אסטרטגיות הוראה עבור תלמידים עם דיסלקציה

American University & Teach-Plus. (2022). Teaching strategies for students with dyslexia. School of Education, online programs

אסטרטגיות להוראת תלמידים עם דיסלקציה

● למידה רב-חושית – במקום שהלמידה תתבסס על חושי הראיה והשמיעה בלבד, ניתן בהחלט לשלב את חוש המישוש וכוחות המגע והתנועה. כך, התלמידים מוצאים עניין, זוכרים ומפענחים מידע מופשט טוב יותר. אפשר למשל, לכתוב בחול או באורז צבעוני, לחלק כרטיסיות של מילים או לשחק במשחקים לימודיים הכוללים מחיאות כפיים, תנועתיות, מסירות בכדור או ריקוד.

● עזרים טכנולוגיים – בכוחה של הטכנולוגיה להעצים תלמידים עם דיסלקציה ולסייע להם להתגבר על מכשולים, לעמוד בזמנים, לצבור ביטחון ולהפגין יכולות. אפשר, למשל, לאפשר להם להשתמש במילון אלקטרוני, ברשמקול להקלטת הרצאות, בקורא אלקטרוני של טקסטים בקול או בסורק דיגיטלי לטקסט.

● התאמות – על המורים, המחנכים והיועצים החינוכיים להכיר לתלמידים את ההקלות להן התלמידים יכולים להיות זכאים. ביניהן: הארכת זמן, בחינה בעל פה, פטור מקריאה בקול רם או חלל למידה שקט.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא לקויות למידה

דיסלקציה: הגדרה

דיסלקציה הינה לקות למידה אשר כוללת קושי בזיהוי צלילים שפתיים וגופנים ובייחוס הקשר שלהם לשפה הכתובה, לאותיות ולסימני פיסוק, לסדר האותיות במילה ולמבנים התחביריים והמשפטיים. בקרב אנשים עם דיסלקציה, אשר הם מהווים כשישית מהאוכלוסייה, החלקים במוח אשר אחראים על איתור, קישור ופענוח צלילים והתאמתם לאותיות אינם מתפקדים באופן דומה לבני אדם ללא דיסלקציה.

אמנם, הדיסלקציה אינה משבשת את התפקוד ההתפתחותי או האינטלקטואלי. אך, היא עלולה להקשות על תלמידים להאזין, לקלוט, לזכור ולשלוף מידע פונטי ומילולי או להפיק את צלילי ההגייה הנכונים והמגוונים – באופן שוטף. לכן, תלמידים עם דיסלקציה נוטים להתקשות לקרוא, לכתוב ולאיית, לוקח להם זמן רב יחסית לפרש מילים ומשפטים בזמן הקריאה והם מוגבלים בהבנת הנקרא. אם לא די בכך, הם עתידים להסתבך בתיאור מילולי ומופשט של המציאות שלפניהם.

תסמינים של דיסלקציה בקרב תלמידים

הדיסלקציה יכולה להופיע במגוון דרכים, ובהתאם לגילו של הלומד. כך, למשל, תלמידי גן חובה עד כיתה ה' צפויים להתקשות לזהות ולזכור את האותיות ואת הגייתן המשתנה בהתאם לסימני הפיסוק או המיקום במילה. בנוסף, בקריאה בקול רם, אותם תלמידים עלולים לבלבל אותיות או מילים. למשל, לכתוב גימ"ל קטנה במקום זי"ן קטנה אוb  במקום d. למעשה, תלמידים צעירים עם דיסלקציה עתידים לחוש תסכול ואי-נחת בזמן הקריאה ואף עלולים להימנע מקריאה בכללותה ולהשתמט מפעילויות המצריכות קריאה או לימוד.

סימפטומים אופייניים נוספים בגילאי גן חובה עד כיתה ה' הינם:

  1. בלבול בין צלילים של אותיות;
  2. השמעת עיצורים ומילים שאינן קיימות;
  3. זיהוי מילים לפי חריזה;
  4. דילוג על אותיות או מילות קישור קטנות, כמו ב-, ל-, את ושל;
  5. חזרתיות על אותן מילים;
  6. התמקדות בפריטים משניים במהלך הקריאה.

 

תלמידי כיתות ו'-י"ב עלולים להתקשות בהגייה של ראשי תיבות או קיצורי מילים, כמו ש"ס, ת"ש, קמ"ש, מתנ"ס או נגמ"ש והם זקוקים להארכת זמן במשימות קריאה או כתיבה. בזמן השיחה, הם עלולים להתקשות במציאת המילים הנכונות, ולהשתמש במילים פחות מתאימות או ממשלב לשוני נמוך יותר. מעבר לכך, אלו הם הסממנים הנוספים המאפיינים תלמידי ו'-י"ב הלוקים בדיסלקציה:

  1. העתקת כל פרט ופרט מהלוח;
  2. צורך בחלוקת משימות פרטנית ורב-שלבית;
  3. איות המילים בצורה פונטית-הגייתית;
  4. התעמקות בבדיחות, ניבים ומשחקי מילים ופירושם תרתי משמע;
  5. קריאה בקצב נורמלי או מהיר (אך לא מעמיק);
  6. סיפור סיפורים באופן לקוני וקצרני.

 

כיצד משפיעה הדיסלקציה על תלמידים?

הדיסלקציה נותנת את אותותיה בכיתה, בעיקר כאשר מורים אינם נוקטים באסטרטגיות להוראת תלמידים עם דיסלקציה. לקות זו גורמת לתלמידים להתקדם באיטיות, להשתרך מאחור, להתקשות לקרוא את כלל החומרים הדרושים לאורך השנה, לפקפק ביכולותיהם ולאבד מהביטחון וההערכה העצמית. מעבר להשפעה הפדגוגית, לדיסלקציה יש השפעה חברתית ורגשית, משום שהלוקים בה מתקשים לתקשר בבהירות וברהיטות עם חבריהם.

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya