Khan Academy – השקתו של פרויקט ההסבה לעברית

Khan Academy הוא ארגון שלא למטרות רווח ששם לו למטרה לספק חינוך חופשי לכול ובכול מקום. הארגון נוסד ב- 2008 בעמק הסיליקון שבקליפורניה.

באתר אפשר למצוא למעלה מ-2700 הרצאות וידיאו , תרגילים ומטלות במגוון נושאים: מתמטיקה, בנקאות וכספים, ביולוגיה, כימיה , פיסיקה, מדעי המחשב, אסטרונומיה, כלכלה, היסטוריה וגם פתרון בעיות ב- GMAT . סרטוני וידיאו אלה נגישים חופשי לכול .
ההרצאות באתר מתורגמות ל-10 שפות כולל לשפה העברית .

 פרויקט להסבת שיעורים נבחרים מאקדמיית קהאן לעברית שאותו מוביל פרופ' עמנואל גרינגרד מהמחלקה להנדסת תוכנה במכללת שנקר מבוצע על ידי שנקר, בית ספר גבוה להנדסה ולעיצוב, בשיתוף עם מכון דוידסון לחינוך מדעי ובחסות איגוד האינטרנט הישראלי:

בימים אלו עלה לאוויר אתר האינטרנט, בו מופיעים כבר 48 סרטוני ווידאו מדובבים לעברית. אפשר למצוא שם הרצאות בנושאים: חשבון יסודי, קדם אלגברה, אלגברה, קדם חדו"א, חדו"א.

על פי מה שנכתב באתר של פרויקט ההסבה לעברית אפשר ללמוד ש"פרויקט ההסבה הוא תת-פרויקט של נהרדעא – אתר תשתית שעניינו הוראה וחינוך באמצעים ממוחשבים ומשמש כמאגר תכנים במתכונת קוד ותוכן חופשיים וכפורטל לחומרי הוראה נוספים."

אקדמיית ח'אן (Khan Academy) היא ארגון חינוך שלא למטרת רווח ואתר אינטרנט שהוקם בשנת 2006 על ידיסלמן ח'אן (Salman Khan), איש חינוך בנגלדשי-אמריקאי ובוגר של MIT. הארגון הפיק עד כה 2,600 הרצאות קצרות בוידאו שמאוכסנות בYouTube ושיש בהן תכנים בנושאים של מתמטיקה, היסטוריה, כלכלה פיננסית, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, אסטרונומיה, כלכלה ומדעי המחשב.

המתודלוגיה של שימוש בוידאו לשם העברת חומר לימודי אינה חדשה וקיימת במשך עשרות שנים. עם זאת, ח'אן הצליח להביא חידוש לתחום על ידי שילוב של טכניקות הוראה בסרטונים (שילוב של צבעים לדוגמה על הלוח) יחד עם הסברים תחומים לזמן קצר. בתחילה חא'ן התמקד במתמטיקה, והסרטונים זכו לפופלאריות רבה. בנוסף הסרטונים הקצרים איפשרו לחזור שוב ושוב על נקודה שלא הובנה. בהמשך הצטרפו אנשים נוספים לפרוייקט והכינו סרטונים בנושאים אחרים.

בתי ספר שונים הצטרפו בשלב זה ושילבו את ההרצאות בשיטות ההורה שלהם. בשלב זה גילו כי ניתן להפוך את הנוהל המקובל עד כה. במקום לעשות שיעורי בית בבית ולשמוע הרצאה פרונטלית בכיתה, התלמידים יכולים לצפות בהרצאות בבית לפי הקצב המתאים להם, ולבצע את התרגולים בכיתה ובכך לקבל סיוע ממורים או מקבוצת תלמידים באם הם מתקשים בכך או שיש להם שאלות.
בהמשך הדרך פותחה תוכנה שאפשרה לעקוב אחרי קצב התקדמות התלמידים, לתת להם סיוע במקומות שבהם הם מתקשים וכן לאפשר לתלמידים לסייע לתלמידים אחרים.
למידע נוסף

Khan Academy – השקתו של פרויקט ההסבה לעברית ,  יפה אהרוני, הספרייה למדעי החיים ולרפואה


קצת רקע כללי

Khan Academy הינו ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח אשר שם לעצמו למטרה לאפשר לכל אדם - בין אם הוא תלמיד, מורה, הורה, סטודנט או מרצה - לצפות בשיעורים במגוון תחומים בכל זמן ובכל מקום.

נכון להיום, הפרויקט הפיק מעל 2400 סרטונים, המכסים 12 שנות לימוד במתמטיקה, ובנוסף נושאים נבחרים בביולוגיה, כימיה, פיסיקה, כלכלה והסטוריה. הסרטונים, אשר אורכם נע סביב ה-10 דקות לסרטון, מועברים בצורה משעשעת וכיפית, אך יותר מהכל - מובנת.

הפרויקט הישראלי

מטרת הפרויקט הישראלי היא להסב חלק נכבד מהסרטונים המוצעים על ידי ה-Khan Academy לעברית, על מנת לאפשר גם למוסדות חינוך בארץ ליהנות ממאגר מקוון ומקוטלג של שיעורים. נכון לעכשיו המעורבות בפרויקט היא על בסיס התנדבותי, ולכן נשמח לקבל כל עזרה שהיא. לחץ כאן אם ברצונך ללמוד כיצד ניתן לתרום לפרויקט.

העבודה על הסבת הסרטונים התחילה רק לפני חודשים ספורים, ולכן רוב הסרטונים עדיין לא עברו הסבה מלאה. היות וברצוננו לעודד שימוש בסרטונים שכן הוסבו, אלה שהעבודה עליהם הושלמה יועלו באופן מיידי לאתר הפרויקט על מנת שיהיו נגישים לקהל הרחב.
פרויקט ההסבה מבוצע על ידי שנקר, בית ספר גבוה להנדסה ולעיצוב, בשיתוף עם מכון דוידסון לחינוך מדעי ובחסות איגוד האינטרנט הישראלי:


מודל שיטת ההוראה ההפוכה: התמונה המלאה
מחבר: Jackie Gerstein

Gerstein, Jackie . "The Flipped Classroom Model: A Full Picture" User Generated Education Blog. June 13, 2011.

מפאת הפופולאריות האקדמית של אקדמיית קאן (Khan), רעיון ההוראה ההפוכה הפך נפוץ ובר-מהימנות במעגלים של אנשי חינוך. רעיון זה ניתן לתמצות באופן הבא: שינוי אופן ההוראה כך שהלומדים (סטודנטים או תלמידים) יהיו קשובים להרצאה, כאשר נעשה שימוש בשיעורי הבית לצורך העברת ההרצאה, כאשר התלמידים מאזינים להרצאה בווידאו בבית ואז הכיתות עצמן הופכות בתהליך זה למעבדות פעילות, מבלי לשנות את תוכן הלימוד המקורי. במהלך הפעילות בכיתה יש התייחסות לבעיות סבוכות, עבודה בקבוצות, מחקר, שיתוף פעולה ויצירה. כל זאת על בסיס ההרצאה שהלומדים צפו בווידאו בבית.

היתרון במודל זה הוא שהתוכן הלימודי הופך לנגיש יותר וקל לו ללומד להתמצא בו. ניתן גם להקנות ללומדים, אם זה תלמידים או סטודנטים, מיומנויות למידה מעמיקות כאשר הם מתנסים בלמידה פעילה בכיתה ושומעים בבית את ההרצאה בווידאו.
חברת סיסקו (Cisco), מציגה את היתרונות בשימוש בווידיאו בתהליך ההוראה והלמידה:

* ביסוס דיאלוג וחילופי רעיונות בין סטודנטים/תלמידים, מחנכים ומומחים בתחום הלימוד ללא מגבלות גיאוגרפיות.
* ההרצאות הופכות לשיעורי הבית, בעוד זמן השהייה בכיתה מנוצל לטובת עבודה משותפת של הסטודנטים/לומדים, לרבות עריכת ניסויים, דיון ועבודת מעבדה.
* הרחבת הגישה למשאבי מידע מרוחקים, כגון מורים וארגונים המומחים בנושא. הרחבת הגישה מאפשרת ליותר סטודנטים ללמוד ממיטב המקורות ולהיחשף לקוריקולום מאתגר.
* גישה לקורסים במוסדות מן השורה הראשונה, המאפשרת לכל תלמיד להתקדם בהתאם ליכולתו ולקצבו.
* הכנת התלמידים לקראת העתיד, כאזרחי העידן הגלובאלי, באמצעות חשיפתם לשיח עם סטודנטים נוספים ומרצים מכל רחבי העולם.

קישור למאמר בפורטל מס"ע


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    שלום רב !מעורר שמחה והזדהות, מעודד ומחזק !בברכת מרבה דעת מרבה אושר,ישראל ליטמןטלפקס. 04-8722205; טל. 04-8729706; נייד 050-7706022 ת"ד 206, קרית-חיים 26101

    פורסמה ב 31/10/2012 ע״י ישראל ליטמן
    מה דעתך?
yyya