טובין (Tobin, 1990) ממליץ על שיתוף פעולה בין החוקרים בתחום הוראת המדעים לבין מורים במטרה לקדם את הלמידה המשמעותית במעבדה. מאחר שההוראה של תחום הדעת במוסדות להכשרת מורים ממוקדת בעיקר בתוכן המדעי, חשוב לאזן מצב זה באמצעות הדגשת הפעילות הקוגניטיבית והמטקוגניטיבית בתחום.
התוכנית "חושבים כימיה"
במהלך כתיבת תדריכי המעבדה והמדריך למרצה של התכנית "חושבים כימיה" שולבו רעיונות מהספרות המחקרית שפורטו לעיל.
התכנית פותחה בעבודת צוות של מרצים דיסציפלינריים לכימיה ושל מרצה להוראת המדעים. התכנית נוסתה ע"י המחברים בקורס דיסציפלינרי במכללת סמינר הקיבוצים.
תכנית ההוראה מיועדת להיות חלק מהתכנית להכשרת סטודנטים להוראת מדע בבית הספר העל יסודי. התכנית משלבת בין מטרות שנועדו לביסוס ולהעמקה של ידע מדעי לבין מטרות שנועדו לפיתוח תפקודי חשיבה גבוהים, תוך הבניית ידע פדגוגי תלוי תוכן בהוראת הכימיה.
בתחום הדעת – כימיה:
1. פעילות במעבדה חושפת את ההיבט התהליכי והניסויי של מקצוע הכימייה, בדגש על תפקודי חשיבה וחקר תוך הקפדה על דיוק, תוקף ומהימנות.
2. פעילות במעבדה היא דרישת-קדם לקורסים ולמעבדות מתקדמות במדעים ולעבודה במחקר.
בתחום הפדגוגי-דידקטי – הוראת כימיה:
1. הפעילות במעבדה מקשרת בין הידע התאורטי בתחום הכימיה לבין העולם הקונקרטי וחיי היומיום.
2. הפעילות במעבדה שנערכת אחרי לימוד תאורטי של התכנים במסגרת קורס דיסציפלינרי מיישמת למידה בגישה ספירלית-קונסטרוקטיביסטית: הבנייה פעילה של נדבך ידע נוסף על בסיס ידע קיים בהקשר חדש.
3. הפעילות במעבדה מפתחת מיומנויות ביצוע פסיכומטריות, כגון: הפעלת מכשור מורכב, התארגנות עם מטלה מורכבת.
4. הפעילות במעבדה מעלה את המוטיבציה ללימוד מדעים.
בתחום הכשרת מורים להוראת כימיה:
הפעילות במעבדה משמשת כמנוף לגיבוש תפיסות הסטודנטים בנושא: הוראה משמעותית של כימיה במעבדה.
מטרות התכנית
-
הבניית ידע מדעי בתחום התוכן
-
פיתוח תפקודי חשיבה גבוהים כחלק מהחשיבה המדעית בתחום הדעת
-
גיבוש תפיסה מדעית בתחום הכימיה, כגון: ההיבט התהליכי של המדע, מאפייני החקר המדעי
-
גיבוש ידע פדגוגי תלוי תוכן: ידע דידקטי בהוראת הכימיה, מודעות לתהליכי הלמידה, לתהליכי החשיבה ולקשיים הכרוכים בפעילות מעבדה
-
חיזוק המוטיבציה ללימוד ולהוראה של כימיה
ביבליוגרפיה
Clark, R.L., Clough, M. P. & Berg, C.A. (2000). Modifying cookbook labs. The Science Teacher, 1, 40-43.
Domin, D.S. (1999a). A content analysis of general chemistry laboratory manuals for evidence of higher order cognitive tasks. Journal of Chemical Education, 76(1), 109-112.
Ditzler, M.A. & Ricci, R.W. (1995). Discovery Chemistry: A laboratory based approach to general chemistry. New Directions for Teaching and Learning, 61, 35-43.
Hart, C., Mulhall, P., Berry, A., Loughran, J, & Gunstone, R. (2000). What is the purpose of this experiment? Or Can students learn something from doing experiments? Journal of Research in Science Teaching, 37, 655-675.
Tobin, K. (1990). Research on laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90, 403-418.
הביטוי "הבניית ידע מדעי בתחום התוכן" כמטרה בתוכנית להכשרת מורי מדעים – ללא הגבלת סוג הידע ותוקפו – עלול להישמע כאילו אתם מצפים מן המוכשרים להוראה ליצור ידע חדש בכמיה, כאשר בסך הכל הכוונה היא שתוך כדי הפעלתם בתוכנית הם יגיעו לידי הבנה של תכנים נוספים בכמיה, מעבר למה שידעו קודם לכן… וכי מה עושים מקבלי פרס נובל בכימיה אם לא הבניית ידע מדעי בכימיה? כלומר, מעבר לידע הדידקטי, ומעבר לידע המתודולוגי (בניהול וביצוע ניסויים במעבדה) אתם מתכוונים גם שהמתכשרים להוראה ילמדו עוד קצת כימיה (סליחה, יבנו ידיעה בכימיה).
שמי שירה אדלר בימים אלו מסיימת כתיבת דוקטורט בכימיה.הייתי מעונינת ללמד כימיה0543976459