האם ילדים חווים דיכוי בבית הספר?
תמר רותם
"ילדים הם חכמים מאוד", אומרת ד"ר גור זיו, מרצה להכשרת מורות וגננות במכללת סמינר הקיבוצים ומחברת הספר החדש "פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית וחינוך לתרבות של שלום" (מכון מופת). "בגיל הצעיר אנחנו אוהבים להתפעל מהפנינים שלהם, אבל צריך גם להתייחס אליהם בהתאם, להקשיב למה יש להם לומר. אני שואלת אותם גם, איך זה שאין לכיפה אדומה שם. והם עונים לי. יש להם תשובות. לילדים יש דקות אבחנה, חוש צדק טבעי ורגישות. הם מסוגלים להתבונן בביקורתיות על דברים".
כמי שמכירה את מערכת החינוך לעומקה ולרוחבה, גור זיו נותנת ציון טוב יותר לגנים מאשר לבתי הספר, כסביבה שמפתחת ביקורתיות וצדק חברתי. "הסביבה בגנים עשירה בגירויים ומותאמת לילדים", היא מאבחנת. "בגן יש יותר חופש. לגננות ניתנות הצעות, אך יש להן חופש בחירה. גם לילדים יש מרחב בחירה מסוים וחופש לבחור את סוג הפעילות. לא מכתיבים להם כמה זמן לעסוק בפעילות שבחרו. בבית הספר הכיתות גדולות ודחוסות, יש מערכת של צלצולים שממשטרת".
לכתבה בעיתון " הארץ"