אסטרטגיות המסייעות למורים ומחנכים לצלוח את אמצע שנת הלימודים

Aguilar, E. (2022). The resilient educator: Strategies to help educators thrive this fall. Educational Leadership, 80, 2, 47-54

ככל שדועכת ההתרגשות של תחילת השנה ומתגבשת שגרה של עומס עבודה, מתח ולחץ, עלולים מחנכים ומורים רבים לחוש חוסר אנרגיה, צניחת מוטיבציה, אכזבה, תסכול, תשישות ושחיקה. כדי להישאר מחויבים למקצוע ולתלמידים, לבנות חוסן מנטלי ולשמר את מידות הפרודוקטיביות והיעילות לאורך השנה, אפשר להסתמך על שלוש האסטרטגיות המוצגות להלן.

האטו קצב והכירו ברגשות

זיהוי הרגשות והכרה בקשיים מהווים אמצעים חשובים בפיתוח חוסן, בהעצמה אישית ובתחושת הקלה. לשם כך, חשוב לקחת הפסקה משגרת העבודה התובענית, לנקות את הראש, להביט מהצד, לחשוב בבהירות ולנסות לתאר במילים את התחושות שמעיבות עלינו. באופן מפתיע, לא כל אינדיבידואל מסוגל להסביר לעצמו את תחושותיו בבהירות ולעיתים מדובר ביכולת חברתית-רגשית שעלינו ללמוד ולפתח.

פיתוח זהות וצמיחה מתמדת

בתחילת השנה, קשה לזהות התקדמות של תלמידים. אולם, החל מחודשי הסתיו, ניתן לזהות ניצני התקדמות, לחגוג הצלחות מקצועיות ולקבל תמורה לעבודה הקשה. כמורה, מחנך או מנהל, כדאי לזהות ולמנף סימנים או עדויות של התקדמות תלמידים. לשם כך, הציבו לתלמידים מטרות ברורות בתחילת השנה ו-וודאו כי הם זוכים לפידבק חיובי לאורך הדרך ומבינים כי עבודה קשה מניבה פירות, בבחינת: "הזורעים בדמעה, ברינה יקצרו". כלל זה תקף גם לתלמידים שהישגיהם אינם מזהירים, אך רף ההתקדמות שלהם מצביע על מגמת עלייה.

בד בבד, מבחינה אישית, דאגו להציב לעצמכם מטרות פדגוגיות-מקצועיות, כמו העלאת ממוצע הציונים הכיתתי, זכייה כיתתית בפרויקט שכבתי או קידום כספי, מקצועי או היררכי. לצד זאת, סמנו מטרות אישיות, כגון: הקפדה על תזונה בריאה, שמירה על כושר גופני, ליכוד התא המשפחתי וחידוש (או תחזוק) קשרים חברתיים.

האמינו בעצמכם ותמכו בעמיתים

אם תרגישו איתנים וחסונים מבחינה מנטלית, תוכלו לעזור לסובבים אתכם, ללוות אותם ולהציע אוזן קשבת או כתף תומכת ברגעים הקשים. מעבר לכך שיזכרו לכם חסד ויציעו עזרה אם תקלעו לתסבוכת ביום מן הימים, עצם ההקלה על כאבו של אחר מסייע לרפא את כאבך שלך. 

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya