תהליך של הכנסת שינוי אצל מדריכות פדגוגיות (מורי מורים)
מקור: כנס "פותחים שערים בהכשרת מורים", מכון מופ"ת
לנוסח המלא - ראו קובץ מצורף מימין
מן המחקר עולה כי לתהליך הכנסת מחקר פעולה לתכנית ההכשרה יש מאפיינים של הכנסת שינוי למערכת חינוכית. אובחנו שלבים שהייתה בהם קביעות ומחזוריות לצד התקדמות ונסיגה. התהליך התרחש בשלשה תחומים – הכרתי, ריגושי והתנהגותי – הייתה חשיבות רבה למה שהמשתתפים חשבו, הרגישו ועשו ביחס לשינוי. בראשית התהליך עוררה מורכבות השינוי תחושות של חוסר וודאות, בלבול, עמימות וחוסר אורינטציה בצוות. ניתן היה להבחין כי השקפותיהן של חברות הצוות אינן אחידות ותפישת השינוי שונה מאחת לשנייה. קצב ההסתגלות היה שונה ולפיכך הייתה חייבת להיות התייחסות אישית למשתתפות. כמו במחקרים אחרים (פוקס, א. 1995; פוקס, ש. 1998; אלן 1992) נמצא שתהליך השינוי הוא בלתי ברור וכואב, גורם לאדם תחושה של חוסר שליטה במצב, יש לו הרגשה שאחרים שולטים בגורלו. במשך הזמן מתחולל שינוי באדם עצמו, האדם חש יותר בטוח ומשנה את ראייתו כלפי השינוי. ואמנם במהלך השנה חלו שינויים אצל המדריכות, הן חשו בטוחות יותר ושינו את ראייתן כלפי השינוי. תהליך השינוי של הכנסת מחקר התרחש בשלשה מימדים: שינוי בחומרים ובתכנים, שינוי בגישות ובשיטות הוראה ושינוי באמונות ועמדות. נמצא שהשינוי הקשה ביותר היה בתחום שינוי עמדות. (FULLAN 1990)