שימוש במצגות ממוחשבות – יתרונות ובעיות

מקור: PowerPoint – הכל צפוי, והרשות נתונה, על הגובה, כתב-עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, גיליון 5, עמ' 46-48

רבים מאנשי הסגל האקדמי משלבים בהרצאותיהם מצגות ממוחשבות, שדרך כלל תוך שימוש בתוכנת Power Point, כדי לשפר את תהליך ההוראה ולהגביר את מידת העניין של המשתתפים. בדומה למצגת גם כל הטכנולוגיות להוראה המוכרות לנו- הטלוויזיה והוידיאו, הרשמקול, מטול השקפים ומטולי התמונות למיניהם – גיוונו את היכולת של סגל ההוראה להמחיש את נושאי השיעור.

אלא שקיים מתח בין השימוש במצגת המעמיד בראש הבניית מסרים קלים ופשוטים לבין האידיאה האקדמית הדורשת מהסטודנטים להתמודד עם מסרים מורכבים. הכרת הבעיות תאפשר למרצים לערוך מצגות יעילות יותר ולצמצם את ההשלכות השליליות של כשלים המובנים במצגות הממוחשבות:

יתרונות:

בהירות בהרצאה – מאלצת את המשתמש לארגן את המידע באופן שיטתי ובהיר, תוך שימוש בכותרות ובתת-כותרות.

חיסכון בזמן – השימוש במצגת חוסך זמן בניהול השיעור ומאפשר הצגה של תרשימים, טבלאות וצילומים.

עניין וסקרנות – המצגות משנות את מרקם השיעור, ויוצרת שפה עשירה של סימנים המאפשרת לגוון את העברת המסרים.

עיבוד המידע – הסטודנטים נחשפים לרעיונות מגובשים ונוסחים בבהירות. עם יכולים להעתיק את מערך השיעור ואינם נדרשים לריכוז ממושך בעיבוד המידע.

הצגת "מפת הדרכים" של המרצה – המצגת מסייעת למרצים לזכור את מבנה ההרצאה ולשלוט בה.

יעילות בניהול השיעור – המצגת מצמצת את הצורך של המרצים להכתיב את תכני השיעור.

בעיות:

פגיעה ביכולת הריכוז בשיעור – המרצה עלול להתמקד במצגת מבלי להכניס שינויים בשיעור או לגוון את שיטות ההוראה. שימוש ממושך במצגת לאורך כל השיעור, גם אם היא ערוכה היטב, פוגם ביכולת הריכוז של המאזינים.

הכתבה של מבנה השיעור- המצגת שהוכנה מראש עלולה למנוע התפתחות דינמית של השיעור בהתאם לתגובות הסטודנטים ומגבילה את מרחבי החשיבה של המשתתפים בשיעור.

הפנמה רופפת של חומר הלימוד – מרצים לא מעטים משתמשים במצגות באופן שגוי – הם מקריאים את הכתוב במצגת ללא הוספת הסברים ומציגים שקפים עמוסים הפוגמים בהבנה של חומר הלימוד. הסטודנטים אינם נדרשים למאמץ בארגון הדברים בלשונם. לעומת זאת בשיעורים ללא מצגת הם נדרשים להקשיב למרצה ולסכם את דבריו. כשסטודנטים רושמים הערות במהלך ההרצאה, מתרחש גם תהליך של עיבוד המידע. הם נדרשים לרמת חשיבה של הבנה ולא רק של ידע או זכירה. הם מנסחים את הרעיונות בשפה שלהם.

הצגת תמונה חלקית – קיים כשל מובנה במצגות; אחד האילוצים שלהן הוא המסר הקצר או "

עיקרי הדברים:

" על חשבון העמקה והרחבה של רעיונות, עד כדי כך שמתעורר רושם של שטחיות.

המצגת מאלצת את המשתמשים להסתמך על נקודות בהצגת תכנים ולכן הרעיונות מתמצתים לכותרות בלבד. כתוצאה מכך הסטודנטים נחשפים לתוצאה חלקית ומעוותת. יש לציין מרצים ש"שחררו עצמם מכבלי המצגת" המציגים שקף יחיד ומדברים עליו במשך זמן ממושך.

המצגת מצמצמת באופן מוגזם את הצגת הנתונים. טבלאות Power Point מכילות בד"כ ב-12 פריטי מידע. הגרפים והתרשימים מציגים במצגת נתונים סטטיסטיים חלקיים המעוותים את המשמעות המקורית. מצד שני מצגת עמוסה תכביד על קהל הסטודנטים.

