פירוק למרכיביו של למידה פעילה גופנית בחינוך: גישת הוראה תוך כדי תנועה?

Mandelid, M.B. et al. (2022). Unpacking physically active learning in education: a movement didaktikk approach in teaching? Scandinavian Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00313831.2022.2148271

בעשרים השנים האחרונות, בתי הספר פועלים יותר ויותר כדי להגביר את הפעילות הגופנית של התלמידים כחלק מהחינוך. מדיניות זו נולדה מדאגה לבריאות הילדים, ומחקרים הראו שפעילות גופנית יכולה לעזור גם ללמידה ולחשיבה.

למאמר המלא באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא לימוד תוך כדי תנועה

אחת השיטות הפופולריות נקראת "למידה פעילה גופנית" (PAL). הרעיון הוא פשוט: ללמוד חומר לימודי תוך כדי תנועה. לדוגמה:

  1. ללמוד מתמטיקה על ידי קפיצות על קו מספרים.
  2. לחקור צורות גיאומטריות דרך תנועות גוף.
  3. לתרגל דקדוק דרך משחקים עם תנועה.

למרות שמחקרים הראו תוצאות חיוביות של למידה פעילה גופנית, יש מעט מחקרים שבדקו מה המורים באמת חושבים על השיטה הזו. זה חשוב כי המורים הם אלה שמיישמים את השיטה בכיתה.

מטרת המחקר היתה להבין מה המורים חושבים על למידה פעילה גופנית ואיך הם חווים אותה. המחקרים הקיימים מראים שמורים רואים בשיטה הזו דרך לשפר את המעורבות של התלמידים ואת הלמידה החברתית. אבל כדי שהשיטה תצליח לטווח ארוך, חשוב להבין יותר לעומק את נקודת המבט של המורים.

המאמר מתמקד בערכים החינוכיים של המורים ובאופן שבו הם משפיעים על היחס שלהם לשיטת הלמידה הפעילה גופנית.

בעבר, תנועה נחשבה בעיקר לתחומי הספורט והאמנות בלבד. אבל בתוכנית הלימודים החדשה של נורווגיה (LK20), שיטות הוראה שמשלבות אמנות ותנועה נחשבות כדרכים חשובות לקדם למידה, חשיבה ביקורתית ועיצוב זהות אצל התלמידים.

כשמורים בוחרים איך ללמד, הם מתבססים על הערכים שלהם ולא רק על שיטות "נכונות" או "שגויות". השאלה היא מה חשוב להם ומה הם רוצים להשיג עם התלמידים שלהם. כדי להבין איך מורים יחליטו לגבי למידה פעילה גופנית, חשוב להכיר את הערכים החינוכיים שלהם.

החוקרים השתמשו במודל שנקרא "דידקטיקה" כדי להבין את תגובות המורים. המודל הזה מראה שהוראה יעילה מבוססת על הקשר בין שלושה גורמים: התלמידים, המורים והתוכן. המודל הזה מתאים במיוחד ללמידה פעילה גופנית כי הוא מראה איך כל החלקים של ההוראה עובדים יחד בו זמנית. התלמידים, המורים והתוכן משפיעים זה על זה כל הזמן.

ממצאים

המורים שהשתתפו במחקר ראו בלמידה פעילה גופנית הזדמנות להתמקד יותר בהתפתחות החברתית והרגשית של התלמידים. הם משתמשים בשיטה כשהיא תואמת את הערכים החינוכיים שלהם ועוזרת להם לטפח את התלמידים באופן כוללני. במדינות הנורדיות, המורים מודאגים מהלחץ להשיג יעדים חיצוניים ולהתמקד בידע עובדתי בלבד. זה משפיע על דרכי ההוראה שלהם.

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya