למידה משולבת– מה אומרים המומחים מחברות ההדרכה בארה"ב
יש להבחין בין למידה משולבת ברמת מיקרו (בה קורס אחד משלב למידה מסורתית עם למידה מתוקשבת)לבין למידה משולבת ברמת מאקרו (בה כלל הלימודים לתואר מתחלקים בין קורסים פנים אל פנים וקורסים מתוקשבים במלואם).
רקע: על למידה משולבת Blended learning
עוד על שיטת ה blended learning
Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines
המחבר מתייחס בבלוג שלו למאמר שסוקר את הנושא ונכתב על ידי מרסלה בולמאסטר-דיי (Marcella Bullmaster-Day), מנהלת שותפה (Associate Director) ב- Lander Center for Educational Research שב- Touro College ויועצת לחברת קפלן (Kaplan).
המאמר שלה מציע שקורסים של למידה מקוונת ו/או למידה משולבת (blended-learning) מערבים בדרך כלל שלושה סוגים של הוראה:
- הוראה מסבירה ומדגימה (expository instruction, הצגה ישירה של חומר באמצעות הרצאה, טקסט, ויזואליה, אנימציה);
- למידה פעילה (הסטודנט חוקר מידע, פותר בעיות, עונה על חידונים, מתפעל חפצים דיגיטליים, מתנסה בתרגילים, סימולציות או משחקים);
- ולמידה אינטראקטיבית (הסטודנטים משתפים פעולה עם סטודנטים אחרים).
והנה המסקנה: הלמידה המקוונת ו/או הלמידה המשולבת היא יעילה כאשר:
1. היא אישית וניתן להתאימה כך שתענה על צורכי הלמידה האינדיבידואליים.
2. תומכת ברמות גבוהות של מעורבות קוגניטיבית כמתן מענה ליעדי הלמידה.
3. מאזנת את ההדרכה שניתנת על ידי המחשב או על ידי המורה עם שליטה מצד הלומד.
בחלק לגבי התאמה אישית, מציינת המחברת מרסלה ש:
שפיקוח רגיל על ההתקדמות של כל סטודנט מספק נתונים כדי:
להדריך הוראה דיפרנציאלית; מציע לסטודנטים משוב בונה מיידי והדרכה לגבי האופן שבו ניתן להשתפר; ומקבץ סטודנטים יחד לצורך הוראה ופרקטיקה נוספות.
במעורבות קוגניטיבית, המחברת ממליצה כי:
חומר השיעורים יחולק לנתחים שאפשר לנהלם ולסטודנטים יהיה מותר לעבד את החומר במידה מספקת באמצעות הפרקטיקה, מה שעשוי לשלב שיתוף פעולה עם סטודנטים אחרים.
הפרקטיקה יעילה במיוחד כאשר היא: רלוונטית למטרת הלמידה; מרווחת או מחולקת על פני זמן; מערבת סוגים שונים של בעיות; דורשת שליפת מידע מאומץ ולא רק הכרה של ידע ומיומנויות חדשים; וכוללת משוב מסביר המותאם אישית.
לגבי האיזון בין השליטה של הסטודנט לעומת השליטה של המנחה:
כאשר לסטודנטים יש שליטה מסוימת על רצף השיעורים או על הנושאים שבתוך השיעורים;
על כמות הזמן שהם מקדישים לכל שיעור; ועל הנגישות שלהם לתומכי למידה כמו תרגילים או דוגמאות, אז הלמידה מוגברת ונעשית יעילה יותר.
אסטרטגיות של למידה מבוזרת שימשו במשך למעלה מעשור בהכשרה תאגידית וצבאית.
כאשר החינוך עבר להכשרה לעבודה הוא הפך ליצרני יותר כדי לגבות את התנסויות הלמידה לפי הדרישות לתפקיד מסוים.
ברור סאקסברג (Bror Saxberg), Chief Academic Officer,) מציין שקיים מחקר רב, שנעשה בעיקר על ידי פסיכולוגים קוגניטיביים, המראה כיצד ניתן לשפר את התוצאות של הלומדים:
- קיימים מחקר ופרקטיקה במערך נרחב , אך מפוזר, של תחומים המראים כיצד לתעד את מה שהמומחים הטובים ביותר בתחומים רבים עושים כאשר עליהם לקבל החלטות בתחומם. (ניתוח תפקיד קוגניטיבי (Cognitive task analysis) – מציין שעליך למצוא דרך כיצד לקבוע מומחיות בתחום באופן אובייקטיבי, כדי להפוך את הטכניקות הללו ליעילות באמת). מתברר שרוב קבלת ההחלטות היא בלתי מודעת,ולכן יש לתכנן פעילות הדורשת השקעה של זמן ואימון כדי להפוך לטוב בה.
- אפילו עם מערך טוב יותר של מה המומחים עושים, עדיין עליך לתכנן בזהירות רצף של התנסויות כדי לבנות יכולות מודעות ותת-מודעות כדי לפעול בדרך זו.
כלומר, שוב, יש צורך בגוף של ידע לגבי זה, אבל יישום של גוף הידע הזה היטב דורש זמן, מידע, ואימון כדי להפוך לטוב בכך.
יש לציין שחברת "קפלן" (Kaplan ), ענקית ההכנה למבחנים ולהשכלה הגבוהה, מכרה את בתי הספר התיכוניים המקוונים שלה לחברת K12 בחודש מאי. חברת Kaplan K12 Learning Services (אתר אינטרנט: http://www.kaplank12.com) מוכרת שירותי הדרכה והכנה למבחנים לבתי הספר.
המחבר מציין גם שבשנת 2011 ראינו התמזגות של 1) מוצרי טכנולוגיה חינוכית (edtech ), בייחוד מתמטיקה הניתנת להתאמה, 2) תגיות ויישומים, 3) גישה מורחבת להוראה ולקורסים מקוונים, ו-4) ושיעורים חכמים רבים מבית מדרשם של ספקי ההכנה למבחנים ומערכות SES כמו חברת Kaplan.
קישור למאמר באנגלית
המאמר סוכם מאנגלית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת
ראה גם :
פיתוח מקצועי של מורים למדעים בשיטת Blended learning
Blended Learning For Professional
Development: An Evaluation Of A
Program For Middle School Mathematics
And Science Teachers