שילוב קורסי רובוטיקה בהכשרה להוראה

Sasithorn C., Suppachai, H., Santi, H. & Tarinee, T. (2021). Perceptions of vocational education and training teachers with regard to an industrial robot training. TEM Journal, 10, 3, 1149-1159

רובוטיקה וחינוך

בשורה התחתונה, חלק מבתי הספר אינם בשלים, או מוכנים, לשילוב ומיסוד של המצאות פורצות-דרך. למרות זאת, בעשור האחרון, הרעיון של שימוש ברובוטים לקידום למידה נוסה ופותח ברחבי העולם, בעיקר בבתי ספר מקצועיים-טכנולוגיים.

כיום, הרובוטים נחשבים כנכס פדגוגי, יכולים לשמש כסייעים פרטניים וכמדריכים כיתתיים וזוכים לסימפטיה ופידבק חיובי מהתלמידים. למעשה, מקומם של הרובוטים בבתי הספר הופך לאינטגרלי ופונקציונלי יותר ויותר. שכן, הם מצליחים להניע תלמידים לפעולה, לשמש כמתרגלים אישיים, להצית דיונים, לקדם למידה שיתופית, להגדיל את שיעור מסיימי התיכון ולסייע לתעשיית הייצור.

בימינו אנו, מתחוללים פיתוחים פורצי-דרך בקורסי רובוטיקה בחינוך העל-יסודי כאשר תלמידים מתנסים בהרכבה, תכנות ותפעול של רובוטים במעבדות, תוך שאיפה למכור אותם לגופים עסקיים. על רקע זה, חוקרי חינוך מציעים לשלב במסלולי ההכשרה של מורי החינוך הטכנולוגי והמקצועות המדעיים היבטים תיאורטיים, טכניים, תעשייתיים ושיווקיים מתחום הרובוטיקה.

חרף המעלות והתובנות המתוארות לעיל, ובזמן שתחום הרובוטיקה משתלב היטב בחינוך המקצועי-טכנולוגי, מורי מקצועות הליבה והמסלולים העיוניים נמנעים מלאמץ, או אפילו להתעניין, בטרנד הטכנולוגי הזה.

מתודולוגיה

67 מורי חינוך מקצועי-טכנולוגי בתאילנד אותרו והוזמנו להשתתף בסדנת פיתוח שבועית אשר שואפת להציג, לשלב ולהטמיע פיתוחים רובוטיים חדשניים בפרקטיקת ההוראה. עם סיום הסדנה, המורים רואיינו והשיבו על שאלון, כאשר הסדנה כללה ארבעה שלבים:

1) מבוא לרובוטיקה ככלי פדגוגי;

2) שיטות למידה, הוראה והערכה ברובוטיקה;

3) רטוריקה בהוראה מלוות רובוטים;

4) רובוטיקה וקהילה בעידן של הוראה מקוונת.

מעלות ואתגרים

בשילוב תכנים ועזרים מתחום הרובוטיקה בהוראת מקצועות טכנולוגיים ובהכשרה של מורי חינוך מקצועי-טכנולוגי טמון פוטנציאל אדיר. לראיה, רוב המורים ציפו בכיליון עיניים להסתייע ברובוטים לימודיים, הפגינו אוריינטציה טכנולוגית וצפו כי תלמידיהם יתלהבו ממכונות וכלי עזר טכנולוגיים עתידניים. עם זאת, 42% מהמורים הודו כי התקשו להתגבר על קשיים טכניים, 24% דיווחו על חוסר שביעות-רצון, 12% הפגינו חוסר עניין ו-4% טענו ששילוב רובוטים אינו ריאלי בבית ספרם מבינה אדמיניסטרטיבית או מבנית.

דיון ומסקנות

בסדנה, המשתתפים התעמקו בתחום הרובוטיקה, למדו להסתייע ברובוטים פדגוגיים והרחיבו אופקים מבחינה טכנולוגית וחדשנית. כפועל יוצא מהסדנה, בכוחם של המורים להמשיך לדון, לחלוק ולהפיץ ידע הנוגע לרובוטיקה בקרב עמיתיהם או להמשיך להתמקצע בתחום בסדנאות ייעודיות.

יחד עם זאת, נמצא כי דרוש זמן הכנה רב כדי להטמיע וליישם בפועל פרקטיקות הוראה עתידניות וכאמור, חלק מבתי הספר אינם בשלים, או מוכנים, לשילוב ומיסוד של המצאות פורצות-דרך. בנוסף, הגם שהסדנה ארכה שבוע בלבד, התמקצעות בהוראת רובוטיקה מצריכה למידה ממושכת, מוטיבציה גבוהה, אוריינטציה טכנולוגית, הקצאת משאבים ומימון ממשלתי.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya