מה קורה כאשר תלמידי כיתה ה מנהלים את הכיתה: דגם SOLE בפעולה

Natasha Scripture. "What happens when 5th graders run the classroom: A SOLE in action," TED Blog, May 10 , 2014 .

בני 11 מנהלים את הכיתה?
זה עשוי להישמע משונה לחלק מהמורים בית הספר היסודי, אבל לא למר ג'ו ג'מיסון, שמלמד את תלמידי כיתה ה בבית הספר היסודי לורנס (Lawrence Intermediate School) בניו ג'רזי.

יש תחושת התרגשות בכיתה הקטנה. התלמידים יושבים על קצה הכיסאות, ממתינים בציפייה; הם להוטים להציג את הממצאים שלהם לאחר חיפוש של שעה והכנת מצגת לגבי ציטטה שמר ג'ו ג'מיסון הקרין על הלוח החכם בקדמת הכיתה: "זכויות הפרט צריכות להיות היעד העיקרי של כל הממשלות". התלמידים עבדו בקבוצות, הם התבקשו למצוא את המשמעות של הציטטה, תוך שהם נעזרים בסגל ההוראה ובמספר מחשבים ניידים.

הפעילות היא חלק ממפגש של דגם ה-SOLE הדו-שבועי של מר ג'ו ג'מיסון, תקופת למידה בסגנון חופשי המקיפה נושא מסוים, שאלה או ציטטה.

SOLE, ראשי תיבות של "סביבת למידה מאורגנת באופן עצמי" (Self-Organized Learning Environment) , מונח שנלקח מהרצאתו של סוגאטה מירטה (Sugata Mitra), שבה הציע חזון חדש של חינוך המשלב משאבים עצומים של אינטרנט עם תחושת הסקרנות המולדת של הילדים.

"בית הספר בענן" (School in the Cloud), כפי שקרא לו, הוא ניסוי גלובלי של למידה מאורגנת עצמית.
SOLE מאפשר לילדים לשאול שאלות ולהעלות רעיונות בעצמם, וללמד זה את זה.

מר ג'מיסון זכה לאחרונה בפרס ההוראה מטעם מושל ניו ג'רזי לשנת 2013-2014, שניתן למורה אחד מכל בית ספר במדינה. זו הוכחה לפופולריות שלו בקרב תלמידיו. הוא מצא את האיזון בין הנחיית התלמידים לבין מתן חופש לתלמידיו לחקור בעצמם.

תלמידיו טוענים כי הוא מאפשר להם עבודה עצמאית תוך שיתוף פעולה עם בני כיתתם, במקום הוראה פרונטלית.
וכן, הוא מאפשר לתלמידיו להשתמש ברשת החברתית.

התלמידים אמנם משתמשים בויקיפדיה ובגוגל לעריכת מחקר בכיתה, אבל הם גם מנווטים ברשת באתרים פחות מוכרים ומקליקים על קישורים המובילים אותם לאתרי אינטרנט היסטוריים לא רגילים.
כל קבוצה מחליטה ביחד איזה קטעים להכניס למצגת שלהם, ומשתמשים במחשב משותף.
כאשר ילד אחד מקליק על העכבר, האחר רושם הערות, ותלמיד אחר בוחן את משמעות הציטטה.

כל קבוצת ילדים מציגה את המצגות שלה, מגוון התוכן הוא עצום – הם משתמשים בתוספי מולטימדיה ומציעים הרהורים פילוסופיים.
ברור שהילדים נהנים מפעילות יצירתית זו.

בעוד ברור כי ספרי הלימוד אינם מיושנים, בתי הספר כמו בית הספר היסודי "לורנס" לומדים להסתגל להשפעה של האינטרנט על התלמידים – ולהבין כיצד ניתן להשתמש ביתרונות שיש לאינטרנט להציע.

לבסוף, אין דרך נכונה אחת כדי לגרום לתלמידים להיות מעורבים בלמידה, אבל ברור שהילדים האלה לפחות שעובדים בסביבת SOLE מרגישים תחושה של העצמה, ביטחון ובגרות.

קישור למאמר באנגלית

ראה גם:

מה בין PBL ל?SOLE?


    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya