שילוב טכנולוגיות המידע בהוראה במכללות לחינוך
מילות מפתח:
הוראה בסיוע מחשב
הוראה מתוקשבת
מאפייני מחקר
מאפיינים קוגניטיביים
מורי מורים
מכללות להכשרת עובדי הוראה
מרצים
סביבות למידה מתוקשבות
שילוב אינטרנט בהוראה
שילוב מחשב בהוראה
רשת עמיתי מחקר, מכון מופ"ת. "שילוב טכנולוגיות המידע בהוראה במכללות לחינוך, כנס מיט"ל 2009, מכללת שנקר. רמת גן.
המחקר שהוצג בכנס מיט"ל 2009 הוא חלק ממחקר מקיף תלת-שנתי שבודק את שילוב טכנולוגיות המידע במכללות לחינוך בהיבטים הבאים: מדיניות ותהליכי הטמעה, שילוב התקשוב בהוראה בקרב המרצים, הכשרת פרחי הוראה להוראה מתוקשבת, חדשנות פדגוגית, השלכות על תרבות המכללות.
המחקר נערך בחסות רשות המחקר של מכון מופ"ת. במחקר השתתפו 10 חוקרות מ-5 מכללות לחינוך.
שאלות המחקר
באיזה מידה ובאילו דרכים משלבים מורים המורים את הטכנולוגיה בהוראה? מהם קשרי הגומלין בין אוריינות להוראה מתוקשבת לבין נתוני רקע של סגל הוראה, מערך תמיכה פדגוגית, טכנית ומינהלית במכללות, קשיי המרצים?
השיטה:
אוכלוסיה ומדגם: 4 מכללות לחינוך המתקדמות בתחום התקשוב.
ממצאים: שילוב התקשוב בהוראה
רוב המרצים משלבים בהוראה משימות מתוקשבות בסיסיות (חיפוש באינטרנט, עבודות מוקלדות, תקשורת בדוא"ל), אך מעטים (כ10%) משלבים משימות מתקדמות (ויקי, בלוג ועוד, חקר).
רבע מהמרצים משלבים משימות הממוקדות בהכשרת סטודנטים להוראה מתוקשבת.
מיומנויות: רוב המרצים משתמשים במידה רבה בכלים בסיסיים (דוא"ל, מעבד תמלילים, אינטרנט) ומעטים משתמשים בכלים מתקדמים (ויקי, בלוג, מפגשים סינכרוניים).
שימוש לצרכים מקצועיים: כשליש מהמדגם משתתפים בפעילויות מתוקשבות לצרכי פיתוח מקצועי (מפגשים, וכנסים מקוונים).
סיכום
בארבע מכללות לחינוך המתקדמות בתחום התקשוב כ50% של מרצים משלבים תקשוב ברמות השונות.
נראה כי החלוצים, המאמצים, המקדימים והרוב המקדים אימצו את החדשנות ברמות בסיסיות.
הרוב המאחר והמשתהים טרם אימצו את החדשנות – זאת אוכלוסיה בעלת מוטיבציה נמוכה ונדרש מאמץ גדול כדי להטמיע חדשנות טכנולוגית בקרב אוכלוסיה זו.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya