אז למה לומדים/ות סוגרים מצלמות?
אז למה לומדים/ות סוגרים מצלמות? תומר ברץ, ללמוד אחרת.
השאלה שבכותרת היא אחת השאלות שמטרידות מורים ומרצים מאז תחילת תקופת הקורונה, והתשובות לשאלה רבות, הגיוניות וכולן גם נכונות במידה זו או אחרת. אבל מה הסיבה המרכזית?
את השאלה הזו חקר בשבועות האחרונים תומר ברץ, מורה ובוגר מכללת סמינר הקיבוצים. תומר בנה שאלון גוגל אנונימי ובשאלון שיבץ 12 סיבות שונות לסגירת מצלמה. כל עונה יכול היה לבחור עד 4 סיבות מתוך ה-12. כמו כן היה מקום להוסיף סיבה אם זו חסרה, ולכתוב מה יכול לגרום למשיב/ה לפתוח מצלמה.
אלה 12 הסיבות שהופיעו בסקר:
- חוסר חיבור לקבוצה
- הרגע התעוררתי
- יש בלאגן ולא רוצה שיראו
- יש המון רעשים ברקע, בני המשפחה שלי מתרוצצים כאן
- איכות הקשר עם המורה/מנחה
- אין לי אמון ב-Zoom, ענייני אבטחת מידע
- אני בדיוק עושה משהו ומקשיב/ה לשיעור/וובינר במקביל
- חוסר חיבור לתוכן
- כי אפשר – לא מכריחים אותי להדליק מצלמה. אם היו מתעקשים הייתי פותח/ת
- באופן כללי לא אוהב/ת למידה מרחוק
- אני בבאסה כללית בתקופת הקורונה
- אני לא מסודר/ת– מאופר/ת ואין לי כוח להתארגן
על הסקר ענו 481 נשאלים, כמחציתם מתחת לגיל 18, כמחצית בוגרים יותר. והנה חלק מהתוצאות:
הסיבה האחרונה, במקום ה-12, היא חוסר אמון בזום. רק כ-7% מהמשיבים סימנו תשובה זו. במקום ה-9, כ-20% מהמשיבים טענו שהמצלמה הסגורה קשורה לפרסונה של המרצה או המורה. כמעט 30% מהתלמידים לא מסדרים את החדר או לומדים בסביבה אותה לא היו רוצים לחשוף (הסיבה במקום ה-6). סיבות "אסתטיות" אחרות, כלומר, "אני לא מסודר/ת-מאופר/ת ואין לי כוח להתארגן" כמו גם "פשוט הרגע התעוררתי", תופסות את המקום השלישי והשני (כ-40% מהמשיבים לכל אחת מהסיבות), ואילו את המקום הראשון תופסת הסיבה שממנה מרצים ומורים רבים חוששים: "אני בדיוק עושה משהו ומקשיב לשיעור במקביל". 55% מהמשיבים לא פותחים מצלמה כי הם פשוט עושים משהו אחר.
איזה לקח ניתן ללמוד מסקר זה? תומר משתף כמה מתובנותיו:
- מדד המעורבות - המדד החשוב ביותר לשיעור טוב: שיעור שבו התלמידים לא בחרו מרצונם, ללא מעורבות הלומדים בו באופן קבוע ושיטתי, יהיה בסבירות גבוהה שיעור פחות מוצלח.
- יאללה פודקאסטים: כשנכנסים ללמידה אונליין מהבית, שיעורי הזום הופכים ממילא להיות מעין האזנה להקלטה תוך כדי עשיית דברים אחרים. אז מה הטעם לדבר 45 דקות אם אפשר להעביר את אותו המסר בהקלטה ממוקדת של 7 או 10 דקות?
- שיחות וידאו בקבוצות קטנות עם היכרות מקדימה: אינטימיות היא שם המשחק. קבוצה קטנה שהלומד מרגיש בה נוח תסייע לפתיחת מצלמות. לקבוצה יש משמעות גדולה בפתיחת המצלמה.
- מקום מרכזי להנחיה סביב הרגלים מנטליים ויצירת שגרה: לומדים מתקשים להתעורר בתקופת הקורונה, ולכן קיימת חשיבות גדולה הרבה יותר לעבודה מנטלית על הרגלים ושגרה. גם אם נצליח עם 70% מהכיתה - מצוין.
- תכננו לאונליין - תצליחו בפרונטלי: אם נבנה שיעורי אונליין מוצלחים ומסקרנים, הם בסבירות גבוהה יצליחו לנו גם בשיטה הפרונטלית הרגילה. אבל ההפך? פחות.
- זמן לפעולה- הקמת מאגרי שיעורי זום מוצלחים :השלב הבא באבולוציה של הלמידה המערכתית אונליין, אחרי שכולם כבר צלחו את העניין הטכני, היא הקשבה לניסיון מהשטח (מה שצריך לקרות כדרך קבע). כל מפמ"ר, כל בית ספר, כל מרכז פסג"ה וכיו"ב צריכים ליצור פלטפורמה שתנגיש שיעורי זום מצוינים בנושאי הלימוד ואף מעבר לכך. כך מורים יוכלו לשתף שיעורים שיצרו מעורבות ושנוסו בכיתה אונליין.
- הכנת שיעורים כאלה דורשת הכנה רבה. חלקו אחריות: כל חבר צוות יכין יחידת תוכן על נושא אחר.
הכינו בכל חודש את היחידות לחודש הקרוב. כך, תוך כדי למידה, תסיימו את תהליכי ההכנה של כל תוכנית הלימודים. תוך שנה יש לכם מאגר למידה מותאם אישית שנוסה בהצלחה עם אוכלוסיית היעד שלכם.
לקריאה נוספת
חינוך מרחוק בזמן קורונה: אסטרטגיות קלות ומהירות למרצים
מצוינות מקוונת: סטנדרטים מקצועיים להוראה מרחוק
פלורית יעקב פירוז, שלום וברכה.
פונה אליך בעניין אחר לגמרי…
הבנתי שאת כותבת או כתבת מחקר בהנחיית פרופ' חן שכטר.
שוקל לפנות אליו בבקשה להנחייה.
התוכלי לשתף בתובנות שלך אודות עצם העבודה מולו?
בתודה מראש. רפי סרי: rafiseri@gmail.com, נייד: 0548834733
מעניין מאוד. האם נתנו תשובות שאפיינו מגדר?