טיפוח החשיבה האינטואיטיבית בחינוך
אבינון, י' (2014). טיפוח החשיבה האינטואיטיבית בחינוך. החינוך וסביבו, ל"ו, 118-103.
במאמר זה אני מבקש להציע תפיסה מושכלת של המושג "אינטואיציה", שאינה מפקירה אותו בידיהם של מיסטיקנים וחוזי עתידות.
אינטואיציה מושכלת, אטען, היא לא רק עניין של "לחוש" או "להרגיש" משהו, אלא היא כרוכה בלתפוס בתודעה (לקלוט, להבין) את המידע התחושתי שמוחנו משדר לנו. היא אינה רק תחושת בטן, אלא תהליך הכולל התבוננות פנימית, הקשבה לסביבה, עיבוד מושכל ורק אז בניית התמונה השלמה.
כדי לעודד ולטפח אינטואיציה מושכלת עלינו לפתח אצל התלמידים כושר התבוננות, מודעות עצמית, אינטליגנציה מרחבית, אינטליגנציה רגשית וחשיבה היוריסטית.
אטען שהדרך הטובה ביותר לעשות את כל אלה היא בשילובם של מקצועות האמנות בתוכנית הלימודים: ציור, מחול, תאטרון, צילום, מוזיקה, קולנוע, עיצוב סביבתי, שירה, כתיבה יוצרת, פסיכודרמה וגם יוגה ומדיטציה.