בי"ס תל חי: טכניקות של מדיטציה, סדנאות העצמה למורים

ליאור דטל

עד לפני עשר שנים, בית הספר תל חי שבשכונת כפר שלם בדרום תל אביב היה רווי באלימות, והישגי התלמידים בו היו נמוכים מאוד. עינת אהרונסון, מנהלת בית הספר, נכנסה לתפקיד לפני 14 שנים, ולאחר שלוש שנים בלבד התייאשה, יצאה לשנת שבתון ולא חשבה שתחזור.

כיום נחשב בית הספר, בניהולה של אהרונסון, לאחד מבתי הספר המצטיינים בישראל. תוצאות מבחני המיצ"ב מציבות אותו בעשירון העליון בכל ארבעת תחומי המבחן - הישג שרק שלושה בתי ספר יסודיים בישראל מבין אלה שנבחנו עמדו בו

התוצאות הפתיעו רבים במערכת החינוך, אך אהרונסון לא הופתעה. לאחר שחזרה לבית הספר לפני 10 שנים, היא הנהיגה שיטת לימוד חדשה ששינתה את מצבו. תוכנית הלימוד שלה - שפת הקשב - פותחה על ידי ד"ר נמרוד שיינמן ושימי לוי, ומבוססת על טכניקות מדיטציה ממזרח אסיה. כיום, כל תלמידי בית הספר משתתפים בשעת מדיטציה אחת בשבוע, והמורים משתמשים בטכניקות שלמדו מעולם המדיטציה בשיעורים.

אך זו לא רק המדיטציה. "כבר יותר מעשור שבית הספר עושה תהליך עם צוות המורים, וזה משפיע על התלמידים", אומרת אהרונסון. "ברגע שהמורה בטוח בעצמו ומחובר ליכולות שלו, זה עובר לתלמידים. עשינו לסגל ההוראה המון סדנאות העצמה וחיפוש אחר השקט והסבלנות. היום יש לנו בית ספר של מורים מדהימים - וזו נוסחה מנצחת. מי שעומד בפני הילדים הם אנשים שאוהבים אותם ומקבלים אותם כמו שהם".

בבית הספר לומדים בעיקר תלמידים מרקע כלכלי-חברתי חלש, מכפר שלם ונווה אליעזר. אין בו צלצול - אלא פעמון. התלמידים יכולים לבחור ללמוד מקצועות העשרה, כמו רובוטיקה, שחמט או כדורגל. "בית הספר מלווה את התלמידים כבר מכיתה א' לכיוון של לימודים אקדמיים. אנחנו מציעים מגוון גדול של חוגים והתמחויות", אומרת אהרונסון. "הילדים שלנו מאוד מוכשרים. החוכמה היא למצוא את הכישורים שלהם ולהעצים אותם. מבחינתי רובוטיקה וכדורגל הם באותה רמה, אם הם מקורות החוזקה של הילדים. כשעובדים עליהם, זה נותן לתלמיד כוח להתמודד גם עם מקצועות הליבה".

"הילדים לומדים שפה של הקשבה", מוסיפה אהרונסון. "הם מזהים את מקור הכוח שלהם ומקבלים כלים להורדת המתח והלחץ. כשילד מאמין בעצמו - הוא מקבל המון כוח. בית הספר הוא קהילתי מאוד, וההורים מחוברים לנעשה ומעריכים את המורים ואת העשייה. השינוי הוא מדהים. הילדים שמחים לבוא לבית הספר בבוקר, ואין לי ספק שאפשר ליישם את המודל שלנו גם בבתי ספר אחרים. ההצלחה כאן ענקית. זו זכות לעבוד במקום כזה".

לכתבה של ליאור דטל בעיתון "הארץ" – דה-מרקר

אתר האינטרנט של ביה"ס

מדיטציה, דמיון וקשב בעבודה עם ילדים, קורס שנתי באוניברסיטת תל אביב,

פתיחת שנת הלימודים: הודו למורה כי טוב
אם עד לפני עשור היה בית הספר תל חי שבדרום תל אביב מוסד נחשל ורווי אלימות, הרי שבשנה שעברה השיג במבחני המיצ"ב ציון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי, והאלימות בין כתליו כמעט נעלמה. מהו, אם כך, הגורם לשינוי? שיעור שבועי בן שעה המתבסס על עקרונות המדיטציה, יוגה ודמיון מודרך. ועכשיו, דממה ( נועה לימונה ) .
קישור לכתבה של נועה לימונה בעיתון "הארץ" 


 


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום,הקישור המפנה לאתר בית ספר "תל חי" אינו פעיל יותר. אודה לכם אם תעדכנו את הכתובת העדכנית.https://www.tlv-edu.gov.il/sites/Telhay/Pages/default.aspxתודה רבה,חני זמררכזת תקשוב

    פורסמה ב 05/01/2013 ע״י חני זמר

    מחפשת לימודים

    פורסמה ב 10/02/2014 ע״י רים אבו אלהיגא
    מה דעתך?
yyya