השוואה בין בלוגים לפורומים ממוחשבים בסביבות למידה מקוונות

מקור:

הויכוח החינוכי הגובר לגבי שילוב הבלוגים בחינוך בא לידי ביטוי במאמר שהתפרסם בדצמבר 2006 בכתב העת הבינלאומי International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. הכותב העיקרי הוא פרופסור Terry Anderson מהאוניברסיטה הפתוחה בקנדה. המאמר משווה באופן שיטתי בין בלוגים ובין פורומים ממוחשבים בסביבות למידה ממוחשבות בחינוך.

הפורומים התפתחו באינטרנט כסביבות למידה הרבה לפני הופעת הבלוגים ואפשרו למורים לאחר הסתגלות מסוימת ליצור נוכחות ברורה יותר בתהליכי ההוראה ובהפעלת הלומדים. לא השיתופיות היא שהניעה את הצלחת יישומי הפורומים הממוחשבים בקהילות הלומדות בחינוך אלא יכולת השליטה של המורים בקורס המתוקשב והנוכחות שלהם בקהילה המתוקשבת.

בלוגים בחינוך, יש בהם, אמנם, כדי לעורר למידה מעמיקה יותר ומעורבות רבה יותר מבחינת הלומדים, אך המורים זקוקים יותר מכל לכלי שליטה טובה יותר ולכלי נוכחות בתהליכים בשיעור המתוקשב ולכן לא ימהרו לנטוש את הפורומים כסביבה חינוכית ממוחשבת.

הפורומים מתאימים יותר לצרכי ההוראה הישירה של המורה, אם זה ביצירת הפעלות דידקטיות מפעילות ואם בשאילת שאלות ( Socratic questioning) מעוררת בחינוך הפורמאלי. הפורומים הממוחשבים מאפשרים למורה להעניק משובים ברמות שונות לתלמידיו. עם זאת גם בבלוגים חינוכיים יש אפשרות למורים להגיב ולתת משובים ברמות שונות, אך הבלוג הוא בראש ובראשונה כלי הולם לצרכי הלומד, ההעמקה וההתבטאות שלו. המורה, לעומת זאת, זקוק לכלי שמחזק יותר את הנוכחות שלו בכיתה או בקורס המתוקשב.

 בלוגים מתאימים יותר, לדעת הכותבים,  להוראה פתוחה וגמישה בסביבה שיש בה יותר למידה עצמית מכוונת ולמידת חקר. הבלוגים מתאימים ללמידה מתמדת מעבר לכותלי הכיתה (lifelong learning ), להפצת מידע בין לומדים וחילופי ידע בין מורים וגם להעמקת הקריאה והחקר, אך עדיין אינם כלים אידיאליים להוראה ישירה עבור המורה. אם וכאשר תיפתר בעיית הנוכחות והשליטה של המורים בבלוגים אז , אולי, הם יאומצו על ידם בקהילות לומדות  ובקורסים מתוקשבים באופן נרחב יותר. 

ראו גם המאמר עמדות מורים כלפי שימוש בבלוגים המשקף עמדה אחרת  ותפיסה אחרת.

ראו גם : ההבדל בין הויקי לבין פורומים- מנקודת מבט של מתכנני קורסים מתוקשבים

Comparing Weblogs to Threaded Discussion Tools in Online Educational Contexts, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    אשמח לקבל המלצה / הפניה לאתר לכתיבת בלוגים בסביבה חינוכית המתאימה לתלמידי תיכוןבברכהשושי

    פורסמה ב 24/12/2006 ע״י שושי סבאן

    שלום שושי,נסי לבדוק את מחברתנט באתר צפונט:http://tzafonet.org.il/schools/Category_index.aspוכן ראי סקירה קודמת בפורטל אודות בלוגים בסביבה חינוכית:http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=912

    פורסמה ב 25/12/2006 ע״י פורטל מסע
    מה דעתך?
yyya