין מהי שגיאת כתיב.
  3. פשר ומשמעות – הלומדים מנסים להעביר ידע פרקטי באמצעות כתיבה. לדוגמה, אני רעב, האוכל טעים, אני אוהב אותך או תודה רבה.
  4. כוחו של סיפור – מומלץ לעודד לילדים לחבר סיפורים ולשתף חוויות. הלומדים, יכולים, למשל, לנסות לכתוב סיפורים קצרים המורכבים מכמה מילים או משפטים ולבחון סגנונות סיפוריים פשוטים (דוגמת אקרוסטיכון, הייקו או חמשיר).

 

כתיבה על דף נייר מסייעת ללומדים לקשר בין תווים לבין צלילים, ואפשר ורצוי בשלב רך וגמיש זה ללמדם גם לכתוב אותיות ומילים באנגלית. כמו כן, הכתיבה עוזרת לזכור ולשנן מילים ולגלות דרכי תקשורת נוספות ויעילות. כאשר ילדים מרגישים שיש משמעות לכתיבה שלהם, הם ירבו לעשות כן ולשתף את נקודת מבטם. לכן, מומלץ מאוד לאפשר להם לבטא את עצמם ללא מעצורים ולכתוב פתקים, מכתבים, שירים, סודות מהגן וסיפורים אישיים.

אסטרטגיה 2: קחו את המשחק ברצינות

ילדים נעזרים במשחק כדי להביע רגשות, להציע רעיונות, לפתור בעיות, לצבור ניסיון, להשיג עצמאות, להבין את העולם שסביבם ולהעניק משמעות לחפצים ואירועים. המשחק מעניק לילדים סמכות מדומיינת לשנות את המציאות, ולכן הם נוטים להתמסר טוטאלית ולהשקיע אנרגיה ומאמץ בפעילויות הנראות למביט מהחוץ כשוליות. בהקשר זה, בקשו מהילדים לכתוב עבור הגן שלטים בהם כתוב כניסה, יציאה, מטבח, חצר, ספריה, פינת משפחה וכדומה, מלאו את הגן במשחקי אותיות ומילים, קראו ספרים עם חרוזים, כתבו מילים בחול, במלח, בחמר, בפלסטלינה או בקצף ונגנו בגן את שירי האל"ף-בי"ת וה-ABC (Rand & Morrow, 2021).

אסטרטגיה 3: הכשירו את הגננות והסייעות

עבור קהל הגננות והסייעות, נגישות רשתות ענפות של פיתוח מקצועי בתחום של התפתחות הילד, אוריינות שפה, מיומנויות קריאה, שיטות הוראה יצירתיות ומשחקיות, סביבות למידה עשירות ומגרות ושילוב טכנולוגיה בגן. מן הראוי שנשות החינוך לגיל הרך יעיינו בחומרים המחקריים הזמינים, ינצלו את התכנים הללו ויעודדו את הלומדים להשמיע את קולם, להגות צלילים וחרוזים, לזמר, לכתוב, לספר סיפורים ולספוג את חוקי השפה. בלומדים טמונה המסוגלות לבצע קפיצות ענקיות בלמידה ואין דבר מספק וחשוב יותר מלשלוח ילדי גן לבית הספר – מוכנים, ערוכים ומתנסחים היטב.

אסטרטגיה 4: בחרו טקסטים קלים לפענוח

טקסטים חזרתיים וקליטים נחשבים לכלי הכרחי לפיתוח אוריינות קריאה וכתיבה. לכן, יש לוודא כי הספרים המונגשים עבור הלומדים בספריית הגן הינם תלויי-נושא ומסייעים בתרגול מודעות פונטית מסוימת. לדוגמה, הבחנה בין מילים דומות (את ועט, קרא וקרה, בא ובה), זיהוי מספר הברות, זיהוי צליל האות הפותחת או הסוגרת, זכר ונקבה, יחיד ורבים, הלחם בסיסים או השלמת חרוזים. בנוסף, כדאי לעטר את קירות הגן במילים ומשפטים, למשל, לוח האל"ף-בית, לוח ה-ABC, שמות ילדי הגן, מילות נימוס ותמונות עם תיאור כתוב. כמובן, מוטב כי התוכן יהיה קריא, נגיש, צבעוני ובגובה העיניים של הילדים.

לבסוף, רצוי שלא להעמיס על הלומדים יותר מדי, ולהימנע מהוראת חוקים לשוניים מורכבים לגילם, דוגמת שווא נח, נושא + נשוא או שורש לשוני. זכרו שרכישת קריאה וכתיבה מהווה, בהכרח, תהליך הדרגתי, ממושך ותובעני ועלינו לתת ללומד את הזמן הדרוש לו.

רשימת המקורות

Flax, J. F., Realpe-Bonilla, T., Roesler, C., Choudhury, N., & Benasich, A. (2009). Using early standardized language measures to predict later language and early reading outcomes in children at high risk for language-learning impairments. Journal of learning disabilities, 42(1), 61-75

Hall, A. H. (2019). Every child is a writer: Understanding the importance of writing in early childhood. Institute for Child Success

Rand, M. K., & Morrow, L. M. (2021). The contribution of play experiences in early literacy: Expanding the science of reading. Reading Research Quarterly, 56, 239-248    

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

 

Flax, J. F., Realpe-Bonilla, T., Roesler, C., Choudhury, N., & Benasich, A. (2009). Using early standardized language measures to predict later language and early reading outcomes in children at high risk for language-learning impairments. Journal of learning disabilities, 42(1), 61-75

Hall, A. H. (2019). Every child is a writer: Understanding the importance of writing in early childhood. Institute for Child Success

Rand, M. K., & Morrow, L. M. (2021). The contribution of play experiences in early literacy: Expanding the science of reading. Reading Research Quarterly, 56, 239-248

yyya