מבחני פיז"ה חשפו: 40% מתלמידי ישראל לומדים ברמה של עולם שלישי

דטל, ל' (2023). מבחני פיז"ה חשפו: 40% מתלמידי ישראל לומדים ברמה של עולם שלישי. דה מרקר

עיקרי הדברים:

  • התלמידים הישראלים מהבתים המבוססים ביותר הגיעו לרמה דומה לזו של תלמידי המדינות המובילות
  • הישגיהם אינם משקפים את הביצועים של מערכת החינוך, אלא את ההשקעה של הוריהם
  • התלמידים מרקע כלכלי בינוני הגיעו להישגים ממוצעים במדינות OECD
  • 60% מהתלמידים מהמעמד הכלכלי הנמוך ו-67% מהתלמידים הערבים נכשלו במבחן במתמטיקה
  • רק 2% מהתלמידים המוחלשים כלכלית ו-1% מהתלמידים הערבים הצטיינו במבחן
  • התוצאות מעידות על הצורך לחזק את ההשקעה בתלמידי האוכלוסיות החלשות — ואת לימודי הליבה

לפי תוצאות מבחני פיז"ה שנערכו ב-2022 ופורסמו בדצמבר 2023, הפערים בישראל המשיכו לגדול כתוצאה מירידה בהישגי התלמידים מרקע כלכלי חלש, ועלייה בהישגי התלמידים מרקע כלכלי מבוסס. אילו תלמידי ישראל מהרקע הכלכלי הנמוך (כפי שהעידו על עצמם במבחן) היו נבחנים לבד במבחן — הם היו מדורגים בתחתית הדירוג הבינלאומי, לצד אזרביג׳אן, מקסיקו ותאילנד. מדובר בכ-30% מהתלמידים במערכת החינוך.

לידיעה המלאה

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מבחנים בינלאומיים

אף שהמצוקה שבה נמצאת מערכת החינוך הערבית הוצפה כבר במבחן פיז"ה הקודם, שנערך ב-2018 — אין שיפור במצב. הציון הממוצע של התלמידים בבתי הספר הערביים הוא 380 נקודות, והתלמידים הערבים הם 22% מתלמידי מערכת החינוך.

הבנות החרדיות בלטו לטובה במבחני פיז"ה האחרונים — בעקבות יציבות בהישגים שלהן בהשוואה למבחנים בשנים קודמות וירידה בהישגי החינוך הממלכתי־דתי. עם זאת, רוב בתי הספר שבהם לומדים בנים חרדים מסרבים להשתתף במבחנים הבינלאומיים. על סמך הזכאות לבגרות של הבנים החרדים (כ-5%), ולאור העובדה שגם בבתי הספר החרדיים שמלמדים מקצועות ליבה בשיעור מסוים מפסיקים ללמוד את המקצועות האלה בחטיבת הביניים, נראה שאילו היו משתתפים במבחנים הבינלאומיים היו ההישגים שלהם נמוכים עוד יותר משל שאר המגזרים. לפי הערכות מדובר ב-10% מתלמידי מערכת החינוך.

התלמידים המוחלשים מבחינה כלכלית, יחד עם הבנים החרדים, הם כ-40% מתלמידי ישראל — והם הציגו הישגים נמוכים במיוחד בבחינה, או לא נבחנו.

הפערים מול שאר התלמידים בולטים מאוד: התלמידים הישראלים מהבתים המבוססים ביותר הגיעו לממוצע של 520 נקודות במבחן במתמטיקה — דומה לזה של המדינות המובילות במבחנים, כמו יפן, אסטוניה, שווייץ, קנדה והולנד. אך בפועל, ההישגים שלהם לא משקפים את הביצועים של מערכת החינוך, אלא את ההשקעה של הוריהם. התלמידים מרקע כלכלי בינוני הגיעו להישגים ממוצעים במדינות OECD.

60% מהתלמידים מהמעמד הכלכלי הנמוך ו-67% מהתלמידים הערבים (יש חפיפה משמעותית בין הקבוצות) נכשלו במבחן במתמטיקה. רק 2% מהתלמידים המוחלשים כלכלית ו-1% מהתלמידים הערבים הצטיינו במבחן.

מבחני פיז"ה האחרונים, כמו שאר המבחנים הבינלאומיים והמבחנים שמשרד החינוך עורך בעצמו, מעידים על הצורך לחזק את ההשקעה בתלמידי האוכלוסיות החלשות — ואת לימודי הליבה.

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    לדעתי מתרחש כאן כבר מספר רב של שנים אפקט דומינו. דרדור לא אחראי של אוכלוסייה לשם השגת מצביעים מובלים שלא מסוגלים לערוך דיון עם עצמם לשם מה הם מצביעים ולמי. בעצם דרך דרדור מכוון משיגים רוב אלקטורלי. החנקת תקציבים למכללות ולבתי הספר לחינוך הביא אותם להוריד את סף הקבלה ללימודי הוראה. אני כמרצה במכללה פוגש אותן יום יום. אחר כך זה מגיע אל בתי הספר ושם גם מתרחשת החנקה כלומר מי שלא הולך בתלם מוצא עצמו בחוץ. זה קרה לי אישית! זו לא הוראה, זו, במקרה הטוב, הלמדה! בסוף זה מתנקם ואנחנו רואים את זה היטב בזמנים אלו. מי ייתן?…

    פורסמה ב 09/01/2024 ע״י ד"ר אילן בר שלום
    מה דעתך?
yyya