בתי ספר ניסויים: תמונת מצב 2007

לצד בתי הספר הייחודיים-פרטיים, שבמקרים רבים מהווים מעין "ילדים חורגים" למערכת החינוך הציבורית, פועלים ברחבי ישראל גם 110 גני ילדים ובתי ספר המוגדרים "ניסויים". בדומה לייחודיים, גם בתי הספר האלה פועלים סביב תחום או קונצפט מסוים.

גנית ויינשטיין, הממונה על התחום במשרד החינוך, מסבירה: "מדובר בקבוצת בתי ספר ממלכתיים רגילים מכל רחבי המדינה, יסודיים ועל-יסודיים, חילוניים ודתיים, ערביים, צ'רקסיים, שמקבלים תקציב ומנדט לחמש שנים לפיתוח מודל חינוכי חדשני מרמת הרעיון ועד תורת החינוך, בראייה הוליסטית". בתי הספר האלה מכונים "ניסויים" מפני שהמזכירות הפדגוגית של משרד החינוך משתמשת בידע שצברו בשנות הניסוי כדי לקבוע ולעצב את המדיניות של המערכת כולה בעתיד.

מכיוון שמדובר בניסוי שמשולב במערכת החינוך הציבורית הרגילה, הקבלה לבתי הספר לא מותנית במיונים או בסינון, ומתבצעת לפי אזורי רישום רגילים. בתי הספר הניסויים פועלים כרשת ומקיימים ביניהם קשרים, לעומת בתי הספר הייחודיים הפועלים בדרך כלל באופן עצמאי.

כדוגמה לגן ניסויי מציגה ויינשטיין גן ילדים שנושא הליבה שלו הוא "חלום". הגננות חוקרות יחד עם הילדים וההורים את החלומות של הילדים, וסביבם בונים את תוכנית העבודה השנתית של הגן. "בכל שבוע עוסקים בחלום של ילד אחר", היא מספרת, "המשפחה פותחת את הגן ומכינה אותו בהתאם לחלום של הילד, וכל התכנים בגן והמיומנויות שלומדים הילדים הם לפי החלום של הילד".

דוגמא נוספת הם בתי הספר נווה שלום בבאר שבע ובית הספר הבדואי ברהט, שהכינו תוכנית עבודה משותפת בעברית ובערבית. "הם פועלים בשיתוף מלא", אומרת ויינשטיין. "צוות המנהלים והמורים משותף, יש מקהלה משותפת, הילדים מלמדים אחד את השני על החגים והמורשת שלהם, והמורים היהודים באים ללמד עברית בבית הספר הבדואי ולהפך".
מקורות נוספים:
 
 
 
 
למחקרו המלא של פרופסור דוד חן מאוניברסיטת תל אביב  (פרויקט מב"ן) על בתי הספר הניסויים, ראו קובץ מצורף מצד ימין.
 
 
 
 
 
 
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya