תרומת משחקי מתמטיקה מקוונים להבנת אלגברה בכיתה ח'

Marange, T., & Adendorff, S. A. (2021). The contribution of online mathematics games to algebra understanding in Grade 8. Pythagoras, 42(1), 1–8. https://10.4102/pythagoras.v42i1.586

משחקי מתמטיקה מקוונים מהווים שיטת למידה חשובה המספקת לתלמידים מידע באופן כיפי, מאתגר ותת-מודע. המשחקים הללו מוגדרים כפעילויות פדגוגיות ממוחשבות מבוססות-אלגוריתם-חישובי אשר מעוגנות בחוקיות, במבנה ובמטרה קוגניטיבית ברורה. בזכות יכולותיו החישוביות, המשחק חוסך זמן יקר של כתיבה, שרטוט וניסוח, מאפשר להשקיע את מירב המאמצים בפיתוח של מיומנויות חשיבה מתמטית ומייצר לתלמידים סביבת למידה עתירת ידע. עם זאת, השימוש במִשְׂחוּק בחינוך מתמטי יעיל רק כאשר המשחק מעודדים את התלמידים לחשיבה, לקישור לוגי, להסקה ולהפשטת מושגים מורכבים, ולא  רק מקצר את הדרך לפתרון.

מתודולוגיה

מחקר איכותני זה נערך בבית ספר על-יסודי בקייפ טאון, דרום אפריקה. צוות המחקר צפה במורה למתמטיקה וב-30 תלמידי כיתה ח' מתנסים בשני משחקים לימודיים:

  1. Dragon Box Algebra;
  2. Algebra Meltdown.

בזמן המשחק, צוות המחקר בחן את התנהגות התלמידים, את מידת התלהבותם, את התקדמותם בשלבי המשחק ואת התוצאות שהשיגו. לבסוף, השיבו המשתתפים על סקר אנונימי ונערכו עמם ראיונות עומק חצי-מובנים.

ממצאים וניתוח

מלבד ארבעה תלמידים שסיפקו חוות דעת שלילית בנוגע למשחקי המחשב המקוונים, רוב הראיונות הצביעו על תרומות חיוביות באספקטים כמו: איסוף נתונים, טיפוח יצירתיות, הבחנה בדפוסים, פתיחות לרעיונות ולשיתופי פעולה והעלאת השערות. בנוסף, המשחקים סייעו לתלמידים להתגבר על החשש והרתיעה ממושגים מורכבים באלגברה, כמו משתנים, משוואות, חזקות ושרטוטים. זאת ועוד, המשחקים אתגרו את התלמידים מבחינה קוגניטיבית, עודדו אותם למעורבות והשתתפות פעילה, הגבירו את ביטחונם העצמי והעשירו את הידע המתמטי.

מסקנות והמלצות

מחקר זה מראה כי מורי מתמטיקה יכולים וצריכים לחוש בנוח להשתמש במשחקים מקוונים לצרכים פדגוגיים של תלמידי כיתה ח'. שכן, תלמידים בגיל ההתבגרות נוטים להשקיע, או לבזבז, זמן רב במשחקי מחשב בין כה וכה. מכאן, התלמידים נוטים לחבב משחקי המחשב ולהזדהות עם התכנים, הדמויות או האווטארים המוצגים בהם. בתוך כך, חשוב יהיה במחקרים עתידיים לבחון את ההבדלים בהעדפותיהם של בנים ובנות במשחקי מחשב פדגוגיים מבחינת הזדהות, יכולות ואינטליגנציה, כדי לשפר את התאמת המשחקים לדור הלומדים הנוכחי.

על מנת להצליח, משחקי מחשב מתמטיים צריכים למצוא את האיזון הנכון בין הפחת התלהבות, עניין וסקרנות בקרב הלומדים לבין השגת המטרות האקדמיות והפדגוגיות. לשם כך, צוות המחקר מציע לשפר את האלמנטים השיתופיים והאינטראקציוניים במשחקי המחשב הפדגוגיים, במובן של לאפשר משחקים רב-משתתפים בהם שלל הלומדים מתקשרים זה עם זה במרחב הדיגיטלי. לחילופין, יכול המשחק המתמטי המקוון לשמש כשיעורי בית קבוצתיים, אותה יכולים וצריכים התלמידים לבצע מביתם, אך במשותף.   

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא משחוק

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya