המכשולים העומדים בפני השימוש באינטרנט הנוגעים ללמידה מקוונת באיראן

מאת: A. Rabiee

Rabiee, A., Nazarian, Z., & Gharibshaeyan, R. (2013). An Explanation for Internet Use Obstacles Concerning E-Learning in Iran. International Review Of Research In Open & Distance Learning, 14(3), 361-376.


המחקר הנוכחי נערך כדי למצוא את החסמים הניצבים בפני השימוש באינטרנט בתהליך של למידה מקוונת באירן.

המחברים השתמשו הן בטכניקות איכותניות והן בטכניקות כמותיות.

בשלב האיכותני, נערכו תצפיות על שמונה מוסדות וירטואליים להשכלה גבוהה וראיונות עם 20 מומחים במוסדות אלה.

בנוסף, המחברים פיתחו שאלון, שהורכב מחמישה סוגים של חסמים ומהמרכיבים הקשורים אליהם.
עשרים סטודנטים בכל אחד משמונה המוסדות התבקשו למלא את השאלון. ניתוח הנתונים הראה שהגורמים הסוציו-תרבותיים הם החסמים המשפיעים ביותר על השימוש באינטרנט ללמידה מקוונת.

מסקנה
התוצאות מראות שמקבלי ההחלטות אינם מאוחדים ביחס לתוצאות התרבותיות והפוליטיות של השימוש באינטרנט וזה מוביל להעדר אמון בשימוש באינטרנט למטרות חינוכיות, כך שהשימוש באינטרנט מהיבטים שונים באירן ניצב כיום למעשה בפני עיכוב.

לדוגמא, המחברים צופים שיפוט של חוסר מהימנות לגבי כתבי עת אלקטרוניים וקורסים של למידה מקוונת.

בנוסף, המחקרים מראים גם שאנשים שהתנדבו להשתתף בלמידה מקוונת הם אלה שלא הצליחו להתקבל לאוניברסיטה; ועל כן, בחירה באפשרות זו אינה נחשבת עבורם כצורך בלמידה מקוונת אלא רק כאפשרות להמשיך להשכלה גבוהה.

מצד שני, חלק מאמינים שהתרבות האירנית של למידה פנים אל פנים מהווה מכשול ללמידה מקוונת במדינה.
יתר על כן, במדינות המתפתחות, הטכניקות, התקשורת ויסודות הטלקומוניקציה הם מעטים וזה גם נחשב למכשול בלמידה מקוונת.

בנוסף, מדינות מתפתחות כמו אירן ניצבות בפני חרם בינלאומי, וכתוצאה מכך אין להן מספיק יכולת לפתח למידה מקוונת.

החוקרים מצאו כי מכשול נוסף הניצב בפני למידה מקוונת הוא שללומדים אין נגישות קלה למחשבים עם חומרה, תוכנה או קישוריות מתאימה לאינטרנט.

מצד שני, חסמים תרבותיים, מבניים וכלכליים הפכו למעשה לחסמים חינוכיים.

לפי התוצאות העולות מראיונות שנערכו עם מומחים, למידה מקוונת אינה נפוצה בבתי הספר היסודיים ובבתי הספר התיכוניים, הסטודנטים והפרופסורים אינם מכירים את הלמידה המקוונת, וללומדים אין די מידע לגבי למידה מקוונת, כל אלה מובילים לקשיים רציניים הקשורים להכנת התרבות והמבנים ללמידה מקוונת.

התוצאות של המחקר מאשרות כי לסטודנטים וללומדים אין מספיק ידע ואין מיומנות מספקת בלמידה מקוונת.

בנוסף, למידה מקוונת במערכת ההשכלה הגבוהה באוניברסיטאות האירניות אינה ניתנת ללא תשלום וזה מהווה מכשול נוסף עבור למידה מקוונת במדינה.

המלצות
המחברים מעלים מספר המלצות
ראשית, מומלץ שקורסי ההכשרה המקוונים יוצעו לסטודנטים בחינם באוניברסיטאות הציבוריות.

מוצע שהפיתוח של האוניברסיטאות הוירטואליות יודגש במדיניות הלאומית של המדינה.
בנוסף, מומלץ שמדיניות הכשרה נוקשה תיושם באוניברסיטאות הוירטואליות; כך יעלה ערכן של נקודות הזכות לתואר שיינתנו באוניברסיטאות הוירטואליות.

יש להציע אפשרויות של למידה מקוונת בבתי ספר יסודיים באיראן.

הממשלה צריכה לשקול הגברת מיומנויות התקשורת של הסטודנטים, כמו כתיבה ושליחת דואר אלקטרוני, חיפוש ברשת, כתיבה עבור בלוגים ועוד כדי להפוך לחלק חיוני מהתכניות במדינה.

הפחתת עלות הקורסים של הלמידה המקוונת וקבלת סיוע פיננסי כדי לשפר את הקורסים של למידה מקוונת, כמו גם חינוך המנחים והסטודנטים לגבי למידה מקוונת, הן הצעות נוספות לפיתוח למידה מקוונת במדינה.

ארגון מתאים של המשאבים והחומרים החינוכיים, הקלת הגישה לחומרים, ותוכן חינוכי מתאים משחקים תפקיד חשוב בהעברת הקורסים הללו.

הסרת המגבלות החוקיות על שימוש באינטרנט תקל על קבלת הקורסים של למידה מקוונת.


    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya