שיטה יעילה לתוכנית פיתוח מקצועי לקידום והטמעה של טכנולוגיה בהוראה

James, C. Whipp, B., Wachtel Pronovost, R., & Lee, V. (2023). The “Secret Sauce” of a Great Tech Integration Professional Development Program. Educational Leadership, 80, 9, 72–79

עקרונות יסוד בתוכנית פיתוח מקצועי לקידום ולהטמעה של טכנולוגיה בהוראה

● המורים מגיעים לסדנה מרצונם, אינם מחויבים להגיע ולא מוחזקים בכוח

● כדי לאפשר למורים לספוג את המידע ולהתנסות, הסדנה נערכת במסגרת חד-שבועית או דו-חודשית ולאורך זמן, ולא יום גדוש או שבוע מרוכז ואינטנסיבי

● בתחילת הסדנה, המורים צריכים להציב לעצמם מטרות רלוונטיות, פרקטיות והגיוניות

● לאורך הסדנה, יש להתייחס ללומדים כאל מבוגרים, ולא כאל ילדים

● המורים מתנסים בפועל ומשתמשים בטכנולוגיות חדשות, ולא רק לומדים או שומעים עליהן

● לקראת סיום המפגש, המורים דנים ומהרהרים בקבוצה, או מול המנחה, במה שנלמד

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה

פיתוח מקצועי בנושא הטמעה של טכנולוגיה בהוראה יכול להיות אירוע רב-גוני, תוסס ואינטראקטיבי. כדי שהטכנולוגיה תשרת את לומדי סדנאות הפיתוח המקצועי, יש לרתום אותה לצרכים ולתחומי העניין של הלומדים ולזכור שבתחומים הטכנולוגיים, המורים, מומחים ככל שיהיו בתחומם, הינם בעצם לומדים. על רקע זה, מחוז רדווד סיטי בקליפורניה, ארה"ב, בשיתוף עם Stanford Graduate School of Education בחנו את שיטות העבודה הרווחות בנושא פיתוח מקצועי לקידום והטמעה של טכנולוגיה בהוראה ופרסמו ארבע המלצות מרכזיות:

1) קחו את הזמן – אוריינות דיגיטלית אינה נרכשת ביום אחד ולא ניתן להעצים לומדים באמצעות תוכנית מרוכזת ועמוסה. אדרבא, רכישת השפה הטכנולוגית צריכה להתבצע טיפין טיפין לאורך שנת הלימודים, בפגישות חד-שבועיות או אפילו דו-חודשיות. הזמן שניתן למורים הינו הכרחי והוא מאפשר להם להטמיע את החומר במוחם, להתנסות בו בכיתתם וליישמו על מיזמים אישיים ובזמן אמת.

2) התנסו בפועל – יש לעודד ולהניע מורים לתרגם את החומר התיאורטי שהם לומדים לתוצרים ולכלי עזר. למשל, לעצב פוסטר מקוון בעזרת תוכנת Canva, ליצור שאלונים אינטראקטיביים באמצעות Kahoot!, לשוחח עם Chat GPT ולהכיר יישומים לימודיים רלוונטיים כמו, Blackboard ו-Google Classroom.

3) הקשיבו למשתתפים – בדקו מהן הבעיות הטכנולוגיות אשר מעסיקות את המורים כיום ובקשו מהם לערוך סקר בכיתתם כדי להבין כיצד חשים תלמידי ההווה כלפי אינטגרציה טכנולוגית בכיתה. כך, אפשר יהיה למקד את תכני הלימוד ולהתאימם לצרכי התלמידים והמורים.

4) ספקו הנחיה פרטנית – באמצע הסדנה ולקראת סיומה. חשוב מאוד לשוחח באופן אישי עם כל משתתף כדי להשיב על שאלות ותהיות, להקשיב לבעיות אישיות, לשפוך אור על נושאים בלתי מובנים, לספק תמיכה, להמליץ על מתודה, לייעץ ואפילו להעניק השראה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya