חינוך מרחוק בזמן קורונה: אסטרטגיות קלות ומהירות למרצים

Oranburg, S. (2020). Distance Education in the Time of Coronavirus: Quick and Easy Strategies for Professors, Duquesne University School of Law Research Paper No. 2020-02, 1-30

  • המאמר פורש אסטרטגיות קלות להתמודדות עם המעבר מהוראה בכיתה להוראה מרחוק.
  • המחבר מציע חמישה צעדים בסיסיים שעשויים לעזור הן למי שמעונין לשפר את שיטות ההוראה שלו והן למרצים שרק מבקשים לשרוד את תקופת המשבר בעקבות מגפת הקורונה:
  • 1. הבנה של יתרונות וחסרונות ההוראה הסינכרונית מול ההוראה הא-סינכורנית
  • 2. הכרות עם הציוד הנדרש
  • 3. הכנת התכנים
  • 4. הכנת סביבת העבודה המקוונת
  • 5. הבנת המערכת להטמעת אובייקטים לצורך תקשורת עם הסטודנטים

 

המציאות החדשה, פריצתה של מגפה כלל עולמית, גרמה למוסדות חינוך רבים להיסגר או לעבור לתקשורת במצב של בידוד והסגר של תלמידים, סטודנטים, מורים ומרצים. כיצד אפשר להתמודד עם המצב תוך שמירה על המשכיות ההוראה והלימוד במיוחד כאשר הצוות אינו מיומן בפדגוגיה טכנולוגית? במאמר שלהלן ימצאו מחנכים כמה עצות לאסטרטגיות קלות ומהירות ללימוד מרחוק. שיטות אלה מתאימות במיוחד למקצועות הומניסטים: משפטים, פילוסופיה, ספרות וביוצא באלה מקצועות שאינם מתאימים בקלות ללימוד מרחוק בשל מיעוט הדיאגרמות, הגרפים והדיון הכמותי באופן כללי.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

למידה מרחוק בחירום בעת סגירת מוסדות חינוך בעקבות התפרצות נגיף הקורונה

עתיד החינוך המקוון באקדמיה בעידן שלאחר הקורונה

תוכנות סינכרוניות ללמידה מקוונת : המקרה של תוכנת Skype

היצע השיטות והטכנולוגיות רחב ועלול לבלבל. להלן הסברים שיקלו על בחירה בשיטה הפדגוגית הנוחה לכל מרצה ומורה ולכל קורס. ברור שכל מחנך, מורה או מרצה, יכול לבחור את השיטה הנוחה לו, אם כי למעשה הדרך הטובה ביותר והיעילה ביותר היא השילוב בין השיטות השונות. יותר מכך, ייתכן שחלק מהמרצים יצליחו לנצל את המצב כדי "לעשות מהלימון לימונדה", כלומר להפוך את השיטות החדשות לחלק מתהליך כולל של שיפור פדגוגי, אבל אין לשכוח שרבים אחרים רק מבקשים לשרוד את התקופה. העצות שלהלן מתאימות כמובן לשני סוגי המרצים והמורים.

הנה חמישה צעדים שיקלו על המעבר מהוראה בכיתה להוראה מקוונת:

  1. קורס סינכורני (בשידור חי) ו/או א-סינכרוני (מוקלט)

בחירה ראשונה העומדת בפניכם היא הבחירה בין הוראה סינכרונית והוראה א-סינכרונית. הוראה סינכרונית, שיעור בזום או בתוכנות אחרות עם קהל חי, היא קלה יותר לביצוע מיידי, הגם שהסוגיה הטכנולוגית, היעדר המיומנות, עלולה להוות בעיה עבור מרצים וסטודנטים.

הוראה א-סינכרונית, למשל הכנת סרטוני וידיאו מראש בהם הסטודנטים יכולים לצפות בזמנם החופשי בצירוף משימות ומטלות המתייחסות לסרטון, היא אמנם כלי בעל כוח רב אך הכנתה דורשת זמן רב יותר והשקעה רבה או לפחות אחרת מזו שדורשת ההוראה הסינכרונית.

כאמור הדרך הטובה ביותר תשלב בין שני סוגי ההוראה הללו בקורס אחד. בהמשך יוסבר באיזה אופן ניתן לשלב בין השיטות.

  1. ציוד: תוכנות וחומר

ניתן להמשיך וללמד בשתי הדרכים- סינכרונית וא-סינכרונית גם בעזרת הציוד שיש לכל מרצה בבית. מחשב וטלפון סלולרי. אבל ניתן גם לשדרג ברמות שונות את הציוד כדי לשפר את איכות הקול, התמונה וכך להעביר את התוכן באופן יעיל יותר.

א. שקלו רכישה של מיקרופון באיכות טובה לשיפור איכות השמע. זה חשוב להכנת הסירטונים כפי שיוצא בהמשך. ניתן לרכוש גם אוזניות עם מיקרופון במחירים משתנים.

ב. שקלו קניה של מצלמת וידיאו, העשויה לשפר את התמונה, במיוחד אם אתם מתכננים לערוך שיעורים סינכרוניים רבים בהם אתם מרצים. התמונה המתקבלת במחשב אינה איכותית תמיד, התנוחה של המרצה אינה מחמיאה ומצלמה, הקיימת במחירים שונים, לעתים מלווה גם במיקרופון, עשויה לסייע בשיפור המראה.

ג. ניתן להשתמש גם בטלפון הסלולרי כדי ליצור סרטונים באיכות גבוהה, אך תוכלו לשדרג את איכותם בעזרת מעמד, סטנד גמיש כך שתוכלו לכוון את מצלמת הסלולרי למקום הרצוי בגובה הרצוי. סטנדים מעין אלה קיימים בכמה גדלים ומומלץ לרכוש סטנד עם טבעת אור ההופכת כל צילום וידיאו למקצועי.

ד. ערכו הכרות, או הכרות מחודשת או הכרות מעמיקה יותר עם התוכנות הקיימות במחשבכם, כמו למשל עם תוכנת המצגות PowerPoint באמצעותן תוכלו ליצור סרטונים אפקטיביים ללימוד סינכרוני וא-סינכרוני גם יחד.

ה. ראו מה הן התוכנות להוראה מקוונת שמציע המוסד בו אתם מלמדים והכירו את מאפייניו.

  1. הכינו את תוכן הסרטון ואת תוכן השיעור (סיכנרוני וא-סינכרוני)

לשיעור/קורס א-סינרוני

להוראה א-סינכרונית מרחוק יש שלושה מרכיבים:

סרטונים מוקלטים מראש

שיעורי בית (מטלות, משימות, דיונים)

התכתבויות במקביל או לאחר הסרטון.

למעשה כל המרכיבים הללו היו קיימים בהוראה מרחוק מאז שזו נולדה במסגרת האוניברסיטה הפתוחה למשל. עתה אנו מאמצים אותה כשיטה לקורס שלם או כחלק מקורס. הדרך הטובה ביותר להכין קורס א-סינכרוני היא באמצעות מצגת שכל המרצים או לפחות רובם המכריע מכירים, אלא שהפעם למצגת הקיימת ניתן להוסיף קול על מנת להפוך אותה לסרטון וידאו פדגוגי. השיטה המומלצת היא Voice over PowerPoint  או קריינות מלווה מצגת פאוארפוינט. מדוע?

ניתן למנות שלוש סיבות עיקריות להעדפת שיטה זו:

ראשית, בסרטון המורכב מקול ושקופיות פשוטות, יש פחות הסחות דעת לסטודנטים. השיטה רלוונטית ואפקטיבית ולכך מצפים הסטודנטים כיוון שכך הם יכולים ללמוד ולהטמיע את החומר באופן יעיל יותר מבלי ליצור עומס קוגניטיבי.

שנית, ההכנה היא קלה: כל מה שיש לעשות זה להקליט קול המלווה מצגת שקופיות.

שלישית, ולא פחות חשוב, השקעת המרצה: מרגע שעשיתם את המצגת בליווי הקריינות אתם משגרים אותה וחוסכים לעצמכם עבודה נוספת.

הנה כמה עצות כיצד לעשות סרטון וידאו על בסיס מצגת. עליכם להשתמש במצגת ה- PowerPoint שאתם מכירים ופשוט ללחוץ על Record Slide Show. מכאן ואילך השימוש הוא אינטואיטיבי. הנה כמה עצות מעשיות להכנה:

א. חלקו את נושאי הקורס, או השיעור, לתת נושאים כך שתוכלו לעשות מכל נושא סרטון קצר בין 5-10 דקות.

ב. תכננו את מצגת ה- PowerPoint כך שהיא תתאים לתוכן הדברים שאתם מתכוונים להגיד וכתבו את ההרצאה.

ג. כתבו מעט טקסט על כל שקופית, אם בכלל. אפשר להשתמש בשקופיות עם תמונה אם זו ממחישה את מה שאתם מתכוונים להגיד, אבל אם בכל זאת בחרתם להשתמש בטקסט- היו חסכניים. אם אתם כותבים על השקופית הרבה טקסט, הקריאו אותו בקול.

ד. השתמשו באנימציות להדגשת נושאי מפתח

ה. צרו שקופית אחת או שתיים לדקה ובכל מקרה, לעולם אל תשתמשו ביותר מ-20 שקופיות לסרטון.

ו. שלבו במצגת פעילות על מנת למשוך את הסטודנטים ולהגביר את מעורבותם. ניתן לעשות שאלון, חידון, לבקש מהם להגיב על סוגיות מסוימות בכתיבה, בפורום. ניתן לבקש מהם לקרוא חומר נוסף הנוגע למצגת אבל העיקר הוא להוסיף מטלה המתייחסת לחומרי השיעור שעברו בסרטון.

את המצגת המלווה בקריינות ניתן לשלוח לסטודנטים כשלעצמה, כסרטון שלם או לשלב בסרטון וידאו ארוך יותר. כך למשל, ניתן להקליט את המרצה עצמו מדבר, כך שהסטודנטים יראו את דמותו או דמותה המוכרת ולאחר מכן לשלב את מצגת בליווי קול. בסיום הסרטון ניתן שוב לחזור ולראות את המרצה. השיטה הזו טובה ביותר כיוון שהיא גם מספקת אלמנט אישי שעלול להיות חסר לסטודנטים, במיוחד בתקופת בידוד, ובמקביל היא אינה דורשת עריכה ארוכה כמו צילום סרטון שלם המתבסס כולו על "ראש מדבר" (talking head).

לשיעור/קורס סינכרוני

למעשה בהוראה סינכרונית אנחנו צופים במה שמתנהל במהלך השיעור בשידור חי. מומלץ לא להסתפק בהרצאה פשוטה, אלא ממש כמו בכיתה, להיעזר במצגת ולשחזר כמעט באופן מלא את הנעשה בשיעור רגיל.

ניתן לשתף את המסך, הן כדי לעבוד עם המצגת אליה אתם רגילים או כדי לפתח דיון באמצעות שיתוף לוח עליו יכולים גם הסטודנטים והתלמידים לכתוב רעיונות, מושגים ודעות.

בקשו מהסטודנטים להישאר כשמצלמת הווידאו שלהם פועלת, על מנת שתדעו שהם שם לאורך השיעור. החליפו, אם ברצונכם, את הרקע שעל גבו אתם נראים, לשיפור האווירה והמצב רוח.

גם בשיעור סינכרוני כמו בשיעור א-סינכרוני יש מקום להתכתבויות אחרי השיעור ובמהלכו כמו גם להפעלת התלמידים באמצעות שאלונים, סקרים, מטלות שונות שהם מבצעים תוך התייחסות לתכני השיעור ובמהלכו.

  1. סביבת העבודה המקוונת

הכינו ופתחו את סביבת ההוראה המקוונת שלכם באמצעות הכרה של הפלטפורמה המסופקת לכם על ידי המוסד שבו אתם מלמדים.  לאחר שערכתם הכרות ולמדתם את הפלטפורמה, למשל זום, ארגנו את חומרי הקורס, אם יש בכך צורך, לפי שיעורים או לפי שבועות. זמנו את הפגישות המקוונות הסינכרוניות או את המטלות הא-סינכרוניות מראש ושלחו את הזימונים הללו לסטודנטים כך שידעו מתי והיכן נערך כל שיעור.

  1. תקשורת עם התלמידים ומערכת להטמעת אובייקטים

עשו שימוש במערכת ה- OLE, או בכל טכנולוגיה לקישור אובייקטים והטמעתם, על מנת לקבל את משוב הסטודנטים, לשמור על קשר איתם באמצעות מערכת ההודעות, להגיב לסוגיות שמטרידותם אותם ולתקן בעיות במהירות.

 

 

 

 

 

 

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מעניין מאד במיוחד השימוש המומלץ באנימציות במצגות, ופחות טקסט.

    פורסמה ב 28/10/2022 ע״י אריה גולן
    מה דעתך?
yyya