תמיכה במורי מסלולי הכשרה אלטרנטיביים

Antonetti, S. (2018). Supporting alternative teaching candidates: A look at how the Georgia TAPP program addresses. Principal Leadership, 19, 1, 50-53

בשל המחסור החמור במורים במדינת ג'ורג'יה, ארצות הברית, מערכת החינוך הפעילה תוכנית הכשרה אלטרנטיבית בשם Teacher Academy for Preparation and Pedagogy (TAPP). תוכנית זו פנתה בעיקר למחפשי קריירה שנייה ובוגרי תואר ראשון ואפשרה להם להיכנס למערכת החינוך ולהשיג תעודת הוראה לאחר מעבר מבחן קבלה, השלמת מערך קורסים אקדמיים, ביצוע 50 שעות הכשרה מעשית וקבלת משוב הערכה מסכם. נכון לשנת 2018, מורי הכשרה אלטרנטיבית מהווים כ-12% מכוח ההוראה בג'ורג'יה.

במשך השנתיים של ההכשרה לתפקיד, תוכנית TAPP מספקת למועמדים שיעורים לדוגמה, חונך אישי, צפייה בשיעורים והענקת משוב. תוכנית זו הצליחה לספק מורים לכ-75% מבתי הספר במחוזות בהם התוכנית פעלה ודווח כי 84% ממסיימי הקורס משתבצים בבתי הספר.

על רקע זה, שון אנטונטי, מנחה קורסי התפתחות מקצועית בהוראה, מציג שלושה עקרונות חשובים לתמיכה במורה מתחיל המגיע ממסלול הכשרה מזורז או אלטרנטיבי אליהם צריכים מנהלי בית הספר להיות מודעים:

1) שיבוץ לפי שכבת גיל: על מנהל בית הספר, בסיוע היועץ החינוכי, לפענח את האישיות של המועמד ולשבצו בכיתה בהתאם ליכולותיו. לדוגמה, מועמד שעושה רושם של אדם שאינו אסרטיבי, יתקשה מאוד לעמוד מול תלמידי כיתה ח' או ט'. במקום זאת, הצבתו בכיתות רכות יותר, כמו ד', ה' או ו', צפויה להוביל לתוצאות טובות יותר.

2) בחירת החונך: שידוך מוצלח בין חונך לבין מורה מתחיל מהווה גורם קריטי בתהליך השתלבותו של המורה. על רקע זה, מומלץ שלא לקבוע את זהות המורה-חונך מראש. אלא, לקחת את הזמן להכיר את המועמד, לבחון אותו, לדברר אותו וללמוד את אופיו – כדי להבין מהם התחומים בהם הוא זקוק לשיפור. או אז, יצליח המנהל לבחור את המנטור המתאים ביותר מבין חברי הסגל.

בהקשר זה, מהמאמר עולה שהפכים נמשכים. למשל, מועמד שהוא מאורגן וקפדן, אך אינו חברותי ויצירתי, יכול להפיק תועלת מחונך חזק בתחומים האלו. לחילופין, מורה עם תשוקה רבה לחומר הלימוד שמצליח לסחוף את תלמידיו, אך נוטה לסטות ממערך השיעור ותוכנית הלימודים, יכול להפיק את המירב ממנטור בעל סגנון הוראה שיטתי וחד-ממדי.  

3) לוח זמנים נוח: מנהלים אשר מעמיסים עבודה על מורים מתחילים בכדי להקל על מורים ותיקים, עלולים לפגוע קשות במורים החדשים ואף לגרום לנשירתם. ההיפך הוא נכון, בשלב ראשוני ורגיש זה חשוב להציב את מורים המתחילים בכיתות בהן יוכלו ללמד בצורה שוטפת ולשפר את פרקטיקת ההוראה, ולא להציבם בכיתות בהן יתמודדו בעיקר עם בעיות משמעת.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

קשיים ואילוצים של מורים שהוכשרו בתכנית הכשרה אלטרנטיבית בארה"ב

הכשרה אלטרנטיבית למורים חסרי תואר בחינוך הגיל הרך

 

 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya