יש מתמטיקה בכל מקום! מקרה בוחן של למידת מתמטיקה בחוץ בהכשרה להוראה בצפון אירלנד

Moffett, P. (2023). “There’s maths everywhere!”: a case study on outdoor learning in mathematics in Initial Teacher Education in Northern Ireland. Education, 51(8), 1367–1381. https://10.1080/03004279.2022.2074498

המלצות אופרטיביות להוראת מתמטיקה במרחב הפתוח בבית הספר היסודי

● נצלו את הטבע לצורך למידת מושגים מתמטיים: סִפרו עלים או אבנים, מדדו מרחקים, זהו צורות גאומטריות ועוד

● השתמשו במתקנים כמו מגלשות, נדנדות, סולמות וגשרים כדי לבחון מושגים מתמטיים, כמו אורך, גובה, מרחק, זווית ותנועה

● אתגרו את התלמידים לצלם מספר מסוים של פרחים, צמחים, עצים או בעלי חיים וערכו תערוכה כיתתית מהצילומים

● עדכנו מראש את התלמידים והוריהם להגיע בלבוש נוח ומתאים ליציאה לחצר או לטבע

● אפשרו מראש למתכשרי מתמטיקה לחזות בהוראה חוץ-כיתתית כחלק מההתמחות בבית הספר

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מרחבי למידה

למידה התנסותית וחוץ-כיתתית

לפי התיאוריה של למידה התנסותית (Experiential learning), תהליכי למידה מיטביים מתרחשים באופן אקטיבי ומבוססים על התנסויות מוחשיות ואמיתיות אשר מקשרות בין סיטואציות מציאותיות לבין תובנות ומסקנות לימודיות. במקביל, למידה במרחב הטבעי והפתוח צפויה לטפח מיומנויות קוגניטיביות, בינאישיות, חברתיות ומוטוריות של תלמידים, כאשר לעצם השהות באוויר הפתוח פוטנציאל לקדם בריאות פיזית ונפשית.

ככל שבתי הספר היסודיים יטמיעו למידה התנסותית במרחב הפתוח, כך צפויים לגדול פוטנציאל החדשנות והחשיבה מחוץ לקופסה של התלמידים, המעורבות בלמידה, המוטיבציה להישגיות והפיתוח של מיומנויות בינאישיות, חברתיות ועבודת צוות. הלמידה ההתנסותית אף הוכחה כיעילה במיוחד עבור תלמידים המתקשים עם למידה מסורתית או שגישתם ללימודים ולבית הספר הינה שלילית.

צניחה בפעילויות לימודיות חוץ-כיתתיות וחסמים אפשריים

ישנה דאגה גוברת לפיה דור התלמידים הנוכחי גדל עם מעט חוויות מחוץ לביתם ולבית הספר, על אף היתרונות הגלומים בשהייה במרחבים פתוחים. רוב המדינות המערביות אף סולדות ונמנעות מהוראה מחוץ לכיתה, עד כדי כך שנוצר דיון בנושא תסמונת המחסור בטבע (Nature-deficit-disorder).

הנכונות והאפשרות לבצע ולהציע בבית הספר למידה במרחב הפתוח מוגבלות על ידי מספר חסמים:

  1. סידורי בטיחות;
  2. חוסר נכונות או חוסר ביטחון של מורים להוציא אל הפועל שיעורים בחוץ;
  3. תוכנית לימודים מובנית מראש;
  4. חוסר-זמן או עומס עבודה של מורים;
  5. חוסר משאבים או גיבוי;
  6. חוסר הכשרה בתחום של למידה חוץ-כיתתית;
  7. שינויים תכופים במערכת החינוך (המייצרים קושי בבניית תוכנית-על סדורה).

על אף הקשיים הללו, מורים מכירים בחשיבות של הוראה במרחב הפתוח והערכים הייחודיים שזו יכולה להנחיל. אולם, לשם כך הם זקוקים לגיבוי מצד ההנהלה ולהדרכה נוספת מטעם מוסדות ההכשרה או סדנאות הפיתוח המקצועי. כל אלו יכולים להוליד ולגבש את הביטחון לו הם זקוקים כדי להוציא אל הפועל הוראה חוץ-כיתתית איכותית. 

מתודולוגיה

15 סטודנטים להוראת מתמטיקה בצפון אירלנד השתתפו בקורס בנושא למידה-חוץ-כיתתית. הקורס ארך 10 שבועות, כלל שיעורים שבועיים באורך שעתיים שהועברו על ידי עורכת המחקר והציג בפני הלומדים היבטים תיאורטיים לצד פרקטיים של הוראה במרחב הפתוח. במהלך הקורס, הסטודנטים גיבשו מערכי שיעור חוץ-כיתתיים, יישמו אותם במהלך התמחותם המעשית בבתי הספר ודנו ברשמים שמערכי השיעור הותירו בהם ובתלמידיהם. לבסוף, המחקר גובה בשאלון שמולא לפני ואחרי הקורס, בריאיונות עומק חצי-מובנים עם המתכשרים ובמשוב כתוב מטעמם.

ממצאים ודיון

בשל ניסיונם המוגבל, הניחו המתכשרים תחילה כי למידה במרחב הפתוח היא פשוט "לקחת את המחברות החוצה". אולם, תפיסתם התשתנה מאוד לאורך הקורס. הם הבינו כיצד משאבי הסביבה יכולים להיות מנוצלים לשיעורי מתמטיקה. כמו כן, הם הצליחו להמחיש מושגים מתמטיים טוב יותר מאשר בכיתה הסגורה, הם זיהו התלהבות בקרב התלמידים ועודדו אותם לשיתופי פעולה.

מחקר זה מדגים כיצד קורס בודד העוסק בהוראה במרחב הפתוח משנה לחלוטין את תודעת מורי המתמטיקה ונוסך בהם ביטחון ללמד מחוץ לכיתה או לבקש סיוע במקרה הצורך. הקורס מעביר למתכשרים ידע תיאורטי ובמקביל מניע אותם לתכנן מערכי שיעור חוץ-כיתתיים, כאלו שעשויים לשמש אותם לאורך הקריירה.

מסקנות

חצר בית הספר היסודי או השדות והשבילים שמסביב לו יכולים לשמש כר פורה ללמידת מתמטיקה. למרות שסטודנטים להוראה התקשו להאמין בכך בתחילת הדרך, עם הקורס התיאורטי שלקחו ומערכי השיעור שיזמו בפועל, הם הצליחו לקשר בין תיאוריה ופרקטיקה, לרתום את התלמידים לפעולה ולעבודת צוות, לסגל לעצמם שיטות הוראה חדשות ולחזק את ביטחונם העצמי כמורים – בכיתה או בחוץ.

השיח הנוגע ללמידה במרחב הפתוח זוכה לעדנה מחודשת במהלך משבר הקורונה. לכן, זוהי העת להבהיר למתכשרי מתמטיקה בפרט ולמתכשרים באשר הם את פוטנציאל ההוראה החוץ-כיתתית, לשתפם במערכי שיעור רלוונטיים, לאפשר להם לצפות מראש במורה מלמד בחוץ ולעודדם לשיח עמיתים בו יחלקו רעיונות יצירתיים.

מגבלות המחקר

ראוי לציין כי המחקר התנהל במהלך משבר הקורונה, אז שהות במרחב הפתוח הייתה בגדר הכרח וקודמה על ידי מספר גורמים. עם דעיכתו הכמעט מוחלטת של הנגיף, יתכן כי שהייה בחוץ בזמן הלימודים תדחה או תיפסל. בנוסף, מזג האוויר אינו מאפשר למידה בחוץ לאורך כל עונות השנה ולכן יש לבנות את תוכניות הלימודים כך שמערכי השיעור החוץ-כיתתיים מתוכננים לעונות ולשעות בהן נעים לשהות בחוץ. לבסוף, היו גם מתכשרים שדיווחו על תלמידים שלא התלבשו בהתאם ובשל כך החמיצו את החוויה הלימודית. לדוגמה, שמלות, נעליים פתוחות או לבוש מסורבל.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya