PBL במכללות להכשרת מורים

למידה מבוססת פרוייקטים - Project Based Learning ולמידה מבוססת בעיות - Problem Based Learning מייצגים את המיטב שבשיטות ההדרכה המקצועיות ושיטות ההוראה המתקדמות באוניברסיטאות ובמכללות בארה"ב. למידה מבוססת פרויקט היא גישה פדגוגית המדגישה למידת חקר מעמיקה, בצוותים קטנים של לומדים תוך שיתוף פעולה ותוך הכוונה ליצירת תוצר סופי שהוא פרויקט בנושא אותו בחרו.

בישראל עדיין אין מודעות רבה לשיטות הPBL למעט כמה מכללות בודדות להכשרת מורים כאשר המובילה במיניהן היא מכללת קיי בבאר שבע. בשנתיים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של יצירת תשתית פדגוגית וקונספטואלית לשילוב שיטות הPBL בכל תחומי ההוראה והכשרה במכללת קיי. בימי הסגל, בתחילת חודש מרץ 2011  "נחשפו בעלי התפקידים וראשי התחומים הפדגוגיים במכללת קיי לשיטות הלמידה PBL. המשתתפים גילו עניין רב בלימוד הגישה והביעו רצון לבחון אפשרויות ליישמה בפדגוגיות ההכשרה בתוך המכללה" , במהלך הסמסטר השני התקיימה במכללה סדנה בריכוזה של ד"ר מרסל פרייליך על ידי מרצים אורחים אשר הציגו מודלים קונספטואליים לביצוע למידה מסוג . PBL ד"ר צבי לירז , ממייסדי ביה"ס החממ"ה, אייל רם מהמכון לחינוך דמוקרטי, ג'סי רובינסון , ביה"ס High Tech High בסאן דייגו ועוד .

כמו כן הקימה מכללת קיי מרכז משאבים חינוכי ייעודי לחומרי למידה ומקורות מידע על PBL במסגרת מאגר מת"ל במכללת קיי - באר שבע

גם במכללת אורנים אנו רואים ניצנים ראשונים של היערכות פדגוגית לגישות PBL כמו לדוגמא היוזמה של ד"ר ניר רסיסי : בנייה של תכנית לקורס "בעיות נבחרות בחברתנו", במתכונת של הוראה צוותית (PBL) כהכנה למימושה בלמידה מאותגרת בעיות (ITT) בינתחומית.


קישור 2

ראה גם :

מבוא – מהי למידה מבוססת בעיות 

 (Finkle and Torp (1995 הגדירו למידה מבוססת בעיות (או בקיצור PBL) כשיטת לימוד המציבה את הלומד בתפקיד אקטיבי של פותר בעיה מחיי היום-יום, וכך מסייעת ללומד לפתח כישורים של פותר בעיות עצמאי יחד עם רכישת ידע בתחום דעת. גישה זו פותחה לפני כ- 30 שנה ע"י Barrows בבית ספר לרפואה (באוניברסיטת McMaster בקנדה) בעקבות קשיים של סטודנטים לרפואה לרכוש את הידע והניסיון הדרוש לאבחון מקרים קליניים. בניגוד לסביבת למידה מסורתית, בה ארגון הקורס הוא סביב נושאים ותכנים בתחום הדעת והמורה במרכז תהליך למידה ומשמש כמקור ידע, עיצב Barrows, קורס בו הסטודנטים ניצבים במרכז תהליך הלמידה וארגון הידע הוא סביב מקרים קליניים אמיתיים איתם התמודדו הסטודנטים לרפואה.

עקרונות גישה זו נגזרים מהתיאוריה הקונסטרוקטיבסטית השמה דגש על בניית ידע אקטיבית וביקורתית על בסיס ידע קודם. בגישה זו התלמיד הוא במרכז ותהליך למידה מאורגן סביב בעיות אמיתיות, כך שתוך כדי התמודדות איתן, התלמיד מגדיר, אוסף ורוכש את הידע בתחומי הדעת (אליהם קשורה הבעיה), ובנוסף הוא רוכש את המיומנויות והניסיון בפתרון בעיות. במשך הזמן, גישה זו אומצה על ידי בתי ספר ואוניברסיטאות בתחומים אחרים.

למידה מבוססת בעיות היא גישה פדגוגית המאתגרת תלמידים "ללמוד איך ללמוד", תוך כדי שהם מחפשים פתרון לבעיות שהוצבו בפניהם. התמודדות עם בעיות מעודדת חשיבה ביקורתית ואנליטית, ומספקת הזדמנויות לביצוע פעולות כמו איתור ושימוש במקורות ידע, ניתוח ותכנון פתרונות והערכתם. בנוסף, גישה זו מאפשרת התנסות ורכישת מיומניויות של עבודה שיתופית בקבוצה. לסיכום, למידה-מבוססת-בעיות מסייעת לתלמיד להשיג את היעדים הבאים:

* יכולת למידה של נושאים חדשים
* רכישת מיומנויות פתרון בעיות
* חשיבה יצירתית ובקורתית
* פיתוח גישה הוליסטית לבעיות ומצבים
* יכולת עבודה עצמית
* יכולת לעבוד בקבוצות תוך כדי שיתוף פעולה ושיפור יכולת תקשורת

ראה גם :

מאמרים ומחקרים על PBL בפורטל מס"ע

החדשנות של פרוייקט פיתוח הלמידה המאותגרת בעיות להכשרת מורים בארה"ב

האם גישת ה -PBL מתאימה להכשרת מורים במסלול ביה"ס יסודי והגיל הרך? – ממצאי מחקר באוסטרליה

למידה מאותגרת בעיות: אימון רפלקטיבי של פרחי הוראה 

למידה פעילה : מדידת השפעה ארוכת טווח של סדנאות להכשרת מורים ( דן בנור וצופיה מלר)

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya