לראות עבודה מקצועית בפעולה

אמתי מור, לראות עבודה מקצועית בפעולה, הד החינוך , אפריל 2013 , גליון מס' 05 , עמוד 124

"צילומי שיעורים כמרכיב בפיתוח מקצועי של מורים",
מוזיאון ארצות המקרא, ירושלים, 11 בפברואר 2013

כ־120 אנשים, רובם מורות ומורים, הגיעו כדי לפגוש מקרוב כלי עבודה שאמור לפי הדוברים לשנות את "חוקי המשחק" בהוראה: צילומי וידאו של שיעורים כחלק מפיתוח מקצועי של מורים. במימון קרן טראמפ וביוזמת "היוזמה למחקר יישומי בחינוך" של האקדמיה הישראלית למדעים הובאו לארץ שני מומחים אמריקאים בעלי שם כדי להציג את הכלי החדש־ישן. ישן – משום שצילומי וידאו של מורים היו נפוצים כבר בשנות השמונים; חדש משום שהפעם מדובר בהעלאתם לרשת. "הרעיון הוא", הסביר אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ, "שמורים יוכלו ללמוד אחד מהשני באמצעות הצילומים וניתוח שלהם".

שני המומחים העולמיים להוראה – פרופ' שרלוט דניאלסון, מייסדת Danielson Group, ארגון לפיתוח מקצועי של מורים, ומפתחת The Framework for Teaching, מערכת הדרכה מבוססת מחקר להוראה; ומארק אטקינסון, מייסד Teachscape, מאגר פתרונות אינטרנטי לשיפור מקצועי בהוראה, הסבירו מדוע צילומי וידאו של מורים שיועלו ליוטיוב יהפכו בקרוב לחלק בלתי נפרד ממקצוע ההוראה.

אטקינסון מספר שמניתוח שיעורים מצולמים עולה שמורה מקבל כ־1,500 החלטות מקצועיות במהלך יום עבודה. אסור, לדעתו, שהידע הזה לא יתועד. את ההשראה הוא שואב מעולמות רחוקים מבית הספר. "עבודתם של טייסים, מנתחים, אתלטים", הוא אומר, "מצולמת באופן קבוע והם לומדים אלה מאלה". איזה מורה לא ירצה לזהות את עצמו עם בעלי מקצועות נחשבים? אבל יש הבדל מהותי. עבודתם של טייסים, מנתחים ואתלטים טכנית בעיקרה, ואילו המורים אינם טכנאים. אולי "משום כך", אומר אטיקנסון, "האתגר ללמוד את עבודתם של המורים מתוך הווידאו גדול עוד יותר".

לפי השיטה של אטקינסון, השיעור מצולם והקובץ מועלה לרשת. יש כיום מצלמות שפותחו במיוחד למטרה זו ובניגוד לדימוי של מצלמת וידאו מסורבלת הניצבת באחורי הכיתה מול פני המורה וגב התלמידים, אפשר לקבל בעזרתן תמונה פנורמית של הכיתה.
דניאלסון מציגה ממצאי מחקרים המראים שוב ושוב שאיכות ההוראה היא הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על איכות הלמידה.
לטענתה, צילומי הווידאו מסייעים כאן פעמיים: פעם ראשונה בהגדרה "מהי הוראה טובה" ופעם שנייה בדרך להגיע אליה. "אם תיכנסו לכיתה", היא מפנה שאלה לקהל, "מה יגרום לכם לומר 'ראיתי מומחה בפעולה'?".

היושבים בקהל לא הראו התלהבות יתרה. כשהגיעו לשאלות ותשובות נשמעו יותר דברי ביקורת משאלות. וכשנשאלו שאלות, רובן עסקו בחדירה לפרטיותו של המורה. אטקינסון מסביר שהמורה המצולם הוא שצריך לשלוט במידת החשיפה שלו: לעצמו בלבד, לעצמו ולמנחה שלו, לכלל המורים בבית הספר או לכולם.

ד"ר אליעזר יריב לחש לי: "מה שאתה שומע כאן זה את ההערכה העצמית הנמוכה של המורים. אילו היו בטוחים יותר בעצמם, הם היו מודאגים פחות מהחדירה לפרטיות".

בסיום הכנס אני פונה לשיחה קצרצרה עם שני המומחים.

אין חשש ליצירת רשימת מכולת של פעולות שיוגדרו "הוראה טובה"?

אטקינסון: "יש מגוון דרכים לבצע הוראה טובה ואנחנו רוצים להציע מבחר גדול ככל האפשר של דוגמאות".

דניאלסון: "לצערי, יש הרבה יותר הוראה בינונית וגרועה מאשר טובה. אין דרך מנומסת לומר את זה. אנחנו רוצים בסך הכול רוצים לשקף את הדוגמאות להוראה טובה".

איך מורים מגיבים לזה?

דניאלסון: "בצורה טובה מאוד. הרעיון כמעט תמיד נשמע להם טוב; הביצוע לפעמים מעורר קשיים. אבל הרוב המכריע מבינים שטוב לראות עבודה מקצועית בפעולה ולכן חשוב להראות אותה".

זה יכול להלחיץ את מי שרגיל לעבוד מאחורי דלת סגורה.

דניאלסון: "המטרה היא תמיד לשפר ואף פעם לא להביא לרמה סטנדרטית. כל מורה יכול ללמוד מהתבוננות בעצמו ובמקצוענים אחרים".

אטקינסון: "זה עניין שמפתחים כל הזמן. עם הזמן אתה רוכש מיומנות של התבוננות בצילומים וניתוח שלהם".

ראה גם : שימוש בווידאו ומשוב עמיתים לשיפור ההוראה

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya