ליווי והנחיה בחינוך הקדם-יסודי

מאת: Lindsay Webb

Webb, L. (2022). Mentoring. Exchange, 44, 6, 14-19

קשיים, אתגרים וצרכים של גננות

גננות זקוקות לידע תיאורטי, לכלים פרקטיים ולמיומנות פדגוגיות כדי לבצע את תפקידן כהלכה, לחוות סיפוק בעבודה, להתפתח מבחינה מקצועית ולהמשיך ללמוד לאורך הקריירה. שכן, הן מתמודדות עם דרישות תובעניות וציפיות גבוהות ונושאות באחריות עצומה הכוללת, בין היתר, שמירה על ביטחונם ובריאותם של ילדי הגן והתנהלות רציפה מול הורי הילדים והקהילה. למרבה הצער, רוב הגננות זכאיות לליווי פדגוגי בשנה הראשונה בהוראה בלבד וגננות שחוזרות להוראה אחרי הפסקה ממושכת או שעוברות למוסד חינוכי חדש אינן זכאיות לליווי אקדמי כלל וכלל.

ליווי והנחיה בהוראת הגיל הרך

כינון מנגנון של ליווי והנחיה לאורך הקריירה יכול להניב לגננות העצמה רגשית, תמיכה מקצועית, הצמחה פדגוגית וצבירת ניסיון. במקביל, קביעת תקן של מנחה עשויה להציע לאנשי חינוך נתיב קריירה נוסף, משמעותי ומאתגר. חשוב לציין כי המחסור במנחים פדגוגיים אינו נובע מאטימות או חוסר-רצון. אלא, משכר זעום, עומס עבודה, מגבלות זמן ומקום והיעדר מנגנוני תמרוץ.

בפועל, המנחה והמונחה יכולים לבצע שיחות, תצפיות, הדגמות, כתיבה, קריאה, מישוב, ניסוי וטעייה ועוד. על רקע זה, להלן מוצגים ארבעה מרכיבים של הנחיה איכותית בהוראת הגיל הרך:

1) רטוריקה – לא רק שהמנחה מוכרח להיות בקיא ומנוסה בתחום, עליו להכיר ביכולותיו ובמגרעותיו ולהיות מסוגל להמחיש, להתבטא ולהעביר את הידע והניסיון שלו באופן ענייני ויעיל. בדיוק כפי ששף בתוכנית בישול מבצע את פעולותיו ומתאר את מעשה-ידיו בו-זמנית, כך המנחה צריך לדעת להסביר ולהדגים בתבונה.

2) הסכם – מערכת היחסים בין המנחה למונחה צריכה להיות מעוגנת במסמך רשמי בו כתובים החובות והזכויות של שני הצדדים. בנוסף, על שני הצדדים לחתום על מחויבותם לתהליך, מסגרת הזמן ושיטות העבודה. אמנם מעמד החוזה נחשב לאקט מטריח ומסורבל, אבל הוא יכול למנוע אי-התאמה עתידית, לחסוך זמן לשני הצדדים ולכונן מערכת יחסים מקצועית ואיתנה.

3) תוכנית עבודה – יש לפרט את המטרות, המטלות, לוח הזמנים והמחויבות של המנחה והמונחה ולהשתמש בפרמטרים האלו כמדד להערכה, לצמיחה ולמשוב בעתיד.

4) משוב – הן המנחה והן המונחה מחויבים להעניק פידבק זה לזה, כאשר המשוב יכול להתבצע בשיחה שבועית (פורמלית או בלתי-פורמלית), במייל, בטופס או בשאלון. המשוב מאפשר לצמד לוודא שקצב ההתקדמות משביע רצון, שהציפיות תואמות ושכל צד נוטל אחריות ומעוניין להמשיך בתהליך.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הנחיה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya