השפעתם ארוכת הטווח של כלי Web 2.0 על הלמידה

ג'יי הורוויץ כותב בבלוג המעניין שלו כותב על מאמר של גראניי קונול, מרצה באוניברסיטה הפתוחה של אנגליה, שהתפרסם לאחרונה בגליון יולי 2008  של Ariadne, כתב עת אינטרנטי בריטי. קונול מבקשת לבחון לא רק כיצד כלי Web 2.0 מסייעים ללמידה, אלא כיצד אלה מתנגשים עם גישות חינוכיות מקובלות. היא כותבת, למשל:
 
קונול מונה התנגשויות נוספות:
  • הדגש על הזכרון בשיטות הערכה מסורתיות, מול מציאות שבה מידע רב כל כך זמין
  • הדרישה לא להעתיק, מול הקלות הרבה שבה ניתן לבצע פעולות העתקה והדבקה בסביבה הדיגיטאלית
  • הדרישה למקוריות מול הקושי האמיתי בזיהוי "מקור ראשוני" בסביבה הדיגיטאלית
כל אלה, ונוספות, יוצרות בעיני קונול מכלול של סתירות לתפיסות הפדגוגיות הקיימות כיום בחינוך ובהוראה.
 
אחרי מבוא שבו קונול מציינת את הנקודות האלה, היא מקדישה חלק גדול מהמאמר לטבלאות בהן היא מנסה למפות מיומנויות, ולהתאים בין אלה לבין טכנולוגיות דיגיטאליות, ובינן לבין שיטות פדגוגיות.
 
ג'יי הורוויץ כותב לסיכום "כי מה שחשוב במאמר הוא הנכונות להודות בסתירות, להכיר בכך שהשילוב של כלי Web 2.0 בחינוך איננו בהכרח מהלך שיתרחש באופן חלק. אם הסתירות שעליהן מצביעה קונול אכן סתירות אמיתיות (ואני משוכנע שאכן כך המצב) אז מהלך של שילוב הכלים האלה עשוי לחייב שינוי משמעותי בדרכי ההוראה של בתי הספר, ואפילו לזעזע את מערכת החינוך כפי שאנחנו מכירים אותה היום עד היסוד."
 
השפעתם ארוכת הטווח של כלי Web 2.0 על הלמידה

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אני רוצה להתייחס אל המונח "אינטראקטיבי" שמשתמשים בו לעיתים קרובות בהערכת "הפוטנציאל הלימודי" של כלים ממוחשבים מאז שנות ה-80. כל מושג שקובע מדד שהגדרתו היא טכנית (כמו למשל "דרגת אינטראקטיביות") יתגלה חיש מהרה שאינו מבטא "פוטנציאל לימודי" כי פוטנציאל שכזה אינו יכול להיות טכני. יתירה מזו, יישום של מושג כזה, כך אני צופה (לאור העובדות והניסיון של עשרות שנות "הפוטנציאל הלימודי של הטכנולוגיה הדיגיטלית") יפיק במחקרים ראשונים תוצאות מעודדות ובמחקרים מאוחרים יותר תוצאות מאכזבות. כי בהתחלה יישמו אותו אנשי חינוך נלהבים לרעיון החינוכי ואח"כ יישמו אותו אנשי חינוך תחת לחץ חברתי/מקצועי וללא הכשרה מספקת. מה לעשות, הפוטנציאל הלימודי טמון בבני-אדם ולא מכונות או בטכניקות והוא ניתן למימוש רק כאשר שואפים אליו ולא אל אופנה זו או אחרת עם מותגים עם מספר או שם זה או אחר.

    פורסמה ב 25/09/2008 ע״י יהושפט גבעון
    מה דעתך?
yyya