המלצות של מנחים לאיזון בין עבודה לבין חיים אישיים

Gull, C., & Rush, L. (2024). Mentors’ recommendations for work-life balance. Phi Delta Kappan, 105(5), 54–59. https://10.1177/00317217241230786

עיקרי הדברים:

● מנחים צריכים לדעת להעניק משוב באופן שאינו פוגע במורים המתחילים ואף מסייע להם לפתח שיטות הוראה והערכה

● על המנחים לזהות את הכישרונות, הסגולות והפוטנציאל הטמון במורה המתחיל ולטפח אותם

● ככל שהזמן עובר, חשוב לנטוע ביטחון במורים המתחילים, כך שיסמכו על עצמם, יפתחו זהות מקצועית ויימנעו מחיקוי של המורה החונך

● מנחים צריכים לדעת לתקשר היטב, ולא פחות חשוב להאזין בקשב-רב למחשבות, לרעיונות ולחששות של המורה המתחיל

● יש לוודא שהמורה המתחיל מרגיש בנוח להיחשף ולשתף את חוויותיו, אחרת אין אפשרות לנתח את הפרקטיקה באופן מועיל

● על המנחים לנסות למצוא את המכנה המשותף עם כל מורה מתחיל, גם אם אינם זהים או דומים מבחינה מגדרית, גזעית, מגזרית או תרבותית

● המנחה מחויב להעניק משוב משמעותי ומקיף וביקורת בונה למורה המתחיל

● חשוב לשוחח עם המונחה על הגבולות הדקים בין העבודה לבין החיים המשפחתיים והאישיים

● המנחה רשאי, ואף צריך, להציב למורה המתחיל גבול אם הוא עובד קשה מדי או יותר מדי (משום שהדבר עלול להוביל לשחיקה מוקדמת)

● רצוי להגדיר "שעת סגירה" של יום העבודה, למשל 17:00 או 18:00, בה המורה מתנתק מעבודתו, וכך ייעשה גם בסופי השבוע

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מורים מתחילים

אין דרך בלעדית ומושלמת ללוות מורים מתחילים ולסייע להם לצלוח את השנים הראשונות בהוראה. אדרבא, מדובר במשימה מאתגרת במיוחד. הרי, הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על נשירה של כ-33% מן המורים המתחילים בחמש השנים הראשונות בהוראה בארה"ב, מה שמוביל לגירעון כלכלי, למורל נמוך, לפגימה במעמד המורה ולהישגיות נמוכה בקרב תלמידים.

כמענה לכך, הספרות המחקרית מראה שבכוחו של חונך המלווה את המורה המתחיל בשנים הראשונות בהוראה להפחית את סיכוייו לנשור ולסייע מבחינה אישית, רגשית, חברתית, מקצועית, ניהולית ופדגוגית. לא בכדי, תוכניות קליטה, ליווי והנחיית מורים מתחילים בבתי ספר הן בגדר הכרח. אבל, לרוב, המנחים שמוצבים בתפקיד לא מקבלים הכשרה פורמלית בבית הספר או במוסד אקדמי. על רקע זה, התכנסה באוניברסיטת ויומינג ועדה שכללה 18 מורים, מנהלים ומרצים להוראה, כולם מנוסים בהנחיית מורים מתחילים. הוועדה דנה בקשיים הצפויים למורים המתחילים ולמנחים וגיבשה את ההמלצות הבאות:

הערכת הוראה ולמידה

  1. מנחים צריכים לדעת, בראש ובראשונה, להעניק משוב באופן שאינו פוגע במורים המתחילים ואף מסייע להם לפתח שיטות הוראה והערכה.
  2. על המנחים לזהות את הכישרונות, הסגולות והפוטנציאל הטמון במורה המתחיל ולטפח אותם.
  3. ככל שהזמן עובר, חשוב לנטוע ביטחון במורים המתחילים, כך שיסמכו על עצמם, יפתחו זהות מקצועית ויימנעו מחיקוי של המורה החונך.

תקשורתיות

  1. מנחים צריכים לדעת לתקשר היטב, ולא פחות חשוב להאזין בקשב-רב למחשבות, לרעיונות ולחששות של המורה המתחיל.
  2. יש לוודא שהמורה המתחיל מרגיש בנוח להיחשף ולשתף את חוויותיו, אחרת אין אפשרות לנתח את הפרקטיקה באופן מועיל.
  3. על המנחים לנסות למצוא את המכנה המשותף עם כל מורה מתחיל, גם אם אינם זהים או דומים מבחינה מגדרית, גזעית, מגזרית או תרבותית.

משוב

  1. המנחה מחויב להעניק משוב משמעותי ומקיף וביקורת בונה למורה המתחיל.
  2. משוב איכותי הוא כזה המעודד התנהגויות רצויות וחיוביות ומסנן באלגנטיות התנהגויות שמולידות פרקטיקות שגויות.

איזון עבודה-חיים

  1. חשוב לשוחח עם המונחה על הגבולות הדקים בין העבודה לבין החיים המשפחתיים והאישיים.
  2. המנחה רשאי, ואף צריך, להציב למורה המתחיל גבול אם הוא עובד קשה מדי או יותר מדי (משום שהדבר עלול להוביל לשחיקה מוקדמת).
  3. רצוי להגדיר "שעת סגירה" של יום העבודה, למשל 17:00 או 18:00, בה המורה מתנתק מעבודתו, וכך ייעשה גם בסופי השבוע.
  4. מומלץ לכבות בשעות הערב התראות קופצות ממקום העבודה, כמו האימייל או יישומי Class-DoJo או Remind.
  5. כדאי להמליץ למורים לצאת מהכיתה, או אפילו ממבנה בית הספר, במהלך ההפסקות ולהימנע מעיסוק בלתי-פוסק בענייני עבודה במהלך השהות בבית, בחיק המשפחה או בזמן חופשה.

אנושיות וחמלה

  1. אין מורה מושלם, ואף אחד לא מצפה להנחות מורה מושלם. מורים מתחילים צריכים לדעת לקבל את הטעויות והשגיאות שלהם, לסלוח לעצמם, להשאירן מאחור ולהתקדם.
  2. על המנחה לייצר סביבת עבודה בה המורים המתחילים יודעים שגם אם טעו, הם לא ישלמו על כך בנזיפה או במשרתם.

תיעדוף, התאמה והתארגנות

  1. למדו את המורים המתחילים לתעדף משימות ולהרגיש בנוח לסרב למטלות נוספות שאינן בעדיפות עליונה.
  2. לפעמים, השיבוץ בבית הספר באמת ובתמים אינו מתאים. זהו את אי ההתאמה ושקלו להמליץ למורה המתחיל להתנסות בשכבת גיל, מקצוע לימוד, בית ספר אחר או אפילו משרה אחרת בתחום החינוך הפורמלי או הבלתי-פורמלי.
  3. מורים מתחילים זקוקים למשאבים שאחרים יצרו בעבר, כדי להוריד עומס מהעבודה. לדוגמה, מערכי שיעור, מצגות ומבחנים.

המלצות למנהלי ומפקחי בתי ספר

  1. הבהירו למורים המתחילים את סדר העדיפויות המצופה מהם, ואל תתנו להם לטבוע בים של משימות.
  2. היו שקופים וערבו את המורים המתחילים במתרחש בבית הספר ובקהילה, ואל תבדלו אותם או תגרמו להם לחוש מנוכרים.
  3. צרו אקלים ארגוני שתומך בחיים הפרטיים והמשפחתיים של העובדים, ולא כזה המאלץ אותם לדחוק לצד מחויבויות משפחתיות.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya