מה בדיוק מנבא המבחן הפסיכומטרי ?

 
מאת : ד"ר צחי מילגרום

לציוני הבגרות מתאם גבוה יותר מלציוני הפסיכומטרי עם ציוני השנה הראשונה בלימודים האקדמיים

שאלה עקרונית היא מהי אותה הצלחה באקדמיה שאליה מייחסים המחקרים את תוקף הניבוי של הפסיכומטרי. האם אנחנו, כמחנכים וכאנשי אקדמיה, שלמים עם כך שהיכולת הנדרשת כדי להצליח באקדמיה היא היכולת להתמודד עם מספר גדול של פריטים בתוך פרק זמן קצר? האם איש האקדמיה "מצליח" באמת ניחן ביכולת להבחין בניואנסים דקים בין טיעונים ודעות שונות?
בניגוד לציוני הבגרות, המשקפים את יכולתו של התלמיד ללמוד ולהתמיד במשך תקופה ובמגוון של תחומים ולבטא את עצמו בסופו של דבר בבחינה, הציון הפסיכומטרי משקף יכולת לשלוט בטכניקה מסוימת ולהתמודד עם סוג מסוים של שאלות במהירות ובלחץ הנובע מהידיעה שהבחינה היא אירוע בעל השפעה מכרעת על עתידו.

למאמר המלא של ד"ר צחי מילגרום

מה בדיוק מנבא המבחן הפסיכומטרי


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    אכן נכון הדבר שהפסיכומטרי אינו בודק הבנה וישום אלא שינון ולימוד בע"פ ו"הקאת" החומר שאצל מרבית הנבחנים הידע הזה נמחק ואם נשאר, אז רק מעט ממנו, בעוד שמבחני הבגרות משקפים הבנה ויישום שהרי השאלות ניתנות לתלמיד רק בזמן הבחינה ואם הוא לא שולט בהבנת הנקרא, ואין לו ידע מוקדם הוא עלול להיכשל, ולכן הצלחה בבחינות הבגרות מנבאת יותר, הצלחה באקדמיה, הגיע הזמן לעצור את התעשייה סביב המבחנים הפסיכומטרים שפותחים דלתות בפקולטות נכבדות בגין ציון גבוה בפסיכומטרי וסוגרות אותה בפני תלמידים שמתקשים בשינון של מושגים וביטויים בזמן מוגדר ומוגבל. הגיע העת לעשות חושבים ולתת כבוד לציוני מבחני הבגרות ומה שהם מייצגים, למרות שיקמו כאלה שיגידו שגם בבחינות הבגרות יש שינון, היבחנות ומחיקה (delet) עדיין נשאר משקע של ידע בהיבחנות במבחני בגרות מאשר היבחנות בפסיכומטרי.

    פורסמה ב 10/07/2012 ע״י מרגלית עובדיה

    אכן סוגיה מעניינת וחשובה מאוד ובה אני עסוק ביום יום.לצורך העניין מעלה אני מספר שאלות כחומר למחשבה.1. כיצד מסבירים הצלחה גבוהה מאוד לתלמידים רבים שלא הצליחו להשיג פסיכומטרי גבוה, למדו בחו"ל וחזרו להצטיין ולהוביל בעבודתם בארץ 2. תלמיד שקבל למשל, ציון 560 בפסיכומטרי, זוכה לשני קורסים יוקרתיים ומקדם את ציונו בעוד 100 נקודות. האם תלמיד זה פיתח את כישורי החשיבה שלו או שהוא למד ליישם טכניקות (אלגורתמים) !!!!!!!!!3. שאלה מרכזית היא: האם מבחן הפסיכומטרי בודק את יכולות התלמיד לפתור בעיות ולא תרגילים (בעיה יכולה לקבל פתרונות רבים בזמן שתרגיל מקבל תשובה אחת נכונה) וכמובן האם קורסי הפסיכומטרי מאפשרים טיפוח יכולות התלמידים לטפל בבעיות או שהם עוסקים בהוראת טכניקות, וכל הנדרש מהתלמיד להשתמש בטכניקה המתאימה לכל שאלה. זאת ועוד, במידה והתלמיד יקבל בחינת פסיכומטרי עם שאלות שאינן מתאימות לטכניקות שלמד ליישם, האם גם אז יצליח לקבל ציון גבוה (שווה מחקר!!!!!!!).

    פורסמה ב 10/07/2012 ע״י זועבי מחמוד
    מה דעתך?
yyya