דרך אפשרית לצמצם את המתח בין שתי האופציות היא הכנת מצגת בהירה וקליטה (קלה לעיבוד) וליווי כל שקופית בהסברים, כך שתוצג התמונה  המלאה בנושא הסוגיה הלימודית.

שימוש שגוי במצגות:

א. חוסר קשר עם הסטודנטים – מרצים שבקשר עין ממושך עם מסך המחשב פוגמים ביצירת קשר עין עם הסטודנט.

ב. גילוי המידע כולו מראש – מרצים המעוניינים להציג את "מפת הדרכים" של הרצאתם ומציגים את כל מערך השיעור בהתחלה פוגמים ברמת הסקרנות והעניין בשיעור.

ג. עומס אפקטים ופעלולים – יש מרצים המעמיסים אפקטים ופעלולים חזותיים בהרצאה או עושים שימוש מוגזם בצבעים עזים וגופנים שונים אף שאינם משרתים את תוכן ההרצאה ומסיחים את דעת הסטודנטים.

שימוש יעיל במצגות:

א. הצגת מידע מורכב – ניתן להכין את המצגת ב"שני קולות" – הקול הראשון בצבע אחד, ובו המסגרת לתמונה כולה, והוקל השני, שיוצג בצבע שונה, הוא קישור פשוט מן המצגת לדפי מידע המשלימים את התמונה ככל האפשר.

ב. "הכל צפוי והרשות נתונה" – הרשות נתונה בידי המרצה לשנות את השיעור. כדאי, ולעתים הכרחי, לחרוג מהשיעור המובנה והמתוכנן ולהסתגל להתפתחויות בשיעור.

ג. עריכה מקצועית - תהליך ההוראה מחייב בחינה מתמדת של שילוב מצגות בשיעורים ובימי עיון. יש להתאים את דרך השימוש לקהל היעד, לסגנון הלמידה של הסטודנטים, לחומר הנלמד, למטרות ההרצאה, לשיטה הפדגוגית וגם לכישורי הפרזנטציה של המרצה. חשוב לערוך מחדש את המצגת לאור הניסיון הקודם ולאור הצרכים החדשים והמידע שנאסף בשיעורים.

ד. נגישות לסטודנטים – חלוקת תדפיסי המצגות עשויה להקל על הסטודנטים כך שלא יידרשו לרשום את דברי המצרה, וחלוקה שלהם בתום השיעור גם תפגע בתהליך הלמידה. לכן הדרך היעילה ביותר היא לספק מראש לסטודנטים תקצירים שבהם מופיעים הרעיונות העיקריים, וכך רק הסטודנטים שנכחו בשיעור יבינו את התקציר.

לטענת בר המתח בין הבעיות ליתרונות בשימוש במצגות ממוחשבות מהווה אתגר להוראה יצירתית. ההתלבטות אינה מחייבת בהכרח בחירה של אחת האופציות, אלא "מזמינה משא ומתן על עיצוב השיעור ועל דרכי ההוראה באדקמיה.

לקריאה משלימה מומלץ לעיין במאמרים של אדוארד טאפט (Tufte) – תיאורטיקן ו"נביא זעם" של נושא הצגת המידע בעידן הדיגיטלי:

Power Point Is Evil

Edward Tufte Gives Presentation Advice


    לפריט זה התפרסמו 19 תגובות

    משמעותי, אך אפשר להוסיף שגם פעם הסתדרו בלי הרבה דברים.

    פורסמה ב 08/11/2022 ע״י אא

    מצגות מסייעות למורה ליצור רצף למידה תהליכי באופן בו לא מתפספסים שלבים ומידע חשוב. אולם אני מסכימה עם הטענה שהעברת שיעור בעזרת מצגת עלולה להפוך את השיעור לדינמי פחות.

    פורסמה ב 01/06/2022 ע״י רבקי

    לדעתי מצגות וחומרי עזר ויזואלים מאוד מושכים ועוזרים להבנת השיעור אם כי המורה נדרש לעבודה כפולה ומכופלת בהכנת המצגת מה לומר ומה לו אך הזמן שווה בהווה ועתיד

    פורסמה ב 01/03/2022 ע״י אופיר דרויש

    המצגת זה כלי מדהים שיכול מאוד לעניין ולרתק את הילדים במהלך נשיעור מצד הפעילות המנגינות והאפקטים שגורמים לתלמידים עניין וסקרנות במיחוחד לתמידים שיש להם בעיות קשב וריכוז זה דבר שיכול לעזור ולתרום להם המון בצורה מקצועית וקצרה זה דבר מאוד מבורך.
    פורסמה ב 19/02/2022 ע"י דוד כהן

    פורסמה ב 19/02/2022 ע״י דוד כהן

    יפה מאוד

    פורסמה ב 16/04/2021 ע״י עדי

    כתיבה קצרה עניינית הגיונית. קשה להתווכח. ייתכן שדגש על שילוב הפעלה שלה קהל יועיל (שהמצגת מציגה שאלה, והציבור עונה, או שמשתתף בסקר קצר תוך כדי, מעלה את רף הריכוז).

    פורסמה ב 14/03/2021 ע״י שחק אלעזר

    בתור סטודנטית אני חושבת שהשימוש במצגות ככלי להעברת חומר הלמידה מצד אחד, מאוד עוזר להבין את הנושא ועושה סדר בלמידה עצמה. ומצד שני, יש מרצים שנוטים להעמיס את המצגות במלל, סרטונים ומשפטים שמצטמצמים לנקודות ללא פירושים ודוגמאות והרבה פעמים החומר הופך להיות יותר מורכב וקשה להבנה.
    אני נוטה להסכים עם בר, שאומר: שיש להשתמש בתוכנת המצגות בתבונה. יש חשיבות לדרך שבה החומר מועבר לתלמידים, יש לשים דגש שהמצגת אינה שטחית ומצומצמת מידי ויש לשים דגש שהמצגת מאפשרת דיון וסיעור מוחות בין התלמידים למרצה.

    פורסמה ב 05/12/2020 ע״י רחלי כהן

    לדעתי, המאמר על יתרונות וחסרונות המצגת מביא בצורה תמציתית ומדוייקת את הדברים לכאן ולכאן.
    באופן אישי אני פחות מתחברת לשיטת לימוד דרך המצגת, אך זוהי בהחלט דרך לגיטימית להעברת תוכן לימודי.
    לדעתי, צריך לבחור את דרך הלימוד (שהמצגת מייצגת את אחת מדרכי הלימוד) בהתאם לאופי השיעור ומטרתו.
    באופן אישי, הייתי משלבת לימוד דרך מצגת בשיעור אחרון המסכם את החומר של תקופת לימוד מסויימת, כאשר התלמידים מכירים את החומר הנלמד ודרך המצגת יוכלו לקבל תמונה בהירה ותמציתית שלו.
    מי שבוחר להשתמש באופן תדיר במצגות, כדאי מאוד שיכיר את החסרונות הטמונים בה כמו סכמטיות, שטחיות, פחות קשר עם התלמידים ועוד. אדם שיודע את תמונה השלמה (יתרונות וחסרונות), סביר שיידע להניח תשומת לב במקומות הנכונים לנסות להתגבר על המכשולים ולכוון לשיעור מלא עניין, חיות ותקשורת מיטיבה.

    פורסמה ב 19/11/2020 ע״י אור טימור-אזולאי

    לדעתי, מצד אחד המצגות מאוד עוזרות ותורמות ללמידה במהלך השיעור. הרבה פעמים מרצים מוסיפים לשקופיות במצגת קישורים לסרטונים או תמונות ומאמרים, וזה עוזר ותורם יותר להבנה של הנושא הרלוונטי. דבר נוסף, זה יוצר סדר למידה וארגון חומר הלמידה בצורה מאורגנת ויעילה. אבל מצד שני, ישנם גם מרצים שמעמיסים המון חומר במצגות, השקופיות מלאות במלל ותמונות, והמצגות ארוכות מדי. יש לציין שקורס שנלמד רק בצורה מקוונת ללא כל שיח ודיון על נושא השיעור זה יוצר קושי כפול ולדעתי מאבד את ערך הלמידה. וכמו שאמר בר הכי נכון זה, למצוא את הדרך הנכונה לשלב את המצגות בתבונה.

    פורסמה ב 17/11/2020 ע״י רחלי כהן

    מצגת מושקעת ומעוצבת היטב ככל שתהיה, לא גורמת לתלמיד להפעיל את רוב חושיו. התלמיד יושב ומקשיב ורואה את תמצית הדברים במצגת.
    כדי שתלמיד יפנים היטב את החומר רצוי שהוא יפעיל כמה שיותר חושים., לכן כדאי שהמצגת תשלב משימות הגורמות לתלמיד לחשוב ולזוז!

    פורסמה ב 16/11/2020 ע״י יצחק רוט

    כדי שתלמיד יקלוט היטב חומר של שיעור, עליו להפעיל כמה שיותר חושים. צפייה פאסיבית במצגת, ערוכה היטב ומושקעת ככל שתהיה, לא מפעיל אלא את חושי הראיה והשמיעה במידה והמרצה מוסיף מידע בעל פה.
    צריך לגוון את השיעור עם פעילויות שגורמות לתלמידים לזוז ולחשוב!

    פורסמה ב 16/11/2020 ע״י יצחק רוט

    סך הכל הוא סקר את העניין בצורה טובה ובחן את היתרונות והחסרונות.
    אחד החסרונות המרכזיים זה הסחת הדעת שנגרמת כתוצאה מהמצגת – מסתכלים יותר מידי על המצגת, וכתוצאה מכך פחות קשובים למרצה.
    לדעתי, מצגת זה כלי שצריך להשתמש בו רק בחלק מהשיעורים, וגם כשמשמשים, חשוב שלא תהיה מוצגת כל השיעור, אלא רק בחלקו

    פורסמה ב 01/11/2020 ע״י אביעד סימן-טוב

    קודם כל : אני מוקסמת מהאתר , מהאפשרויות לימוד העצמאיות, בהחלט אשמח לעבוד עם המצגות

    פורסמה ב 28/08/2020 ע״י חיה שרם

    יש במצגת יתרונות רבות , אך השימוש בה צריך להיות מושכל להיות מותאם לקהל היעד.
    חוץ מזה לא כל השיעורים חייבים מצגת יש גם שיעורי תרגול שיעורים מגוונים בסביבת למידה שונה וכו'.

    פורסמה ב 29/06/2020 ע״י איציק בן משה

    שילוב מצגת כמלווה או לפרק זמן מסוים בשיעור הוא דבר מורכב. מצד אחד המצגת צריכה לכלול כמה שפחות מלל, מהצד השני התלמידים מתרכזים יותר במצגת מאשר בדברי המורה לכן עליה לכלול מקסימום מידע. לכן המורה מהיכרות עם התלמידים צריך לבחור את הזמן הנכון לשלב אותה ואיזה מידע עליה לכלול.

    פורסמה ב 28/06/2020 ע״י שילת דהאן

    אני מאוד בעד שימוש במצגות.
    ניקח 5 שניות ממש 5 שניות מלאות, ניזכר בבית הספר בו למדנו, ממש קחו 5 שניות………………………………………………………………………………………………………………………………………………
    ואו לוח עם גירים ותלמידים ללא פלאפונים, היום זה שונה מאוד!!! לתלמידים יש הרבה יותר בעיות קשב מפעם והמורה לא יכול לבוא עם לוח וגיריים כי השיעור לא יעבור אל כלל התלמידים טוב.
    לכן חוץ מהחובה שלנו להתאים את הידע יש לנו גם חובה להתאים את דרכי הלמידה שלנו, לכן עדיף מצגת.
    לא עמוסה מידי ולא פשוטה מידי גם למורה יש תפקיד המצגת בתפקידה היא מסייעת בהעברה של החומר על ידי דגשים של החומר או סרטונים או משחקים אבל המצגת לא מלמדת כעם כלי גיווני למאה 21.

    פורסמה ב 30/03/2020 ע״י חיים רונאל שאול

    המורה או המרצה המשתמש במצגת פאוור פוינט למהלך השיעור, היא דרך יצירתית וחדשנית שעלולה לעזור ללומד להבין את החומר בצורה קלה יותר. חשוב לזכור שהמצגת היא מתומצמת, על מעביר השיעור להיות מקצועי בחומר הכתוב על המצגת עצמה, כך שהשיעור לא ישעמם את התלמידים ומעביר השיעור לא יאבד את קשר העיין עם התלמידים, כל זאת על מנת למקסם את מערך השיעור.

    פורסמה ב 30/01/2020 ע״י לביא איליה ירמקוב

    המרצה או המורה צריך להכיר את המצגת על בורייה, להכין את המצגת בצורה עניינית , שימוש בפאוור פוינט גם ככה דורש מאיתנו תכנים מצומצמים, אז גם מעביר התוכן צריך להכיר ברמה מאוד מקצועית את מה שרשום במצגת כך שהוא יכול להסביר הכל גם במילים שלו כדי למנוע מצב שהוא בורח למצגת ומפספס את ההתקשרות עם התלמידים. זוהי דרך הוראה יצירתית וחדשנית שחשוב לשלב אותה במערך הלימודי

    פורסמה ב 30/01/2020 ע״י לביא איליה ירמקוב

    שילוב מצגות הוא אטרקטיבי ביותר מבחינתי, אני עושה שימוש רב במצגות בשיעורים. התלמידות מבחינתי אסופות ללמידה משמעותית ומעניינת.

    פורסמה ב 14/02/2017 ע״י דורית מרום
    מה דעתך?
yyya