איך לתכנן את הלמידה בקיץ: חשוב לבצע את הפיתוח המקצועי עם סיום שנת הלימודים

Aguilar, E. (2025). How to plan your summer learning: You know it’s a good idea to prioritize professional learning after the school year ends. Educational Leadership, 82(8), 66–69

ישנה חשיבות גדולה למתי וכיצד ניגשים מנהלי בתי ספר ומוסדות לימוד אקדמיים לפיתוח מקצועי. בעוד שהמנהלים פוקדים אינספור פגישות וסופגים זרם עצים של מידע מדי שנה, רק לעיתים רחוקות הם מוצאים את הזמן והרצון לקחת חלק בלמידה מונחית, להתחבר לקהילה מקצועית לומדת או לחוות פיתוח מקצועי איכותי ומותאם אישית. לפי מאמר זה, העיתוי המושלם להשתתף בפעילות חיונית כזו, להעצים את הפוטנציאל האישי, לצבור חוסן מנטלי, להשתדרג מבחינה מקצועית ולטפח למידה לאורך החיים הינו חופשת הקיץ.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא פיתוח מקצועי

צד לתכנן פיתוח מקצועי אישי?

מכל מנהל מצופה לבחון מחדש את שנת הלימודים האחרונה, להיזכר ברגעים המורכבים והקשים ביותר ולנתח את הכישלונות. בין אם מדובר בחוסר יכולת לקבל החלטה, להוביל את הצוות, לקדם מורה מבטיח, להעניק משוב בונה או לתקשר עם הורים, דווקא אלו הרגעים מהם אפשר וצריך לצמוח ולהתפתח. זכרו, אין מנהל מושלם. לכן, בראש ובראשונה, על המנהל לזהות באילו מבין התחומים האישיים הבאים בהם קיים עיכוב, פער או חוסר:

  1. אוריינות דיגיטלית – היכולת להוציא אל הפועל תוכניות על סמך עזרים טכניים, דיגיטליים, מקוונים וטכנולוגיים. הטכנולוגיה התקדמה בשנים האחרונות בצעדי ענק, ואסור לקפוא על השמרים. אל תגיעו למצב שחברי הסגל והלומדים מבינים ברזי הטכנולוגיה פי כמה מכם וחפשו סדנאות והשתלמויות בנושא בינה מלאכותית, למידה מבוססת פרויקטים דיגיטליים, הדרכות באבטחת מידע או ימי למידה חווייתיים.
  2. ידע תיאורטי – לאורך השנים, חשוב להמשיך לצבור מידע תיאורטי או פרקטי עדכני בנושא מסוים, שהשתנה מאוד מתקופת ההכשרה להוראה. מניהול כיתה ואוריינות קרוא וכתוב ועד חינוך סביבתי ומוזיקלי.
  3. חוסן מנטלי – האינטנסיביות של העבודה יכולה לשחוק תשוקה למקצוע, מוטיבציה פנימית, רצון להצליח, ליזום ולהתבלט ומחויבות לארגון. לכן, חשוב לעבוד על הפן הרגשי, לערוך אימונים מנטליים עם קואצ'ר או מנחה נערץ, לקחת חלק בפעילות תרפויטית או פשוט לשוחח עם איש מקצוע או חבר.
  4. כשירות תרבותית – חשוב מאוד, לאורך השנים, להמשיך לגלות אמפתיה, סבלנות וסובלנות, כלפי תלמידים, הורים, מורים ועמיתים שמגיעים מרקע אקדמי, חברתי או עדתי שונה משלנו. לפעמים, זה לא בא באופן טבעי. אך, אפשר ורצוי ללמוד לנווט בתוך מציאות חברתית-פוליטית מורכבת. במקרים אחרים, מדובר אולי במחסום לשוני, ואפשר לשקול לקחת קורס בסיסי בשפה זרה.
  5. אינטליגנציה רגשית – זהו אחד המרכיבים החשובים ביותר במקצוע ההוראה בפרט ובכל פורום אישי, משפחתי וחברתי בכלל. זוהי היכולת לנהל, לווסת ולהביע רגשות באופן שקול ומושכל, ואף להצליח לזהות, להבין ולנווט רגשות של אחרים. שקלו, למשל, להשתתף בהדרכות וסדנאות במיומנויות רגשיות, לתרגל הקשבה פעילה ושיקוף רגשי, טכניקות מיינדפולנס והרפיה או להשתתף בסימולציות המדמות מצבי שגרה וקיצון בבית הספר.

כיצד להתכונן לפיתוח המקצועי?

  1. תעדפו את נושאי הלמידה - בחנו את היצע קורסי וסדנאות הפיתוח המקצועי ומנו את הנושאים על פי סדר העדיפויות האישי-מקצועי.
  2. צאו ולמדו – מעצם היותכם מנהלים, אתם יותר דואגים לאחרים ופחות לעצמכם. רוב הסיכויים הם שאף אחד לא ימליץ או יכווין אתכם לסדנת פיתוח מקצועי ואתם ברשות עצמכם בלבד. לכן, עליכם לפקוח עיניים, לאסוף מידע, לקבל המלצות ולהשתתף ולנכוח בשיעורים מקוונים או פרונטליים, סדנאות וכנסים בנושאים בהם תרצו להשתפר.
  3. חפשו מנחה או מנטור – תוכנית אימונים אישית, לצד מנחה מנוסה, מנטליסט, תרפיסט או קואצ'ר, יכולה לחולל פלאים ולשדרג את צלילות המחשבה, כושר העמידה ואפילו את אינסטינקט התגובה.
  4. פנו לעצמכם זמן – כל עוד לא תפנו לעצמכם נתח זמן ממשי לפיתוח מקצועי, אזי ששנה נוספת תחלוף לה ללא למידה והתפתחות. לכן, כדאי לשקול למצוא מראש סידור לילדים, לוותר על טיול באירופה או פשוט להחליט שהחופשה הזו לא תוקדש למנוחה, אלא להתפתחות וצמיחה אישית, שהן התגמול הגדול ביותר.
  5. מצאו דרכים נוספות לקחת חלק בפיתוח מקצועי – אם באמת אין לכם זמן, או שאתם מעדיפים למידה אוטו-דידקטית ואוטונומית, ולא קבוצתית, אתרו דרכים נוספות לבצע למידה לאורך החיים, ותצאו נשכרים. אפשר, למשל, לקרוא מאמרים וספרים עכשוויים, להאזין להרצאות מקוונות או פודקאסט ממוקד-נושא, לצפות בהרצאות מוקלטות או להשתתף בקורס מקוון. על פניו, מדובר בפיתוח מקצועי פסיבי. אך, הוא עדיף על כלום, מותאם אישית וניתן לבצעו מכל מקום וזמן.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya